Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 17 oktober 2023

Marie en de eenvoud...ons belevenis uitstapje


 Als je zin hebt om iets te bakken, is dit een echte aanrader.

Zomaar uit een kinderkookboekje en hartstikke lekker ( en heel makkelijk te maken).

Hier het recept.

Op het oude cakeschaaltje van mijn moeder...

Maar ik zou het over iets anders hebben,

Over ons uitje wat ik organiseerde als belevenis voor de vriendin die dat veel liever heeft als een "echt cadeautje"voor haar verjaardag.

Hier is de tafel al gedeeltelijk gedekt, jammer dat ik er later niet meer aan dacht om een foto te maken.

We begonnen met een brunch, dit omdat ons uitje op een tijd begon dat we anders wel erg hongerig zouden worden.

Namelijk om half een.

Er was ( gewoon gekocht, niet zelf gebakken) brood wat we aan tafel sneden.

Er was een kop soep ( pittige pompoensoep van Karin), die daar heel lekker bij smaakte.

https://heerlijkzoeken.nl/boeken/17163-koken-met-karin-kleine-moeite-groot-effect/recepten/37970-pittige-pompoensoep-met-appel-en-gember

En ik bakte nog iets simpels:

Wat ik helaas iets te lang in de oven liet staan, zodat het wat taai werd.

Maar een klein stukje als toetjes smaakte best.

Daarna wilde de vriendin mee afwassen, maar ik besloot om dat later lekker op mijn gemakje te doen.

Het etenswaar van tafel en in de koelkast en op weg....


Ik was er een al keertje geweest ( om precies te zijn in 2008) op  open Monumentendag.

Samen met mijn man en dochter.

En ik had daar enorm van genoten!

Toen ze een tijdje terug op tv kwam ( bij binnenstebuiten) , besloot ik dat dat een leuk idee zou zijn als belevenis.

Je moet dan wel even geduld hebben!

Eerst was er de open Monumentendag van dit jaar, waar ze erg druk mee was met alle voorbereidingen.

En hoewel ze dus een computer heeft, beantwoord ze haar mail maar één keer in de week, die Marie laat zich niet gek maken!

 

Marie heet ze, (tenminste als ze verkleed is ), ze leeft vrijwel helemaal zoals in het jaar dat haar oude boerderijtje verbouwd is.

En dat was in 1890.

En daar gingen we heen!

We kregen een rondleiding van in totaal drie uur, met koffie ( natuurlijk ouderwets gezet) en lui wijven koek met een plakje speculaas erop.

Als je dat niet geproefd hebt, weet je ook niet hoe lekker dat is.

En daarna zong ze ook nog een paar liedjes, die ze zelf geschreven heeft, over haar boerderijtje.

Hier haar facebook:

https://www.facebook.com/p/Marie-van-de-Middelhaai-100063566559544/

 Waar je nog meer liedjes kunt vinden.


En hier de uitzending van Binnenstebuiten:

 
https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/wonen/video/de-tijd-heeft-stilgestaan-in-deze-bijzondere-boerderij

Ik was erg onder de indruk na die middag.



En zeker toen ik later dit stukje vond:

 

https://www.npostart.nl/noord-zuid-oost-west/01-11-2021/POW_05126072?fbclid=IwAR18L00lMb8VEV1WI8ynjDV0aHz8Ju0EIpvLJUbEKou5ndLvI2qciy_tV1E


Denk niet dat Marie zomaar wat gezellig ouderwets loopt te doen, ze heeft ook in haar eigen leven veel meegemaakt.

Bij minuut 12.08 begint het onderwerp van Marie.

Rond 14.00 minuten komt de vraag...woon je alleen of heb je een gezin?

En dan het antwoord van Marie... 

Zo indrukwekkend!

 

 Maar... rond 17.10 komt er een prachtig stukje: ik heb zo'n goei leven...

Waar ze verteld dat juist omdat je zoveel moeilijke dingen heeft meegemaakt, ze ook zo kan genieten.

Dat het simpele leven haar heel gelukkig maakt.

Prachtig!!! 

 

Aan het einde van de middag liep ze nog even mee naar buiten, en vertelde ze nog wat persoonlijke dingen, waarna ze ons wuivend met haar rode zakdoek uitzwaaide.

Wat een bijzondere dame!

En wat verdiend ze het dat jullie allemaal haar petitie gaan tekenen .

 

We mochten een foldertje pakken, als we beloofde om het thuis niet in de prullenbak te gooien omdat ze er niet zoveel had.

Nou Marie , ik kan hier laten zien dat ik dat niet gedaan heb!


 De folder heeft twee kanten, de kant met de meeste foto's heb ik in een lijstje gedaan ( en als ik nog een passende lijst tegenkom waar je de folder aan twee kanten kunt zien, ga ik die zeker gebruiken).

Maar op de andere ( eigenlijk voorkant) stond zo'n leuke foto van Marie die sokken zat te breien in haar mooie jurk en muts dat ik daar een foto van heb gemaakt en die uitgeprint heb.


Nee Marie, ik heb je foldertje niet weggegooid!

Je pronkt hier gewoon in een lijstje ( of eigenlijk in twee lijstjes).

En waar laat je die dan?

Op de vensterbank, voor het keukenraam.


Zodat ik tijdens de afwas of het koken Marie nog eens aan kan kijken.

Kan zien hoe eenvoudig zij haar leven houd ( daar kan ik van leren), maar ook hoe moedig zij heel moeilijke tijden heeft doorstaan en ondanks dat toch gelukkig kan zijn , door haar leventje als Marie van de Middelhaai!

Na het uitje heb ik op mijn gemakje de afwas van de brunch gedaan, en intussen de dag wat laten bezinken.

Een uitje voor een vriendin , maar ik heb er nog veel aan gedacht!

Een brood wat wegens plaatsgebrek uit de vriezer moest, maar wat we niet meteen nodig hadden, een tros bananen die betere tijden gekend hadden, daar wilde ik iets mee doen.

Dit werd het:

https://www.kokerellen.be/gezonde-broodpudding-met-banaan-chocolade/

Ik denk niet dat het super gezond is ( zeker niet met de slagroom erbij), maar bijzonder en lekker was het wel.

Wat Marie betreft maken we : Arrekescake

Of in ABN : Arretjescake.

Hier haar liedje hier over ( tevens recept):


https://www.facebook.com/profile/100063566559544/search/?q=recept

 

Heel veel kijk en luisterplezier met Marie van de Middelhaai!

En wie weet willen jullie er ook eens een kijkje gaan nemen.

 

Fijne dag! 

Eenvoudige groetjes, Franca.







7 opmerkingen:

  1. Goeiemorgen, gut ik krijg toch gewoon trek zo smorgens vroeg mmmm lekker hoor al die dingen.
    Fijne dag Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen gek idee om met kaneelbrood de dag te starten....groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben fan van kinderkookboeken. Ze zijn altijd zo prettig eenvoudig. En presentatie doet altijd zoveel. Heel mooi op dat cakeschaaltje van je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Zo denk ik ook weer aan haar terug, dat vind ik fijn aan haar oude spullen gebruiken. Ook ik hou vankinderkookboekjes . Ik heb zelfs mijn allereerste nog ( destijds een bijlage uit de Margriet) waar ik o.a. mijn eerste appeltaart uit maakte, die ik nog steeds de allerlekkerste vind. Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  4. De meeste linken ga ik later kijken. Over de Arretjescake heb ik wel meteen bekeken maar dat is toch niet het echte oude arretjescake recept. Dat is met frituurvet en niet met boter.
    Dit is een link naar de oorsprong met origineel recept.
    https://ivdnt.org/actueel/woorden-van-de-week/woordbaak/waar-komt-de-naam-arretjescake-vandaan/
    Zelf heb ik een uitgeknipt recept dat mijn oma had, ze is in 1976 overleden en ik mocht haar receptenboek hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk om het originele recept te zien. Zelf heb ik het ook altijd met boter/margarine gemaakt. Ik las dat het vet wat in het originele recept gebuikt werd Delfa heette, Dat was een soort frituurvet van kokosvet ( vond ik op Wikipedia) . Ze hadden ook Delfrite, een soort margarine .Recept nummer 100 was Arretje cake. Het kon van beide producten gemaakt worden, waarbij in de zomer Delfia werd aanbevolen, omdat de cake anders te slap zou blijven ( allemaal van Wikipedia, ik had geen idee).
    Het (strip)figuurtje Arretje Nof werd als reclame gebruikt voor de producten. Dus daar is de naam arretjescake vandaan gekomen.
    Wat grappig om zo zoveel van een eenvoudig oud recept te leren. En hoe leuk dat je het oude recept van je oma nog hebt.
    Dank je wel voor je reactie!
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is zo leuk van blogland, je leert elke dag wel wat nieuws.

      Verwijderen