Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

woensdag 25 december 2019

een hoop geklets over eerste kerstdag en zo.....

Oudste werkte keihard in de tuin de laatste weken .
Niet alleen spitte hij helemaal alleen de hele moestuin en het stuk schuin voor het huis om ( en geloof me dat zijn grote lappen), ook maakte hij deze composthoop en ruimde veel troep die opa verzameld had op.
Klaar voor een nieuw jaar groente verbouwen.
Samen met manlief plantte hij ook nog een paar nieuwe bomen.
Terwijl manlief zelf ( en dat blijk ik helaas niet op de foto te hebben), driekwart rondom de moestuin een heg aanplantte en de dode planten in de beuken heg verving ( die helaas de grote droogte deze zomer niet overleefde).
Karel vond het maar al te gezellig om om hen heen te spelen.

Zelf had ik net voor dit laatste kraambed een uitje met mijn nichtje, en omdat ze vorige keer mij trakteerde op een lunch, besloot ik die nu voor haar te maken, gewoon thuis.
Met pompoensoep als voorgerecht, daarna dit bordje en als "toetje" , koffie met een truffeltje.
Aan een leuk gedekte tafel, heel gezellig.

Het kraamcentrum vroeg me een gezinnetje over te nemen waar een collega alleen nog de opstart gedaan had ( omdat zij het wat moeilijk vond), de dag erna kwam er nog een gezinnetje bij.
En hoewel ze wel een flink stuk uit elkaar wonen ( en auto rijden nou eenmaal niet mijn hobby is) , heb ik een hele fijne week gehad.
Druk, echt keihard gewerkt, flink meegedacht en oplossingen bedacht.
Veel verschil gezien tussen de twee gezinnen, maar ook allebei heel veel liefde voor hun kindje.
 Een gezin wat echt minimalistisch leefde ( en dingen heel precies wilde, misschien kom ik daar nog wel eens op terug), en een moeder die kraam technisch helemaal oké, was , maar toch een virusje had opgelopen. Het kwam allemaal goed!

En dus sloot ik twee gezinnetjes af, waarbij allebei de kindjes boven geboortegewicht waren en het prima deden  , en ze prima in staat waren om heel goed voor hun baby's te zorgen ( al ging een kraamvrouw lekker even bij haar familie logeren met kerst , om zich daar te laten verwennen, met man en kind natuurlijk).

Waarna ik mij op onze kerst kon gaan storten.
 Eerst nog even twijfelend of ik toch nog een echte grote boom zou nemen, om vervolgens te besluiten: nee hoor, het is goed zo!
Een paar extra snoertjes met lampjes ( nog in de kerstdoos boven gevonden), een extra in het boompje, een op de grote schaal en een aan de krans op de voordeur ( die ik op de 1e kerstdag 's middags nog even in elkaar flanste). was het goed.
Wat ik namelijk miste was meer het licht van de grote boom, als de boom zelf.
Opgelost!
Vanmorgen had ik zomaar dit ontbijt...
Een stukje Frisse aardbeien kwarktaart ( van project gezond), dat was het tenminste van oorsprong..
Gisterochtend , was ik ( zoals gewoonlijk) vroeg op.
Kerstochtend en alle tijd om te koken.
Ik had tot de dag ervoor gewerkt, dus helemaal niks voorbereid.
De vrijdagavond ervoor waren wel wat extra boodschappen gedaan, en maandag haalde manlief nog wat verse groenten.

Het menu was simpel, zoals altijd met kerst.
Uitproberen doen we door het jaar heen genoeg, het kerstmenu is geen verrassing en geeft dus lekker ook geen stress!

De peertjes schillen en opzetten, was zo gedaan, het leek me leuk om ook iets redelijk gezonds bij de toetjes te doen.
We eten namelijk met kerst altijd kant en klaar toetjes.
De kinderen vinden dat heerlijk, en we eten ze verder het hele jaar niet.
Hoe hard ik er ook voor ben om zelf te maken, een keer in het jaar mag het "slecht" zijn.

Maar toch...
Even neuzen leverde me dit recept op: https://www.projectgezond.nl/frisse-aardbeien-kwarktaart/
Prima, de meeste dingen hieruit heb ik zo in huis, al werden de aardbeien nu een zakje diepvriesfruit wat ik nog even moest ontdooien.
En zo maakt ik zomaar nog even een taart.

Daarna was de tomatensoep ( tomatensoep met balletjes en peterselieroom) aan de beurt.
Ooit uit een kookboekje voor gezonde maaltijden voor kinderen gehaald en inmiddels een favoriet hier in huis.
Dochterlief schoof  intussen aan voor een ontbijtje, en nam nog een kopje koffie.
Manlief  en oudste schoven ook aan voor een ontbijtje , waarna ik naar boven ging voor een douche en nette kleding. En manlief mijn inmiddels flinke afwas te lijf ging.

Dochterlief nam opa mee naar de kerk.
Het is hem in zijn rug geschoten bij het in de auto tillen van zijn rollator, en zo kon hij toch naar de kerk. Daarna koffie met een simpel en licht ( diepvries) taartje, we eten tenslotte vanavond al genoeg.

Lunch en nog even vlees bakken, groente alvast schoon maken en wat voorbereiden.
Een rustige middag ( waarin ik nog snel een krans voor de voordeur maakte) en vroeg in de avond aan tafel.
Ons kerstmenu:

-Tomatensoep met balletjes ( waar ik een klein pannetje voor mezelf achterhield voor de balletjes er in gingen).
- krielaardappeltjes
- varkenshaas met champignons ( en voor mij een kabeljauwfilet uit de diepvries)
-stoof peertjes
-broccoli
-spuitjes

- kant en klaar toetjes met slagroom en ijstaart
en natuurlijk de bosvruchten kwarktaart.
-koffie en een bonbonnetje van jongste zoon.

En dan besef je hoezeer je boft...

Samen aan tafel, heerlijk eten, geen vleugje stress.
Veel plezier, veel verhalen ( zo hoor je nog eens wat over hun jeugd wat ze toen echt niet vertelde).
We hebben een heerlijk avond gehad.
Genoten met de kinderen, na afloop hebben manlief en ik samen afgewassen en hij heeft zelfs alles nog terug op zijn plaats gezet.
En zo zat ik vanmorgen aan de taart als ontbijt, al had ik er wel netjes de koek vanaf gesneden, het snoepen kan niet blijven duren!

Na de sint was er een avond waarin ik een hele chocoladeletter at...
En me de volgende ochtend echt niet lekker voelde.
Dat moest anders!
Sindsdien laat ik de suiker ( zoveel mogelijk) staan.
Gisteren at ik wel wat ongezonder, maar vandaag ga ik weer gewoon aan gezonde kost.
Voor opa komt er vandaag ook nog een kerstdinertje , omdat hij gisteren bij familie uitgenodigd was.
Maar ik hou het dan simpel, daar voel ik me een stuk beter bij.

Koken voor een paar mensen, een lekker wandeling en eten met opa.
Daar kan hopelijk nog het maken van een vilten muisje ( was het plan om voor vriendin te maken, en moet af omdat het een kerstmuisje is), bij en dan nog vijf dagen vrij samen met manlief.
Ik heb er zin in!

Voor jullie allemaal nog fijne dagen !
groetjes, Franca.



5 opmerkingen:

  1. Genieten van de dagen daar gaat het om.
    Fijne kerst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geniet van je welverdiende vrije dagen en van de rijkdom van jullie gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vind het ook lekker om gewoon te doen.
    Geniet!!
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het eten klinkt heerlijk. Wat nou simpel... Een feestmaal

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor jou ook de beste wensen!

    En petje af voor je zoon zeg. Dat heeft hij keurig gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen