Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 5 juli 2021

van oud naar nieuw en wat gezelligheid


 Eigenlijk heb ik vandaag al een blogje geschreven, al staat dat niet hier.

Ik vond op Funda mijn ouderlijk huis.

Door mijn ouders verkocht in 1991, en ruim tien jaar later mochten we het nog eens zien.

Toen was er al veel gedaan, maar nu nog veel meer!

Deelde het vol enthousiasme met mijn beste vriendin, maar die dacht daar heel anders over.

Zij vond het huis verpest, te modern.

 



En dus stuurde ik haar oude foto's.

Van hoe primitief en hard werken het was, en ja ook heel gezellig en knus.

Maar deze bewoners hebben er iets van deze tijd van gemaakt.

Aan een kant zonde ( van een boerderij uit 1880), aan de andere kant heel begrijpelijk.

Alleen de gang ( met oude tegeltjes) is nog herkenbaar.

En dat vind ik wel leuk, zeker omdat ze dezelfde antieke tegeltjes bijgekocht hebben, om van de ( voorheen) keuken, een hal aansluitend aan de gang te maken.

 


Ik heb gekeken of er foto's van de binnenkant bij zijn die ik hier kan plaatsen, maar overal ( behalve deze van mijn oude slaapkamer) staan mensen op, dus dat is niet handig.

Nou vooruit, eentje met mijn moeder.

Het was heerlijk om door de oude fotoalbums te bladeren, foto's te zoeken die een stukje van het oude huis lieten zien, en meteen de hartelijkheid, vrolijkheid en het welkome huis voor gasten te zien , wat mijn ouders hadden.

Om van alle dieren nog maar niet te spreken.

Heerlijk!

En verder....ontbijt met boek.

Lunch met boek ( op een andere dag hoor).

Een van mijn laatste vrije dagen ging ik met dochterlief naar een kringloopwinkel,

Toch weer klein spul gekocht, nep snoepjes, een paar houten lepels ( altijd makkelijk) en een paar gebreide pannenlappen ( omdat eigengemaakt altijd leuk is), en tot slot een paar gehaakte sleutelhangers.

Nodig? Welnee, gewoon leuk!


Ik kocht ook deze standaard, voor 12,50.

En daar kan ik zo blij van worden.

Net als van een tomatensaus, met heel veel tomaten...

Nog veel meer groenten...


Een pan vol.....



De helft hierbij is samen met de vlindermacaroni een maaltijd.

En een heel gezonde!

De rest ging de vriezer in.

Een boekje wat ik ook bij de kringloop vond, en wat ik met heel veel plezier lees!

Deze kaart met minicadeautje ( voor het poppenhuis), kwam via de post, de dag na een fijne gezamenlijke wandeling.

Kijk toch wat een kunstwerkje.

Een mini kookboekje.

En dit...heeft manlief gemaakt.

Geen idee hoe het heet, maar je maakt er deze "potjes"van aarde van.

Met een gaatje waar het zaadje in past.

Omdat ze lekker warm op een plank in de zon staan, komt het zaadje heel snel uit.

Inmiddels zijn het al flinke plantjes ( siererwtjes mijn favoriet).

 

Al zijn deze pioenrozen ook niet te versmaden.


Nog één dagje vrij, en dan alweer aan het werk.

Maar och, dan nog maar vijf dagen en we hebben vakantie.

Heel graag zouden we een kleine week weg gaan, naar een simpel huisje ergens in België of zo.

Maar doordat we zo laat zijn ( we durfde door allerlei maatregelen niet eerder), is er weinig meer te vinden.

Vanavond nog eens goed zoeken....je weet maar nooit!

En nu?

Aan de slag!

Stofzuiger door het huis, badkamer poetsen en koken, de dag is zo om.

 

Groetjes, Franca.














 

4 opmerkingen:

  1. Dank je wel , ik ga er kijken!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb net als je vriendin soms gemengde gevoelens als oude huizen worden opgeknapt. Opknappen vind ik positief maar ik vind het jammer als daarmee ook de oorspronkelijke sfeer verloren gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marleen, helaas al vol.
    Maar dank voor de tip.

    Nicole, ik snap helemaal wat jullie bedoelen, ons oude huis was echt heel sfeervol.
    Maar toch...van buiten is het prachtig en authentiek, van binnen helemaal niet meer.
    Dat vind ik wel jammer, maar als ik nu het oude filmpje van het huis bekijk, zie ik ook hoe zwaar het leven daar kon zijn.
    Elk jaar bevroren leidingen, veel aan onderhoud te doen, vaak koud.
    Al hadden ze ook deze verbeteringen kunnen doen en toch de oorspronkelijke details ( zoals d'n herd) kunnen bewaren...
    https://www.brabantserfgoed.nl/image/2018/3/15/104cgemert.jpg%28%29%2860E5657D21E6C7FC08D53353DC99AD36%29.jpg
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. https://www.boerenbondsmuseum.nl/geboortehuis-wonen
    Hier zie je een mooi voorbeeld van d'n herd
    in een oud huis.
    Het staat in het Boerenbondsmuseum in Gemert, en is het geboortehuis van Pater van den Elzen.
    Dat huis is helemaal identiek aan het huis waar mijn moeder haar jeugd doorbracht.
    Het staat vlakbij ons huis.
    Maar....is inmiddels ( aan de buitenkant ook exact hetzelfde) herbouwd en van binnen heel modern.
    Maar ik kan bij het Boerenbondsmuseum nog even terug in de tijd....
    Een aanrader als je van de goede oude tijd houd.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen