Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

woensdag 11 augustus 2021

vakantie, veel nieuwe dingen , Donna en de schoonmaak......


 Daar staat hij dan.

Mijn " nieuwe "eethoek, tegengekomen in de kringloopwinkel in de vakantie, getwijfeld...want wat dan met de andere ?

Kan ik die weg doen?

Het is nog van toen we trouwde...

Wel gekocht en neergezet.

Ziedaar.

Heerlijk aan het rommelen in huis.

Een beetje een Engeland  sfeertje, ik mag dat wel.


 

De tafel is best groot, maar smaller dan de vorige.

Ik moest dus op zoek naar een passend tafelkleed.

Welke kleur?

Jongste vond het witte laken toen we buiten aten leuk.

Daar eens naar kijken.


Intussen vond manlief dit mooie bord.

Zelf was ik de vitrinekast in de kringloopwinkel totaal voorbijgelopen.

Vond dochterlief ( voor 35 cent per stuk) nog een paar kopjes zonder schoteltjes, en had ik nog een uitstapje met een nichtje waar ik een ander soort rood/wit schaaltje vond. De kast komt nog vol. 

Maar eerst mag dit stapeltje nog even pronken op tafel.


 Dit plaatje uit een tijdschrift vond ik wel sfeervol...

De prijsjes zijn voor mij wat minder sfeervol, al vind ik de webshop van het tafellaken en de servetten prachtig!

Wat een bof als je dan dit tafelkleed ( al denk ik dat het meer een laken is) tegenkomt in de kringloopwinkel.

Met een prijsje wat een stuk aangenamer is.

En later deze nog ( voor 2 euro), in een andere kringloopwinkel.

We hebben best wat kringloopwinkels gezien deze vakantie.

Vaak gecombineerd met een wandeling, rondkijken in een leuk stadje, kijken bij het water ( wat stond het hoog) en na een wandeling bij een mooi landgoed vonden we een dame die zelf jam maakte en heel veel stekjes had van vaste tuinplanten en huiskamerplanten.

Wat een leuke dame, hoe fijn om zo iemand tegen te komen en een fijn gesprek te hebben.

We hadden al wandelend ( tussendoor lunch en daarna nog jam en plantjes gekocht) een heerlijk dagje.

Precies toen we weer richting auto liepen begon het zachtjes te regenen ( en de stortregen begon toen we net in de auto zaten).

Gek genoeg hadden we dat vaker deze week: prima weer tijdens de wandeling en in de auto op weg naar huis regen.

Bofte we maar mooi!

Kijk het blauwe ( inmiddels gewassen en gestreken) kleed past mooi bij de "nieuwe"servies.

Kleding in twee verschillende kringloopwinkels gevonden, het lijkt gewoon voor elkaar gemaakt.

De jurk en de blouse beide 5 euro, het vest en de rok beide maar 1 euro.

Die hingen op een rek met kleding die niet meer zo in of mooi was, maar ik vond deze twee er toch nog tussen.

Het water wat hoog stond in de Maas.

"Bakte" ik nog een taart:

Banoffee pie met hazelnootroom.

Uit het kookboekje: Ingeblikt van Lola Milne.

Waar ik dus een stukje van proefde toen ik overdag alleen thuis was...

Die er later ook best inging bij de mannen, als toetje.

Zie je trouwens het tafelkleed?

Door het blog van G donna, besefte ik dat ik best ook weer gewoon stoffen tafelkleden kon gebruiken.

Iedereen is groot en oud genoeg, er zal best eens geknoeid worden, en dat geeft dus wat meer was, maar hoe gezellig is daarentegen een echt tafelkleed.

Ik leerde trouwens veel meer van deze dame.

 

Zo noemde zij : een kastje van hoop.

Wat een prachtige uitdrukking!

Vroeger spaarde ik voor mijn uitzet ( zoals veel vrouwen van mijn leeftijd of iets ouder destijds deden).

Mijn moeder had in haar linnenkast een aantal stapeltjes waar ik niet aan mocht komen, dat was nieuw spul wat bewaard werd voor als er iemand ziek zou worden ( nieuwe laken sets, nieuw ondergoed, nieuwe pyjama's en nachthemden), of als er logerende gasten kwamen ( nieuwe handdoeken en theedoeken).

Donna maakte nu een kasje van hoop voor als ze ouder waren en zelf niet meer op pad zouden kunnen.

 http://gdonna.com/living-like-the-past/a-different-type-of-savings-account/

Wat een mooi en handig gebruik, ik was het gewoon vergeten.

Dit is geen kastje van hoop, maar het antwoord op een vraag die ik bij het vorige blogje kreeg.

Namelijk waar het "nieuwe" rode servies staat.

Hier dus,

Het blauwe tafelkleed is al uitgewassen, maar de koffiepot nog niet afgewassen.

Dat zal ik straks meteen doen.

En dan meteen de servetten op het kastje, een flinke stapel ( 25 cent per stuk), kunnen die ook in gebruik genomen worden.


Het volgende vaatdoekje, geen ruitjes, maar blokjes, ook mooi.

Ik zal een rijtje maken met dingen die ik van g donna leerde:

1. het kastje van hoop.

2.dingen in kasten op hun plek en de kasten regelmatig opruimen ( en weg doen wat je niet gebruikt).

Dus niet zomaar kasten volstouwen ( hier ben/was ik vaak schuldig aan) maar alleen dingen in huis hebben die je ook gebruikt.

3.De goede dingen van het leven zoals in de jaren 40 ( met het volle beseft dat lang niet alles zo mooi was).

4.niks verspillen.

5.dingen repareren.

6.onnodige dingen weg doen ( oeps dat is wel een lastige voor mij).

7.vaardigheden zoals allerlei handwerktechnieken leren, zoals naaien op de naaimachine ( zodat je ook dingen kunt repareren).

8.niks onder kasten, bedden of de bank zetten/leggen.

Niks onder mijn bed dat heb ik inmiddels al jaren, tenslotte zie ik maar al te vaak hoeveel stof zich daar verzameld doordat ik in zoveel gezinnen onder het bed stofzuig.

Maar in huis ( de huiskamer ) had ik nogal de neiging om even iets ( vaak een boek of tijdschrift) onder de bank te schuiven, of om een stapel boeken in een hoekje op de grond te zetten.

En Donna vind dat de hele vloer vrij moet blijven.

Wat natuurlijk niet alleen schoner en netter is, maar ook een stuk makkelijker werkt.

Daar moet ik dus nog aan werken.

Overigens ruim ik de laatste jaren al veel beter direct alles op.

Er was ( o schande) een tijd dat ik gedragen ( maar nog niet echt vieze ) kleding in het bad gooide.

En ook mijn uniformen ( gedragen) belandde soms daar omdat ik die niet in de wasbox met mannenkleding met olie en zo wilde doen.

Het bad blijft tegenwoordig ( wat kleding betreft haha, we badderen wel hoor) keurig leeg.

En een speciale wasmand voor mijn uniformen bleek ook een goede zet te zijn.

En toch steek ik nog steeds goede dingen over de huishouding op van donna.

Kijk deze post maar eens:

http://gdonna.com/living-like-the-past/be-happy-and-be-you/

En vergeet zeker ook niet het "filmpje" ( het zijn eigenlijk gewoon veel foto's achter elkaar) van haar op YouTube te bekijken.

Wat een rust!

Wat een eenvoud!

En toch zo gezellig en knus.

 

 

Voor wie zich afvraagt wat er met de oude eethoek is gebeurt, die staat nu in de voorkamer!

Lekker licht daar ( de huiskamer is veel donkerder), dus een prima plaats om te handwerken.

Oudste zat hier ( toen hij nog thuis woonde) vaak te computeren .

Hij heeft die tafel meegenomen naar zijn appartement.

Dus nu werkt het zo prima!

Dat vind Karel trouwens ook zoals je ziet.




Ik heb dus in de vakantie niet alleen gewandeld en kringloopwinkels bezocht.

Door Donna ben ik ook zo'n beetje aan de grote schoonmaak geweest.

Op één kamer na ( die moet ik nu dus gaan doen), is alles goed aangepakt, zijn er dingen verzet, gepoetst en zelfs weggedaan.

Door Donna's blog ben ik ook op zoek gegaan naar een blok zeep om mee af te wassen.

Ik vond het bij dille en kamille en ook met werfzeep schijnt het te kunnen ( er is speciale schoonmaak zeep bij de werfzeep).

Maar de afwaszeep is 10 euro, en de werfzeep is wel onder de 5 euro, maar ik vind die niet in de buurt, dus dan komt er ook nog verzendkosten bij.

Ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe het zal zijn om met een stuk zeep af te wassen, maar ik kijk wel of ik de werfzeep een keer ergens tegen kom.

Tot die tijd is deze :


echt hartstikke fijn.

Maar als het budget dat niet toelaat vind ik het citroen afwasmiddel van de Aldi ook geweldig.

Ik ben trouwens al lang op zoek naar iets om de afwasspulletjes netjes in te zetten op het aanrecht.

Dis is eigenlijk een bakje voor make-up ( van de Wibra), maar het voldoet prima ( voor een leuk prijsje).

Oké nog één ding en dan kunnen jullie uitrusten van het lezen van dit blog.....

Jongste ging met zijn camper uit de jaren 70 op vakantie en vroeg of ik nog wat oude ( er bij horende) dekens had.

Die had ik.

En wat kwam er tot mijn verbazing tussen de dekens uit?


  Een vest,

Niet zomaar een vest!

Het is het vest wat ik voor mijn moeder heb gebreid , ergens in de jaren 80.

Ze hielp me met de stukjes die ik moeilijk vond, maar ik heb het voor haar gebreid.

Al jaren denk ik regelmatig aan dit vest, dat ik het eigenlijk had moeten bewaren....

Ik denk omdat je haar daarin kon uittekenen.

Ze heeft het zo veel gedragen.

 Toen ze overleden was hebben twee dames alle kleding mee uitgezocht, is veel weggedaan of aan andere dames in het bejaardenhuis gegeven, en ik was ervan overtuigd dat dit vest ook weg gedaan was.

Maar kijk, daar hangt het.

En ik kan niet vertellen hoe blij ik er mee ben!

 

En nu?

Even een kopje koffie drinken buiten, want het ziet er prachtig uit.

En dan aan de slag.

Inmiddels heb ik alweer een week gewerkt, vijf dagen in een gezin en nog twee dagen in een ander gezin.

Beide zulke lieve mensen, met echte goede vaders die hun vrouw echt hielpen, lieve ondernemende kinderen, en nauwelijks tv.

Wat een heerlijkheid.

Gisteren (  de eerste vrije dag weer) aten dochterlief en schoonzoon onverwacht mee.

Geen uitgebreide maaltijd dus, maar een gezond hap.

Oosterse wrap met zoete aardappel.

Lekker!

 

Bloemetje van gezin, genieten!

En nu: aan de slag!

Die ene kamer , die moet nog!

Groetjes, Franca.



















6 opmerkingen:

  1. Je hebt weer mooie dingen bij de kringloop gevonden. Leuk dat je man ook mee naar binnen gaat, die van mij blijft in de auto zitten :(
    Dat je dat vest teruggevonden hebt is wel bijzonder. Ik geloof goed dat je daar blij mee bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor je inspiratie en de tip voor de blog van G Donna! Dat geeft mij weer moed om bij mij thuis ook eens op te ruimen. Ik leg vaak dingen even ergens neer als ik moe ben en dan blijven die dingen daar dus in de eeuwigheid rondslingeren. Heb bovendien een man met veel te veel boeken en cd's.... Dus inspiratie is altijd welkom. Fijn dat je dat vest weer terugvond... een stukje van je moeder....

    Met vriendelijke groet, Alice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke vondst in je vakantie, zo'n eethoek! Op die manier vergeet je die vakantie ook echt nooit meer. Ik vind het sfeervol staan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mevrouw W.
    Gek hè, zo blij zijn met een oud vest.
    En ik denk niet eens dat ik het ga dragen.
    Het is alleen de herinnering.
    Mijn man vind het best leuk om mee naar kringloopwinkels te gaan.
    Zo vond hij een scanner ( om bijvoorbeeld belangrijke papier in te scannen), de onze was stuk. En een nieuw fietsenrek voor achter op de auto ( de andere had opa aan gort gereden door achteruit ergens tegenaan te rijden, gelukkig rijd hij nu niet meer).

    Hallo Alice,
    We kennen het allemaal!
    Even iets neerleggen.
    Ik vond het vroeger niet zo belangrijk, maar inmiddels weet ik dat ik het veel gezelliger vind als het huis er altijd( nou ja meestal) opgeruimd en gezellig uit ziet.
    Ik gebruik ook YouTube filmpjes om aan de gang te komen.
    Een stukje kijken, dan iets doen en zo verder.
    Succes!

    Nicole : Ik ga normaal voor lichte meubels, dus ik verraste mezelf.
    Maar och, ik kan nog altijd wisselen.
    De lichte eethoek weer in de huiskamer en de donkere in de voorkamer.
    Maar voor nu vind ik het gezellig.
    En dat voor 100 euro..daar heb je geen Engeland vakantie voor zei manlief...

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellige eethoek heb je gescoord! Ik hou erg van donker hout, de nerf maakt elk meubel uniek. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in een heel licht appartement woon.
    Ik hou niet van spullen voor als ik ooit zonder kom te zitten, als ik iets niet meer nodig heb gaat het naar iemand die zonder zit of naar de kringloop. Ik ga ervan uit dat er altijd mensen zullen zijn die mij weer helpen.
    Geweldig dat je dat vest vond, een knipoog van je moeder.
    Dank voor je gezellige blog!
    Groetjes Toos

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk blogje Franca, ik heb ervan genoten! Prachtige spullen en kleding heb je gevonden. En wat een bof dat je het vest weer hebt gevonden, echt heel bijzonder.
    Ik zag dat het een boek op tafel heb liggen wat ik erg ontroerend vond: beschouw mij maar als een uitzondering. Bij sommige verhalen heb ik een traan weggepinkt.
    En G Donna heb ik pas geleden ook via "Down to earth "ontdekt. Wat een schat aan leesplezier inderdaad. Nu nog tijd om het te doen😊

    BeantwoordenVerwijderen