Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 27 november 2021

twijfelen over eten en hoe voorzichtig moeten we zijn...en toch genieten


 Het zag er lekker uit en zou binnen een half uurtje klaar zijn.

Dat laatste lukte niet.

Geen idee hoe anderen dat doen als je zoveel moet snijden en fijn maken, maar ik had de tijd.

Ik vond de mix wat slapjes en voegde extra bloem toe.

Net toen ik de burgers in de pan had liggen kwam dochterlief binnenlopen om iets op te halen....vuur uit en we dronken even samen een bakkie koffie.

Ondertussen keek eens wat bedenkelijk richting pan...

Het zag er nou niet bepaald....later afgebakken en de mannen ( de jonge, manlief had gebeld moest overwerken) geroepen. met als waarschuwing dat ik een nieuw recept gemaakt had en dat ik mijn twijfels had....

 

Maar wat schetst mijn verbazing:

We vonden het heerlijk!

Misschien door het knapperige korstje?

Of door de dingen die we erbij aten ( volgens recept).

Lang verhaal kort: de mannen aten er ieder drie ( met broodje en al) , ik twee ( schandalig ik weet het) en manlief later op de avond ook.

Dus de dubbele portie van het recept ( ik reken op grote eters) en een zak met 10 witte bolletjes op!

 

We hadden geen verse kervel, maar gewoon wat verse spinazie was ook lekker.

Durf ik het toch aan om nog een keer iets uit dit boekje te maken.
 

Daar staat het , met het recept nog open op de huiskamertafel.

Die inmiddels even veranderd is in een pakjestafel.

Dat krijg je als je twee verjaardagen hebt ( van manlief en een vriendin), en voor twee mensen een surprise voor sinterklaas.

Ik wilde niet alle winkels af, maar vond met name de cadeautjes voor beste vriendin wat karig.

Gelukkig vond ik wel iets leuks op marktplaats ( een aantal cadeautjes van een koper over een thema wat vriendin heel leuk vind), nu maar hopen dat de post het snel brengt.

 

Dit weekend is er in mijn geboorteplaats een hele leuke kerstmarkt.

Vriendin en haar moeder gaan er heen en vroegen of ik mee ging...

Nou nee, hoe leuk ook, zoveel mensen bij elkaar vind ik in deze tijd niet echt verstandig, hoe jammer ook dat ik nu vrij ben en toch niet "kan", het is voor mijn gevoel te veel risico.

Net als gaan winkelen in de stad, dat zie ik nu ook niet echt zitten.

 


 Die schuurverkoop in het kleine dorpje, dat wilde ik wel graag.

Ik kon tenslotte ter plekke nog bedenken of ik wel naar binnen ging of wachten tot het rustiger was.

Gelukkig bleek dat niet eens nodig, de verkoopster en wij waren de enige mensen daar, en de buitendeuren stonden ( ondanks de harde wind) ook nog eens open.

Het kleine sneeuwmannetje was het enige wat ik kocht.

Leuke dingen, ik kom vast nog eens terug ( heel veel van "mijn" rood/ wit servies, maar nog best prijzig), maar niks om nu direct te kopen.


En de andere dingen dan?

In hetzelfde plaatsje was een kringloopwinkel, ruim, netjes en rustig, daar liepen we ook even binnen.

Daar vond ik de mooie, heel stevige pannenlappen ( of zijn het toch kleedjes), voor 2 euro.

En lief oud boekje voor 50 cent, en wat oude kersttijdschriften ( kijk dat plaatje, daar wil ik nog iets mee).

Dit was een heerlijk uitje voor mij!

Rustig, niet te commercieel ( die spullen vind ik niet altijd mooi), en genoeg ideeën opgedaan, om thuis te gaan rommelen.

Daar kreeg ik trouwens ook nog materiaal voor!

Vriendin had voor mij lapjes verzameld , gekregen van een dame die als coupeuse gewerkt heeft en nog veel lapjes had.

Te gebruiken voor het poppenhuis zei ze.

Hartstikke lief!

Vriendin wilde pas in de middag gaan, omdat ze een vast huishoudschema heeft, en dus altijd op vrijdagochtend de boodschappen doet.

Na een uitje vind ik het vaak lastig om nog te gaan koken, dus kookte ik alvast in de ochtend.

 

Recept uit hetzelfde boekje : de groentekeuken- snel klaar van Emilie Franzo .

Gezien in laatste gezinnetje waar ze thuis vegetarisch eten, en uit eten alles "mag", een leuk idee vond ik.

Al heb ik zelf inmiddels echt geen trek ( mag ik zeggen afschuw) meer in vlees.

Leuk prijsje heeft het boekje trouwens!

Maar daarover gaat het nu niet.

 

Ik weet dat er kant en klaar bloemkoolrijst te koop is, maar ik maakte het zelf.

En dat was nog makkelijk, gezien ik ( dubbel recept) 120 gram walnoten nodig had...

En die had ik wel in huis, maar moest ze nog even kraken...

Jongste heeft nog taco's gekocht terwijl ik al op stap was ( we hadden kleine tortilla's in huis, maar hij wist even niet hoe die zo te warmen dat we ze als taco's konden gebruiken ). 


Zodat ik bij thuiskomst heerlijk kon smullen!

Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik in de ochtend opnieuw aan het recept twijfelde, je krijgt een soort brij , die er niet echt feestelijk uit ziet, maar hé, rul gebakken gehakt ziet er ook ongeveer zo uit, kijk maar op de taco foto , het rode komt door de geroosterde paprika en de tomatensaus.

Daarvan is trouwens zoveel over dat ik tomatensoep ga maken vandaag.

Maar de taco's zijn heel lekker is en in totaal is het plaatje ( behalve mijn onder geknoeide vinger), helemaal niet slecht toch?

En door zoveel groente erin, nog best gezond ook!



 

Het beeldje met Maria, Jozef en Kindje Jezus, al weer beneden gezet ( staat door het jaar heen op onze slaapkamer), en zo gaan we langzamerhand richting kerst.

Ik haak nog steeds aan de lijstjes, heb nog een mooie lantaarn staan ( die van mijn nichtje was, die gaf 'm aan een vriendin voor een garage sale , was niet verkocht en kwam mijn kant op), die ik graag mooi  op wil maken met kerstspulletjes.

Genoeg te doen!


Vandaag rommel in lekker in huis, bakken we taart een bereiden we een lekkere maaltijd voor ,voor mijn man zijn verjaardag morgen.

Geen echte visite, alleen dochterlief met haar man.

Testen.... nee, hoewel dat aangeraden word, doen we dat ( nog) niet.

Twee mensen op visite die zich prima voelen, toch wat afstand.

We doen ons best....

 

groetjes, Franca.

 

3 opmerkingen:

  1. ( schandalig ik weet het): Hoezo?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was machtig en veel, en eerlijkheidshalve...het mag wel weer even minder qua gewicht..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er wel heel erg lekker uit zeg. Het water loopt me gewoon in de mond....

    BeantwoordenVerwijderen