Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 12 maart 2022

hoe goed een uitje kan doen


 Het lag klaar, dit boek met de geweldige huishoudmethode.

Staat al jaren in mijn boekenkast, maar nu had ik het toch maar weer eens tevoorschijn gehaald.

Het bleef echter gewoon liggen...

Tja, als je een gezin hebt wat alles van je vraagt, is de avond om uit te rusten en verder niks.

Nou ja, ik had wel ( en daar heb ik enorm van genoten) voor de eerste keer sinds corona er is ( mag ik al was zeggen), een avondje handwerken met ons dames clubje op het program.

En dat heb ik dus wel gedaan.

Met vooraf twijfel ( zo moe) , maar een keer daar met zoveel plezier.

Handwerken, dat hebben we dit keer niet zoveel gedaan, maar bijkletsen en enorm gelachen ( en dat nog wel met het verhaal van de oudste dame in het gezelschap, die toch echt de 80 gepasseerd is .

Wat een geweldige dame!

Deze heerlijke schotel, die kwam er wel, maar dan van manlief, die in het weekend de tijd nam om dit heerlijks te maken.

Verder was het gewone kost,lekker, maar niet altijd foto waardig ( en  door drukte er niet eens aan 

gedacht, om een foto te maken).

 

Eten had een speciale lading deze week.

Ik had een kraamvrouw met heel veel allergieën, juist voor dagelijkse dingen die ik veel eet ( geen rauwe groenten of fruit o.a.) , omdat ik dat wel eet, heb ik elke keer na mijn lucht ( of fruit bij de koffie) extra goed mijn handen gewassen.

Er waren nog veel meer allergieën, maar doordat de kraamvrouw zelf heel goed aangaf wat ze wilde was dat geen probleem.

Dat  beide jonge ouders ( met goede banen en een heel duur huis), eten wilde waarvan ik echt vond dat het te oud en soms zelf gevaarlijk ( schimmels) was, daar had ik dan wel weer moeite mee.

Ik heb ook besloten om het dan niet te geven, wilde ze het toch dan kan de kraamheer ( de jonge vader dus) het zelf pakken.

Ik heb toch echt mijn grenzen, en wil voorkomen dat er straks mensen ziek zijn door het eten wat ik ze gaf ( zelfs al vragen ze daar zelf om).

Gek hoor, altijd als je denkt het kan niet gekker maak je weer wat mee.

Wel afgesloten met heel tevreden mensen en vooral met een perfect op gang zijnde borstvoeding, en een prachtige blozende baby ( op 15 gram na op geboortegewicht).

Al heeft mij dat meer kruim gekost als ze ooit zullen weten, en zelfs een slapeloze nacht.

Daar moet ik toch eens wat aan gaan doen...

 

Kijk wat lief!

Gekregen van dochterlief .

Al de hele week had ik mij verheugd op dit weekend, omdat er ( een dorp verderop) een brocante fair zou zijn.

Op de plaats waar mijn petekind en zijn vrouw getrouwd zijn, een mooi gebouw met een grote geschiedenis.

Ik had mijn jas al aan toen dochterlief appte: zijn jullie thuis, dan kom ik op de koffie.

Dus belde we, wachtte een tijdje en gingen met zijn drieën, naar de fair.


 Vond ik daar ( in een rommel bak, ik kan zoiets niet laten) dit lieve haakje, niet oud, wel leuk, bedoelt voor in de keuken om mijn schort aan te hangen.

En zie je de tekening in het lijstje er boven?

Die tekende oudste ooit ter gelegenheid van het huwelijk van zijn basisschool juf.

Hij had de eer dat de tekening op de achterkant van haar trouwkaart kwam te staan, en zoals je begrijpt hangt die achterkant dus al jaren hier in een lijstje op de schouw.

 

Maar goed, de fair.

Hoewel niet ( zoals eerder was en ik gehoopt had) direct in het mooie gebouw, maar in ruimtes daaromheen.

De eerste ruimte was ( veel te) druk.

Tenslotte draag ik in mijn werk nog steeds mondkapjes als ik dicht bij de mensen kom, en om hier dan ineens een enorme drukte in te gaan is dan heel gek.

De volgende was beter ( en later terug naar de eerste).

Wat een mooie spulletjes, en een aantal leuke ideeën opgedaan, zoals het heel oude fotoalbum wat ik zal ( zoiets ligt hier op zolder , waarvan ik bedacht dat de oude foto's die ik kreeg toen mijn vrijgezelle tante overleed, daar wel eens heel mooi in uit zouden komen.

Of die bordjes in diepe lijsten ( die niks met de fair te maken hadden , maar daar altijd al hingen omdat het ook een hotel is).

 

 

Deze Maria kocht manlief voor mij.

Ik twijfelde...

Is het niet te veel, te druk, te fout?

Zeker niet te duur, het prijsje was ongelooflijk vriendelijk, daar heb je bij de HEMA niet eens een lege stolp voor....

Maar ja, nodig, nee, en zal ik wel.

Manlief vond dat ik niet moest aarzelen, gewoon doen!

Vanmorgen pas ( ja ik ben soms een bangerik) pakt ik het beeldje uit.

En wat iedereen er van vind is prima, ik ben er zo blij mee!
 

Na deze aankoop vond dochterlief dat we koffie nodig hadden ( ik vind altijd dat dat thuis wel kan), en dus vond ze een heerlijk zonnig terras ( binnen hadden we al wel een ruimte voor koffie gezien, maar dat vond ze een hoog verpleeghuisgehalte hebben, en daar had ze stiekem gelijk in).

Een terras wat wel bij het grote mooie huis hoorde ( waar je binnen de koffie op kon halen).

Wat hebben we op dat terras heerlijk gezeten, koffie met appelflappen gehad, en natuurlijk bijgekletst en van het zonnetje genoten.

Op een prachtig terras met mooie dakplatanen.

Zo fijn dat we de dag nog niet wilde eindigen, en manlief besloot dat we een rondje om zouden rijden langs een kringloopwinkel .

Daar zijn dochterlief  en ik altijd voor te porren!

 

Op weg naar de uitgang zagen we dat er nog een ruimte was ( alles werd aangegeven door bordjes), en daar vond ik dus het haakje en dochterlief ook nog wat mooie spulletjes.

Manlief besloot toch de langere route te nemen ( de schat, thuis was hij bezig de bijkeuken opnieuw te stuccen, en dat heeft hij zomaar laten liggen om met ons mee te gaan). 

 

 

En kijk eens wat ik daar bijna direct bij binnenkomst vond....

Niet op de brocante fair, hele kleine prijsjes en zo leuk!

Ik vond ook nog die kleine tijdschriftjes over poppenhuizen ( een stapeltje, zal later wel een foto maken).

Dochterlief vond een leuke tas en wat mooie ( normaal heel dure) tijdschriften.

Wat een heerlijke dag!

Veel gekocht, maar vooral veel genoten.

Wat fijn om even nergens aan te denken en zo te genieten.

 

En nu?

Opruimen, servies afwassen, schoonmaken, het huis weer op orde.

En als ik de basis er weer staat ga ik verder met groots schoonmaken en opruimen.

Deze zomer wil ik het huis tip top hebben.

Een mooi streven.

Maar dit uitje deed goed, bergen goed!

groetjes, Franca.








6 opmerkingen:

  1. Herkenbaar moe zijn maar zo'n avondje doet je toch goed. Als je er maar eenmaal bent is het vaak OK. Mooie ovenschaal trouwens. Ohhh en weer mooi voor je servies geslaagd.
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Coby,
    Ik heb nog steeds een boek voor je klaar liggen.
    Wil je a.u.b. een mailtje met je adres sturen naar:
    onderdeappelboom@trnet.nl
    Dan stuur ik het naar je op.
    groetjes, en ook jij een fijne zondag!
    Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het goed dat je toch gegaan bent naar de handwerkavond, ondanks dat je moe was. Het is zo verleidelijk om maar af te zeggen en iedereen zou het begrijpen, maar het pept een mens soms zo op.
    Grappig je verhaal over het gezinnetje. Zo is de een zuinig op een bepaald vlak en juist royaal op een ander vlak.
    Het brocante uitje klinkt als een heel gezellig uitje.
    Hartelijke groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geniet mee van je uitstapje naar brocante en kringloop. Ik zit me al te verheugen op rommelmarkten en kringlooprondjes die weer gaan komen. Nu nog hele dagen mondkapje op, dus ik mijd nog even de drukte.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zo'n uitstapje en wat een mooie dingen hebben jullie gescoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat haakje is prachtig! Wat een mooie vondst op die fair!

    BeantwoordenVerwijderen