Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 19 november 2021

kerst kringlopen en genieten


 Komt de bloemist aan de deur in het gezin waar je je laatste werkdag hebt...

Zegt hij: "deze is voor jou".

Nou nee zeg ik,maar hij is prachtig.

Blijkt dat het boeket echt voor mij was....dan sta je toch even met je mond vol tanden!

Manlief heeft wat dagen opgenomen die op moesten voor het nieuwe jaar.

Boodschappen had ik al gedaan en zo kon ik zomaar verzoekje voor het eten geven, waar hij ook nog gehoor aan gaf!

Geroosterde bloemkool uit de oven, heerlijk!


 Deze maakte ik zelf: groentecrumble uit: Vegetarisch 150 heerlijke gerechten zonder vlees.

Een kookboek met lekker makkelijke recepten.

Het was aan het eind van de week en ook op mijn laatste werkdag, dus is het recept aangepast aan de groenten die nog in huis waren.

Meer paprika , omdat ik die een hele zak gekocht had , prei, omdat die in de tuin te vinden is, en met de tomaatjes die ik nog een paar in huis had.

Maakte niet uit, het was hartstikke lekker.


Jammer dat er nog een telefoontje kwam ( na zeven werkdagen waarvan 6 van 8 uur en een van 6 uur).

Of ik nog even een opstart wilde doen die avond...

Nee, dat kon niet, ik had net van een lekker portje genoten na het eten, vrijdagavond, vrij na een week hard werken, ik vond dat ik het verdiend had.

Nee zei ik en het werd wel begrepen, en toch....het duurde nog even voor mijn hartslag wat lager was, en nog uren voor mijn schuldgevoel zakte.

Zo van slag na een toch vrij eenvoudige vraag, dat zette me aan het denken.

En dus neem ik nu wat vrije dagen op.

Hoe tegengesteld dat ook klinkt.

Ik moet wel fit en fruitig kunnen werken, wil niet de ziektewet ingaan omdat dingen ( drukte op het werk) me aanvliegen.

Zo kan ik straks weer vooruit en heeft de baas weer een fitte werknemer, die er volop tegenaan kan!

Ik had trouwens nog even contact met het laatste gezin, ook een teken, want loslaten hoort ook bij het werk.

Inmiddels kan ik dat wel, nadat ik hoorde welke stappen ze al genomen hadden: die redden het wel!


Caramelised union quiche uit: Miguel Barclay's Meat free one pond meals.

Hij had nog net iets langer in de oven mogen blijven, maar de rest ging al eten ( een vleesschotel dus niet voor mij).

Voor één persoon maar te veel voor mij, geen probleem mijn oudste lustte nog wel wat .

Hoe handig zo'n kookboekje voor één persoon waar je altijd snel een kleine maaltijd kunt vinden.

De dag erna had ik trouwens de Chana Masala uit hetzelfde boekje.


 

Geen foto van het gerecht zelf, wel van het recept.

Super lekker , dit keer toch voor twee dagen gemaakt, anders moest ik met halve blikken werken en dan weet ik dat het in de koelkast blijft staan, en dat is zonde.

Of ik meeging naar die leuke winkel die nu gedecoreerd was voor kerst, vroeg mijn nichtje, nou graag!

Ik kocht een klein muisje voor mijn beste vriendin en een mini  Mariabeeldje voor mezelf.

Nodig? Nee, maar wel heel mooi.


 Ze hadden het in de winkel in een stopje staan, met kerstboompjes erbij.

Totaal prijs meer dan 20 euro, dat doe ik dan toch maar niet.

Nou had ik nog een leuk klein stopje staan van de kringloopwinkel ( oorspronkelijk van de Action volgens mij), gekocht voor 75 cent.

Ik kan nog iets moois op de bodem doen, zodat je het kurk niet zo ziet, maar ik ben hier al heel blij mee!

De winkel was prachtig hoor, maar ook al zou ik het best kunnen, ik wil niet eens decoraties kopen voor die prijzen.

Je maakt me altijd nog veel gelukkiger in een kringloopwinkel, hoe stom dat voor sommige ook moet klinken.


Deze ( met prijsje er nog op) kwam ik tegen in de kringloopwinkel.

Ik wil er graag iets mee doen voor kerst, maar nu staat het zo ook al leuk.


In de vrije dagen na het gezin van het mooie boeket ( volgen jullie me nog), had ik een afspraak staan om met een vriendin naar twee kringloopwinkels te gaan.

Ik ben bang dat ik nogal wat kocht, kleine prijsjes hoor maar wel veel.

Zo kocht ik deze engelen potjes.

Ik twijfelde nog, waren ze niet te fout?

Vriendin vond dat fout met kerst best mag, en dus ga ik er een mooi kerstplekje voor zoeken.

Kijk een mand vol met kleurrijke kerstdecoraties.

Onderin de papieren kerstballen, gekocht in een kringloopwinkel waar je voor 3,50 euro een papieren tasje vol mocht pakken.

De glazen ballen waren 1,50 per stuk ( ik vond er twee), de rest van de engelen waren 50 cent per stuk.

Het was even zoeken in de manden, maar ik word hier echt blij van!

Verder kocht ik nog 2 velletjes met poëzieplaatjes ( ook 50 cent per stuk), waar wil ik nog graag iets van wil gaan maken voor kerst.

Gezien alleen het kussensloop maken met laatst al zo blij maakte, wil ik echt meer tijd vrij gaan maken om te knutselen.

Het gaat een kleurrijk kersthuis worden hier dit jaar , een mooie tegenhanger voor alles wat er gaande is.

Wat de was aan de gordijnrail doet?

Manlief is kasten aan het maken in de bijkeuken, waardoor ik mijn fijne droogrek niet kan gebruiken.

Aangezien ik het losse droogrek aan oudste heb gegeven, moet het maar even zo.

 

 

En een klein rood wit kopje.

Voor 1 euro gevonden in dezelfde kringloopwinkel, als waar ik de kerstspulletjes vond.



En kijk daar!

Mijn prachtige boeket!


Het staat vol.

Het gietijzeren schaaltje van de Caramelised union quiche, moet nog terug in de kast, het kopje staat nog even te pronken, en de gouden dieren potten zitten vol met spulletjes die ik wil gebruiken om te gaan knutselen.

Maar ik vind het best zo.

 

Laat mij maar lekker genieten van mijn kringloopvondsten en de fijne uitjes met nichtje en vriendin.

Zoals het er nu uit ziet is dat binnenkort weer gedaan en zullen er weer strengere regels zijn.

Dat is prima, wat nodig is is nodig.

Maar deze twee fijne uitjes ( zelfs met mondkapjes in de auto, we blijven super voorzichtig), hebben we toch maar mooi gehad.

Met dank aan de vriendin die ( we waren al twee jaar niet samen uit geweest), ons trakteerde op een lekkere broodjes lunch in het tuincentrum ( waar ze helaas echt niet even rond wilde kijken, maar ja een mens kan niet alles hebben).


Mijn mooie boeket en mijn was.

Het is zoals het is.

Gewoon eerlijk.

Hopelijk komende tijd weer meer blogjes.

Over kerst, over knutselen en vast ook nog een paar gerechtjes.

 

Tot snel!

groetjes, Franca.







7 opmerkingen:

  1. Dat waren weer heerlijk drukke dagen. Je houdt van je werk en doet het graag maar soms is het nee en dat moet ook kunnen. Zelf vind ik het nooit erg om langer te blijven in het ziekenhuis. Maar de dinsdag is mij heilig dan dans ik s avonds al om 19 uur jazzdans. Dus dat is al haasten en dan langer blijven NEE. Heb ik ook gigantisch me schuldig over gevoeld als je dan je jas aantrekt maar helaas met het ouder worden heb ik wel geleerd je mag ook aan jezelf denken. Wat dus ook voor jou geldt en zo'n paar dagen vrij kan je dan zo'n oppepper geven. Huis aan kant, wat gezelligs doen en weer gaan met die .... Wat een heerlijke aankopen heb je gedaan, ben heel benieuwd waar alles komt te staan? groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De gerechten zien er heerlijk uit! En wat een leuke kringloopvondsten allemaal, ik kan daar ook erg van genieten!

    Oh en wat je schrijft over je hart in de keel en het schuldgevoel dat nog even aanhield, dat begrijp ik zo goed, zou ik ook hebben, ik vind het vaak ook heel moeilijk om nee te zeggen, hoe logisch het 'nee' soms ook is, het duurt dan toch weer even voor het uit je hoofd is dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijn blogje weer, ik geniet zo mee ook van je kringloopavonturen, en zo herkenbaar nee zeggen. Moeilijk hé, maar eerst heel goed voor jezelf zorgen voordat je weer goed voor anderen kan zorgen! En er is er maar 1 van jou dus wees zuinig op jezelf! Liefs van Mina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om in deze tijd in de kringloop zo lekker tussen de kerstspullen te neuzen. Ik heb al 2x een zak voor €3.50 gevuld. Allemaal ballen om mee te knutselen.
    Ik Eindhoven zit nu een winkel met tweedehands kerstspullen. Ik hoorde dat het een erg sfeervolle winkel is. (in WoenselXL)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. You have a wonderful view out that window! I'd be gazing out instead of getting my work done!
    អ្វីជា​ Baccarat​

    BeantwoordenVerwijderen