Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

woensdag 29 november 2023

Engeland 2 en lieve mensen....


 

 Dit keer wil ik laten zien dat ik ( heel erg) veel boeken gevonden heb in charity shops in Engeland.

Sommige voor 50 cent , andere voor 2 pond ( hoewel daar extra korting was en ik dus voor een hele stapel nog bijna niks betaalde) en een elke voor een "flinke "prijs van 5 pond, maar dat was een kookboek, daarover later meer.

 

 

Dit is het stapeltje "opruimen en schoonmaken".

Van Mrs. Hinch had ik nog nooit gehoord, maar voor 50 cent per boek leek het mij wel leuk.

Al lezende vond ik dat ze een Instagram pagina had en later zag ik in een winkel dat bepaalde schoonmaakartikelen haar naam mee kregen.

Ze heeft haar eigen Instagram pagina:

https://www.instagram.com/p/C0KbCvhLkSN/?hl=en

Een review van haar boek vind je hier:

https://thekellydianereport.co.uk/2019/09/05/hinch-yourself-happy-book-review/

Ik las over haarzelf, over hoe ze met de Instagram pagina begonnen was en over haar favoriete schoonmaakmiddelen, een ervan stond in ons vakantiehuisje.

 Flash bathroom anti-bacterial cleaning spray.

Zij vertelde dat ze die zo lekker vond ruiken dat ze die bij wijze van spreken als parfum wilde, nou ik vond het maar stinken en zo bijzonder makkelijk schoonmaken vond ik het niet.

Dus voor mij toch liever gewone schoonmaakmiddelen, al moet ik eerlijk bekennen dat ik haar favoriete "schuursponsje" ( het minky sponsje )wel gekocht heb ( maar nog niet geprobeerd).

Hier haar eigen pagina bij Amazon:

 https://www.amazon.co.uk/mrs-hinch-cleaning/s?k=mrs+hinch+cleaning

 Een leuk boekje om te lezen.

Ze heeft ook een kinderboekje geschreven:

Welcome tot Hinch farm.

 https://www.youtube.com/watch?v=YYPockcPmHs

Hierboven het filmpje op YouTube waar een kindje dat boekje voor leest met de bijbehorende plaatjes...



 

Het bovenste boekje is van Dana K White.

Hier haar YouTube kanaal"

 https://www.youtube.com/channel/UCXJYTIbOnPhWHdqJX5oK_Hw

Dat is overigens een Amerikaanse dame die heel populair is.

Ook zij praat over opruimen en schoonmaken.

 

Het andere boekje gaat over bezuinigen en is geschreven door Mrs moneypenny ( Heather McGregor) die in Engeland bekent is van haar column in de  Financial Times.

En haar tv programma superscrimpers.

Hier nog wat oude YouTube filmpjes met tips:

 https://www.youtube.com/@SuperScrimpersUK/videos

Het kasboekje voor 50 cent vond ik gewoon heel leuk, vroeger ( toen de kinderen klein waren) schreef ik elke uitgave precies op, dat doe ik al lang niet meer, maar misschien weer een idee om weer eens een tijdje te doen. 


 

Zo uitgebreid ga ik de volgende boeken niet beschrijven!

 

 

Maar ik vind ze wel leuk!

 


 

Kijk toch hoe gezellig!

 

 

En kijk deze!

Vaak ook in Nederland te koop ( maar dan al snel in de buurt van de 15 euro), nu gevonden voor 2 pond.

Ik voelde mij gewoon een kind wat jarig is en de ene verrassing na de andere krijgt!

 

 

Hier een recept uit een van de kookboeken die ik ( ook in een charity shop) kocht.

Het heeft recepten voor één persoon, maar ik deed die keer drie en had een flinke schaal.

Jongste kwam namelijk thuis eten die dag en hij vond het heerlijk.

 


 

Met een bakje sla erbij een lekker maaltje.

 

 

Machtig maar lekker.

 

 

Intussen...

Vierde we manlief zijn verjaardag en gelijk ook maar sinterklaas.

Geen gedichten dit jaar.

Ik wilde de kinderen ( die het allemaal heel druk hebben) een beetje ontzien.

Dus breide ik wat voor onze kleindochter, zocht er een leuk ( eco) speelgoedje bij uit en ook nog wat van hout. 

Voor elk stel een paar kleine cadeautjes, gewoon voor de gezelligheid.

Maar eerlijk...ik hoop volgend jaar weer op een echt sinterklaasfeest.

Die sfeer is gewoon zo leuk, dat het mijn favoriete jaarfeest is!

Toch heb ik niks te klagen.

 

Dochterlief  had een extra schoentje van kleindochter gezet voor ons, wat de Sint vulde  met een super lekkere chocoladeletter , een leuk pannetje in een soort luciferdoosje van het muizenhuis en cd'tjes van Annie M.G.  Schmidt met leuke versjes.

 

 

Op onze handwerkavond hadden we niet alleen een "sinterklaasplank" ( borrelplank met taartjes en allerlei sinterklaassnoep), maar ook arretjescake van kruidnoten, en iedereen had iets ingepakt wat je al in huis had, maar niet gebruikte.

Zo simpel, zo leuk!

Wat een leuke groep dames!

Van uiteenlopende leeftijd, alle verhalen kunnen we kwijt en er word met respect mee omgegaan.

Maar vooral: heel veel plezier, zalig lachen ( en gisteravond schrikken van veegpiet die zomaar een hand vol pepernoten naar binnen gooide), met dank aan de man van onze gastvrouw.

De dame die dit groepje bij elkaar zocht en altijd met koffie en iets lekkers klaarstaat.

Om de beurt bakken we een taartje of cake , en zo hebben we met "niks" een hele fijne avond, waaraan ik de dagen erna nog vaak met plezier aan terugdenk!

 

 

De plank is trouwens de plank die ik eerder noemde, gevonden in de kringloopwinkel.

Jongste zoon huurt inmiddels samen met een andere jongen ( man, maar voor mij blijven het jongens) een werkplaats.

Die jonge man...had een bestelling van 150 borrelplanken, en onze jongste ging hem helpen.

Toen ik dit hoorde vroeg ik of hij wilde vertellen welke olie hij gebruikt.

Lang verhaal kort: dezelfde avond had ik een prachtig glad geschuurde borrelplank , ingesmeerd met olie die geschikt is voor etenswaar ( helaas vergat hij welke olie het was, maar dat vraag ik nog wel een keertje na).

Die op de verjaardag van manlief als borrelplank diende en op ons damesavondje als sinterklaasplank.

Zo leuk om dan meteen het verhaal erbij te vertellen, van die lieve zoon die dit toch maar even deed voor zijn moeder ( was maar tien minuutjes schuren hoor)...maar toch...

Helaas even geen foto ( waarom denk ik nooit aan zoiets als de plank met zoveel lekkere dingen staat te pronken op tafel), maar die laat ik nog wel een keertje zien. 



Vandaag ga ik surprise doen met mijn beste vriendin. 

Nog altijd ( al zijn we inmiddels beide oma) vinden we dit heel gezellig, en genieten van de surprise, het koffie drinken , de gedichtjes en de kleine cadeautjes.

Ik heb er nu al zin in.

 

 

Dan nog een nieuwtje: onze oudste zoon en zijn vrouw hebben een huis gekocht.

Dus over een tijdje zullen we voor het eerst sinds we getrouwd zijn met zijn tweetjes hier wonen...

Dat zal een vreemde gewaarwording zijn.

Vooral mijn man heeft het er wel moeilijk mee, nu blijkt ( hij had het nooit uitgesproken) dat hij altijd droomde van een gezinnetje van een van onze kinderen ( liefste alle drie) die hier op het erf zou wonen , met kleinkinderen.

Zodat wij dan net zo mee konden genieten van de kleinkinderen als mijn schoonouders dat deden.

Ik ben daar realistischer in.

Ik was ( veel) thuis met de kinderen en heb de leuke , maar ook de minder leuke kant van samenwonen met ( in mijn geval schoonouders) meegemaakt.

Ik vind het goed dat ze een plekje voor zichzelf hebben gevonden, al hoop ik natuurlijk dat we ze regelmatig hier thuis mogen zien en dat we ook t.z.t ( als het ze gegeven is) mee te mogen genieten van kleinkinderen, ook al is dat op afstand.

Zij gaan een behoorlijk stukje verder weg wonen ( maar dichter bij de ouders van mijn schoondochter) dan mijn dochter, maar waar een wil is is een weg.

Spannende tijden voor ze.

Best een stap een eigen huisje en alles wat daarbij hoort, zoals een verbouwing ( het was voorheen een huurhuis) , en de totaal verwilderde tuin in orde maken.

Maar dat is voor deze twee tuinliefhebbers vast geen probleem! 


En dat betekend voor mij dat de boeken over inrichting van huizen die ik in Engeland kocht, nog wel eens van pas kunnen komen.

Mits jongste er niet eerst wil gaan wonen ( die zijn ook al even op zoek naar een plekje voor zichzelf waar ze niet een keuken hoeven delen), gaan we het appartement zelf gebruiken , met name de huiskamer als fijne tuinkamer.

Dus een leuke uitdaging om dit in te gaan richten.

Spullen genoeg ( bleek maar weer eens toen de zolder leeg moest), jullie gaan het zien....


Nou lieve mensen, genoeg voor vandaag.

Volgende keer over de kookboeken die ik vond, als het kan met een paar al gemaakte recepten uit die boeken.

Ik ga de surprise voorzichtig in de jute sinterklaas zak doen en op naar mijn beste vriendin!

Ik wens jullie fijne sinterklaasdagen en vooral net zulke lieve mensen om jullie heen als ik heb bij de "handwerkdames"!

Groetjes, Franca.













8 opmerkingen:

  1. Sorry mensen te snel geweest, ik zie wat taalfoutjes.
    Mrs. Hinch heeft ook nog een kinderboekje geschreven:
    https://www.youtube.com/watch?v=YYPockcPmHs
    Hier leest een kindje het voor.
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk Franca wat heb je veel verteld. Ja ja kinderen op zichzelf het hoort erbij maar toch weet je dan dat bepaalde tijden niet terug komen.
    Wat heb je een leuke boeken gekocht zeg, wil je wel even inbladeren. Neehoor grapje.
    Ik kijk alweer uit naar je volgende blog.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je lieve reactie Coby!
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat een genot lijkt me dat, tweedehands boekwinkeltjes in Engeland. Ik houd erg van Engelse boeken, en in Engeland heb je er daar natuurijk veel van ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ongelooflijk veel winkeltjes, niet zoveel speciale boekwinkeltjes, maar in de kleine tweedehandswinkeltjes ( waar er in elk plaatsje wel een paar van zijn) , vind je de mooiste boeken.
      Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  5. Geweldig! Ik ben al jaren 'fan' van haar en heb al haar boeken (nieuw) gekocht. Ik snap waar haar schoonmaakwoede vandaan komt en herken het ook. Ze is wel heel erg commercieel de laatste jaren maar dat is minder hinderlijk als je haar al zo lang volgt. Dan is het een natuurlijk proces.
    Je boft wel weer met zo'n prachtige stapel boeken. Volgende keer in GB: kijk uit naar openbare boekenkastjes! Die zijn enorm in opkomst...en neem een aanhanger mee, lol :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha die aanhanger zou wel eens nodig kunnen zijn. Wat een prachtig aanbod was er weer. Overigens heb ik van de "schoonmaakdame" toch iets opgepikt. Ik ben enorm aan het opruimen en vind het fijn wat "snelle" schoonmaakmiddelen bij de hand te hebben. Zo is het momenteel geen enkel probleem als ik onverwacht bezoek krijg. Heerlijk is dat! Nog wel een dingentje....door de verbouwing, staat er een kamer mudjevol met "spulletjes". Daar ga ik binnenkort eens rigoureus doorheen!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  6. Ze heeft zelfs een fan pagina op YouTube :
    https://www.youtube.com/@mrssophiehinchfanpage7068/videos

    BeantwoordenVerwijderen