Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 25 juli 2021

nog steeds vakantie


 Oude doekjes, wie koopt die nou?

Ik zei de gek.

Omdat iemand er zo hard aan gewerkt heeft, door te haken of breien.

Als ik ze zie liggen in de kringloopwinkel,en ze zien er nog best netjes uit, dan zou het zomaar kunnen dat ze mee gaan.

Wat er nog meer mee ging?

Heel veel!

Ik voelde me zelfs wat schuldig, tot manlief het volgende zei: als we naar Engeland waren gegaan had het huisje zo'n 500 euro gekost, de overtocht ook iets van 100 en dan hadden we verder nog niks gedaan of gegeten ( en een mooi landhuis bezoeken kan al flink in de papieren lopen), je moet al heel wat kopen om dat op te maken".

Nou...

Kijk deze prachtig stapel eens!

Niet allemaal hetzelfde, maar dat hoeft ook niet voor mij.

Ergens tussen 1,50 en 2,50 per stuk ( dus dat loopt nog best op), maar wat een geluk als je dit in een kringloopwinkel tegenkomt!

Het was in een kringloopwinkel waar we normaal niet komen, maar nu heen gingen om de stempels voor manlief te halen voor zijn gele boekje.

Kijk deze kopjes.

Weer iets anders, maar ik word er zo blij van.

Dit bord...

En ook nog deze koffiepot ( met volgens mij een iets andere deksel).

Zo raakt mijn kastje al aardig vol.

 

Als schoonzoon en dochterlief onverwacht aanschuiven, improviseren we een maaltijd.

Kabeljauwfilet, met dille, peper en zout, erbovenop wat prei en tomaat en daarbovenop wat roomkaas ( mag ook met kruiden zijn) even in de oven, wat gebakken krieltjes, bloemkool en de rest van de prei en tomaat ( even roerbakken) erbij en we zitten weer heerlijk samen buiten te eten!

Zomaar weer een mooi geluksmoment.

Want laten we eerlijk zijn.

Overstromingen, steeds meer corona ( Nederland kleurt rood), en niet te vergeten de aanslag op Peter R de Vries, waarbij we toch nog zo hard hoopte dat hij het zou overleven, maar dat mocht niet zo zijn.

Ik besef dat een man als Peter het verschrikkelijk zou vinden als hij als een kasplantje verder had geleefd.

Maar hoe ongelooflijk dat hij als fitte sterke man, zo om het leven moest komen.

Ik heb het niet vaak over zoiets hier, omdat ik graag de positieve kant wil zien.

Dat blijf ik doen.

Dus...niet op vakantie, soms even flink werken ( klussen in het geval van manlief, poetsen en opruimen voor mij), maar ook dagen van wandelen en kringlopen, samen eten met de kinderen, ik heb niks te klagen!


 
 


De oude doekjes, zette mij overigens ook weer aan de gang.

Hier een ( bijna klaar) doekje uit het boek rondom thuis ( van de bieb).


En omdat ik in de kringloopwinkel ook een zak vol katoen ( die op 60 graden te wassen is) vond, zullen er nog wel meer volgen.

Wel met nieuwe patroontjes, die ene ben ik nu ( eindelijk) wel eens zat.

Het ruitjesdoekje kan afgekant worden, op naar het blokjes patroontje.


En verder...

Lees ik op het ogenblik dit:

http://gdonna.com/

Een stel dat teruggaat in de tijd.

Waar doekjes breien ook normaal is, maar ook voedsel bereiden, wassen en jezelf wassen op een ouderwetse manier gaat.

Niet dat ik helemaal terug in de tijd zou willen gaan.

Maar wat heerlijk rustgevend om daar rond te neuzen.

En ook: het zet je weer aan het denken, ,moet dit allemaal, kan het niet simpeler?

Bovendien...door haar stukjes waarin ze ( met een zeepblok, hoe simpel kan het zijn) flink aan het poetsen is, krijg ik ook weer zin om iets goed aan te pakken.

Ik ben nu tenslotte thuis, heb alle rust en tijd in de vakantie.

Dus heeft de huiskamer , slaapkamer en de badkamer al een goede schoonmaakbeurt gehad, op naar de keuken.

 


Eerst het ontbijtje, ( altijd fijn om ideeën op te doen uit oude woonbladen, natuurlijk ook uit de kringloop) en dan de keuken aanpakken, en stiekem daarvan ( en ook als het weer klaar is) heerlijk genieten!

Fijne dag en hopelijk vinden jullie ook je genietmomentjes!

groetjes, Franca.




17 opmerkingen:

  1. Je hebt weer mooie dingen gevonden bij de kringloop. Leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat die oude doekjes mee mochten. Bij onze kringloop zou je ze niet eens in kunnen leveren, zelfs geen nieuw textiel. Krijg zin in doekjes breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. handdoeken e.d. bedoel ik, kleding wel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk toch zo'n rommelvakantie. Ik ga nu toch ook eens mijn katoenverzameling doornemen om ook wat van die doekjes te breien. Goed idee.
    Fijne vakantie nog.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie buit heb je gevonden bij de kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige dingen heb je gescoord.
    Naar zo'n soort pot (moet een theepot zijn) ben ik op zoek voor mijn schoondochter.
    Ze wil er nog een voor de high Teas die ze organiseert.
    Oh en die zak katoen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke link! Ik kwam via een blog over historische kleding eens terecht op een blog, van een stijl dat leeft als in pakweg 1890 in een stad inde US. Historici, die via academische interesse terechtkwamen in een leefstijl die ze als weldadig ervoeren. Alleen de laptop en WiFi bleven er binnen bepaalde grenzen wel bij. Het was bijzonder interessant, ik ga weer eens op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij bedoel je deze:
      http://www.thisvictorianlife.com/

      Verwijderen
  8. Van een stel (echtpaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke kringloopvondsten! Hoe doe jij dat qua plaats en uitstalling? Heb je een speciale kast? Waar laat jij jouw kringloopvondsten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,
      Dat vind ik een goede vraag.
      Ik koop voornamelijk in kringloopwinkels ( dus heel weinig in "gewone"winkels).
      Dus de meeste spullen die ik koop zijn gebruiksartikelen. Wel verander ik soms kasten in gebruik, zo is de kast in de huiskamer waar eerst kookboeken in stonden, nu het kastje voor rood/wit servies geworden.
      Ik ga hier wel een blogje aan wijden. Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  10. Wat gezellig allemaal weer en heel inspirerend. Leuke link, bij gdonna is het ook een heel fijne sfeer, ook genieten. Moest wel lachen om de keukendoek met het gat, dat was een huisvrouw haar eer te na, daar werd een werk/gootsteendoekje van gemaakt.
    Dank je wel voor je fijne blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat zag ik ook direct.
    Inderdaad daar maakte ze werk/gootsteendoekjes van.
    Overigens ook vaak van oude hemden en onderbroeken, maar dat wilde mijn moeder absoluut niet!
    Dat is ( terecht vind ik ook nu nog) niet netjes.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij thuis werden, tot begin jaren 60, wel oude onderbroeken gebruikt. Het kruis werd er af geknipt en het elastiek eruit gehaald. De witte was werd uitgekookt dus het was niet onhygiënisch.
      Groetjes Toos

      Verwijderen
  12. Klopt Toos.
    Ik werkte ( zo rond mijn veertiende) elke zaterdag in een gezin waar ze de oude onderbroeken ook zo gebruikte.
    En die waren echt heel schoon!
    En dan bedoel ik zowel in de huishouding als met de poetsdoeken.
    Maar mijn moeder vond het echt niks.
    Terwijl ik me wel vaag zoiets herinner wat bij het uitboenen van de meubels gebruikt werd...Waarom daar dan wel?
    Geen idee.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk, die gebreide doekjes. En wat een mooi kringloopgelukje, een zak katoen! Ik ga het linkje bezoeken, fijn en inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen