Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 29 december 2019

nudges, veranderingen en de beste wensen....

Nudges.
Ik moest het woord even opzoeken...
Het is zoiets als:
een subtiel duwtje in de goede richting geven.
Ik kom erop omdat ik het ( piepkleine) boekje van twee verouderingsartsen kocht.
Wat overigens om een of de andere reden bij de Bijenkorf 12,50 kost en bij bol 15 euro...

Om bij het begint te beginnen...
We hadden een paar dagen samen vrij, manlief en ik, en besloten een dagje Eindhoven te doen.
Eerst naar ( lang naar verlangd, nu de kans)  Stijp S, waar we een aantal winkeltjes in een ruimte bezochten ( ik vond vooral het brocante zaakje leuk, daar deed ik ook mijn enige aankoop daar, een zeepje in een mooi doosje), de winkel en het restaurant van Piet Hein Eek ( leuk, maar ik hoef niet nog een keer, maar wat is die man slim), en een hal met brocante en vintage spulletjes ( heel leuk als je net je huis gaat inrichten, en grappig om te zien), het was nog niet eens 2 uur, dus besloten we ook nog even de stad in te gaan...
Parkeren om die tijd is dus niet handig, maar uiteindelijk gelukt.

Natuurlijk gaan we dan naar van Piere, een heerlijke boekhandel!
Waar je ook nog eens lekkere koffie kunt drinken . Eén boek kocht ik daar, best netjes voor mijn doen.
Door naar de Bijenkorf, waar ik hoopte ( tevergeefs) op een mooie boeken opruiming.
Wat ik wel vond was het kleine boekje : 10 jaar cadeau, van de heren David van Bodegom en Rudi Westerdorp.

En zo kom ik dus op nudges, de heren geven er een heleboel.
Met als doel om een stuk gezonder te gaan leven, zonder allerlei dwingelandij.
Ik zal iets noemen.
Als je een airfrayer op het aanrecht zet, heb je eens stuk sneller de neiging om frietjes te eten....

Sommige lijken zo voor de hand liggend, maar als je er even over nadenkt, klopt het wel.
Als voorbeeld noem ik even het eten van de kraamvrouw in de meeste gezinnetjes.
Vaak zijn ze niet gewend om fruit te eten of voldoende water te drinken.
Als ik ze de eerste dagen elke dag een behoorlijke portie fruit kan geven ( mooi opgediend en liefst op bed gepresenteerd), en zorg dat er steeds een kan water naast het bed staat, komen ze ( vaak tot nu verbazing) tot de conclusie dat ze nu zo'n goed ontlastingspatroon hebben, terwijl ze er anders zo'n moeite mee hebben....

En eerlijk is eerlijk, ik zie inderdaad vaak al aan de keuken wat voor eetgewoontes een gezin heeft.
Nog steeds kom ik in gezinnen waar de frietpan een vaste plaats op het aanrecht heeft...al heeft gelukkig in ieder geval de airfryer nu soms die plaats ingenomen, alle kleine beetjes helpen!

En ik zelf?
Zoals je op bovenstaande foto ziet, ben ik geen haar beter!
Dat mooie voornemen om staand op de laptop te werken...., nou dat is gewoon stilletjes verdwenen ( en kijk eens hoe rustig de kamer toen was),misschien niet minimalistisch, maar wel rustig.
Dus ga ik het boekje eens op mijn gemakje lezen, en langzaam een paar nugdes aanbrengen.
Ik ben benieuwd!

In ieder geval heb ik gisteren heel vroeg al in huis gewerkt, de laptop aan (  de nieuwe van coffee with Kate, was lekker lang, die hoef je niet te kijken, maar kun je gewoon luisteren onder het werk).
Dit keer die van de 27ste ( the basics of frugal en self contained living).
Ik kijk meer van die stukje, maar vlieg er vaak snel doorheen ( vaak klikken), maar Kate is lekker om al poetsend naar te luisteren.
Ze heeft ook boekjes geschreven, maar ik luister liever naar haar!


Ik zou ook nog even iets schrijven over het eerst minimalistische gezinnetje waar ik werkte.
Daar waren volop nugdes!
Leeg was het , en schoon!
Maar niet ongezellig, de muren hadden een zacht kleurtje, en de twee tafeltjes ( die multi-inzetbaar waren), waren beslist niet minimalistisch strak.
Er was een ( klein) boekenkastje, en het kastje waar de tv op stond.
Verder een grote tafel met vier comfortabele stoelen, een bank met nog twee makkelijke stoelen.

Niks bijzonders in totaal, en toch...
Alles was ongelooflijk netjes, zo was er voor nu even ( en ik weet zeker dat die inmiddels weg is) een klein afvalbakje op de babykamer, verder ging je voor elk prulletje ( of bijvoorbeeld voor mij een watje) naar het balkon waar de afval bak en de papierbak en zo stond.

In de douche stond een bakje met wat schoonmaakspulletje en twee wissers ( een voor droog en een voor nat), en op de wasmachine ( de badkamer is piepklein) twee mandjes, een met verzorgingsspulletjes en een met handdoeken.
De keuken is super georganiseerd.
Met alleen een waterkoker op het aanrecht ( die leeg ging na elk gebruik en waar de stekker uit ging), en de rest ongelooflijk georganiseerd in kastjes.

Aan mij de vraag om na de verzorging van moeder en kind ( en helpen met de borstvoeding op gang te krijgen), het hele appartement met een droog wisdoekje te lopen. Dat deed me denken aan vroeger, toen ik een tante mee ging helpen die in een klooster werkte, daar deden ze dat ook elke dag.
En misschien zit er ook wel degelijk een verband tussen ...

Een enkele keer vroeg de kraamvrouw me ook nat te wissen ( niet gewoon dweilen dus), dan werd een speciaal wisdoekje uitgespoeld en er één keer ( met een zelfgemaakt ) schoonmaakmiddel op gesprayd en daar "dweilde"ik dan mee.
Ik denk niet dat ik voor de huiskamer het doekje drie keer hoefde te spoelen, zo schoon was het daar.
Moet ik er natuurlijk wel bij zeggen dat er binnen geen schoenen gedragen werden.

Nog met een kant en klaar doekje de wastafel en het toilet, en het zag er weer spic en span uit...
De nugdes daar?
Vooral het ontbreken van dingen, en het feit dat alles een vaste plaats had maakte dat ze op een bepaalde manier leven, die vast heel gezond is.
Of ik het zo wil?

Daar heb ik echt over nagedacht, en  ook er over gesproken met de kraamvrouw.
Ze deed me denken aan de daily connoisseur ( op youtube).
Ik heb dat ook tegen haar verteld.
En heb haar ook een compliment gegeven over hoe netjes haar huis was ( en later over hoe geweldig ze zorgde voor haar baby, niet te vergeten).
Zelf gaf ze aan dat weinig hebben ook betekend dat alles overzichtelijk blijft, en dat je wel kunt kopen wat je echt nodig hebt, als je geen overbodige spulletjes koopt.

Ze heeft alles perfect voor elkaar in haar huishouding, heel waarschijnlijk ook een manier omdat ( en daar kan ik natuurlijk niks over vertellen) er andere dingen speelde waardoor het heel belangrijk voor haar was om dingen overzichtelijk te houden.
En ze was thuis, werkte niet buitenshuis, dat maakt ook een groot verschil.

Ik werk ( onregelmatig ) buitenshuis, en dat heeft wel degelijk invloed.
Maar toch...samen met de nugdes, ga ik weer eens wat dingen anders aanpakken in huis.
Kleine veranderingen, die misschien wel prima gevolgen hebben...

Dat is meteen een goed voornemen, voor mij.
Nudges maken in huis!

Voor jullie allemaal:
De beste wensen voor het nieuwe jaar!
Mag het geluk, voorspoed en gezondheid brengen.
En misschien kunnen we samen wat nudges in huis aanbrengen, die daar ook een stukje aan bijdragen!

groetjes, Franca.











10 opmerkingen:

  1. Wat leuk toch elke keer weer om via jou een kijkje in andere huishoudens te krijgen. En van de inkijkjes in je eigen gezellige huishouden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeiiii een ding om over na te denken zeg. In de loop der jaren is mijn huis wel leger geworden, maar soms sluipt daar wat in? Wat ik dan opeens ook weer zie het ergert me en dan is het weer weg. Ik geef ook graag weg terwijl ik niet vaak verander.
    Maar goed je hebt me lekker weer aan het denken gezet, jij ook succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk franca. Bovenstaande foto is een opgeruimd huis wat een opgeruimd hoofd geeft. Spullen komen ook zo mooier uit.

    Groet Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfff......ik heb in mijn familie ook zo een gezin en ik kan alleen maar denken: wat een autistisch gedoe.
    Als je ook maar een centimeter afwijkt van 'wat hoort', is het hele gezin van slag incl. pa en ma.
    Het kan rust en overzicht geven, zolang het gaat zoals 'het hoort', maar ik vind het niet gezond.
    In een gezin mag geleefd worden......het zou hier gewoon ook niet te doen zijn met 6 zoons.
    Maar wel heel leuk om zo even mee te spieken in dat gezinnetje.

    Goede jaarwisseling, Franca!
    Groetjes Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vond ( via een ander blog) een artikel over opruimen ( of niet opruimen).
    Leuk om te lezen vind ik!
    https://www.trouw.nl/leven/laat-t-los-wees-een-sloddervos~b00bc23b/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een geweldig artikel, daar kan ik mij helemaal in vinden.

      Verwijderen
  6. Wat een bijzonder kraamgezin lijkt me dat. Intrigerend om dat van zo dichtbij te mogen ervaren hoe het leven dan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Boeiend he om al die variaties te zien en over na te denken en dat jij dan je eigen unieke variatie hierin kiest/maakt. Ik denk regelmatig na dat er geen huis en gezin hetzelfde is in de wereld! Ik wens je en jouw gezin weer een heerlijk en uniek 2020, vol goede gezondheid en lees heel graag weer met je mee!
    Voor mezelf heb ik als inspiratiewoord "durf" gekozen. Meer kleur durven kiezen, meer durven doen (klussen bijvoorbeeld, ik zou best willen leren boren en dingen ophangen, dingen verven laat ik ook bijna altijd over aan mijn man, maar zou best zelf willen). En meer creatief zijn, weer kleding naaien voor mezelf etc. Geniet van weer een mooi nieuw jaar Franca!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat klinkt heel minimalistisch. Als je je daar prettig bij voelt is dat prima. Mijn schoondochter houdt er ook van, maar heeft toch wel meer spullen in huis. Aan de ene kant inspireert het mij om op te gaan ruimen. Aan de andere kant vind ik het ook fijn om gezellige spullen om mij heen te hebben. Maar overal waar té voor staat is niet goed, heb ik geleerd. Dus toch maar eens de bezem er door. ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen