Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

woensdag 27 maart 2024

van bloemkool, bloemen, boeken en een lieve vriendin...


 Bloemkool is op het ogenblik wel erg duur.

Dus heb ik besloten om eens voor diepvriesbloemkool te gaan.

Niet om te koken, maar voor een ovenschotel is het prima!


 Kaas,ui, paprika en kruiden,heel erg lekker!


Strijken, ik doe het in de winter heel weinig.

Een t shirt wat je onder een trui draagt strijk ik niet, in de zomer als je het zo draagt is het wat anders.

Dit was wel een strijk waard.

Een prachtig tafelkleedje wat uit het huisje van opa en oma kwam.

Omdat manlief tijdelijk moest stoppen met de verbouwing ( het gaf overlast), besloot hij om toch maar het huisje van opa en oma leeg te halen.

Wat een enorm karwei! 

Vooral de zolder ( waar ze zelf niet meer kwamen en waarvan ze niet wilde dat wij alvast aan het ruimen gingen, heel begrijpelijk), stond heel vol.

Met spulletjes van bekenden die overleden waren, maar in hun ogen nog te goed om weg te doen.

 

Met veel dingen die gekocht waren op zogenaamde "leuke uitjes".

Mijn schoonvader was nogal gevoelig voor mooie praatjes, en kocht op speciaal daarvoor georganiseerde reisjes , allerlei dingen die heel duur maar nauwelijks bruikbaar waren.

Zoals matrassen, speciale dekens, vreemd bestek , en een ( in mijn ogen) ongelooflijk lelijke vaas.

Zo'n reisje was dan spotgoedkoop, maar dan zaten ze uren in een zaaltje te luisteren naar iemand die een prachtig verhaal vertelde en dan kocht mijn schoonvader het weer....

Pijnlijk om te zien hoe zoveel dingen dan afgevoerd worden naar de kringloop of zelfs het stort.

Maar het is onmogelijk om alles te bewaren, nog afgezien of het je smaak is.


Gelukkig waren er wel een paar dingen die erg mooi waren.

Dit tafelkleed is zo'n pareltje.

Ik probeerde er meer te redden, maar is de meeste zaten vlekken die er echt niet meer uit gingen, goed gebruikt dus , maar niet echt meer te doen.

Veel lakens gingen naar oudste en zijn vrouw, omdat die midden in een verbouwing zit en dus wel bescherm materiaal bij het verven konden gebruiken.

Ook nog wat mooie dingen gingen naar hen, of naar de andere kinderen.

De spulletjes stonden uitgestald en ieder kon meenemen wat ze wilde.

Voor de een maar één ding, voor de ander meer.

Altijd goed!

Maar wat een karwei met veel emotie voor mijn man!

En weer een goede leerschool voor mij!

Verder met opruimen, zodat onze kinderen straks geen bergen spullen hoeven weg te doen.

 

Later kregen we het bericht van de gemeente dat het huisje niet meer bewoond mag worden...

Dat de keuken en de douche er uit moet , zodat er niet stiekem toch iemand in gaat wonen.

Omdat het niet in het bestemmingsplan valt...

Het huisje is het achterste deel van een schuur, bijna 35 jaar was het bewoond.

 

Nog geen kilometer hemelsbreed zijn afgelopen jaren meer dan honderd ( in mijn ogen erg lelijke ) vakantiewoningen gebouwd, waar meestal permanent in gewoond wordt ...

En jongste woont met zijn vriendin op 30 vierkante meter ( met gezamenlijk gebruik van een keuken)  , voor een prijs van een gemiddelde hypotheek.

Het is zo, we gaan geen rechtszaak aanspannen of zo, maar het is wel vreemd dat een bestaand woninkje niet gebruikt mag worden ( zelfs onklaar gemaakt moet worden) in deze tijd van grote woningnood!

Wat we er wel mee gaan doen?

De kinderen hebben al wat ideeën geopperd .

Zoals een gymlokaaltje ( minisportschool), of een retraiteruimte, waar iedereen even rustig tot zichzelf kan komen, of een ruimte met een makkelijke stoel waar je even uit kunt rusten van het werken in de tuin, en de serre kan als plantenkas gebruikt worden ( dat laatste is alvast een heel goed idee).

We denken er nog even over na.

Voorlopig zal het voornamelijk gebruikt worden als opslag voor meubels, als wij in huis weer aan de verbouwing verder gaan!

 


Als ik zo lang geen blogje schrijf, vergeet ik waar ik een recept vandaan heb.

Zo ook dit gekke recept waar je bananen op moest doen.

Gek , maar lekker, maar geen idee meer waar het vandaan kwam.


Langzaam sluipt de paasversiering hier binnen...

Te beginnen met deze kuikentjes, die in een klein Hema filiaal al in de uitverkoop waren voor 1,50! 

 

Er staat een prijsje van 1,75, maar ik kreeg ze allemaal voor 1,50!

 


Ik bofte omdat er ook één konijntje bij zat.

Tegen Pasen komt er vast nog een kronkel tak, maar nu kon ik het niet laten om ze in de bloeiende takken te hangen die ik van de vriendin kreeg die hier kwam lunchen laatst.

Hoe fijn zo met het zonnetje in huis.

Met wat bloemetjes uit de tuin ( in een vaasje van oma) en een paar konijntjes van de kringloop.

Hier kan ik zo blij van worden.

Het lag al in de dubbeltjes bak, omdat er bladzijdes uitgescheurd waren.

Waarschijnlijk gebruikt om in te lijsten.

Dit plaatje vond ik ook zo mooi, dat het het inlijsten waard is.

Je zou zo'n slaapkamer hebben!

 

Dit keer was het echt voor de allerlaatste keer boekenmarkt.

Het oude schoolgebouw wat we altijd mochten gebruiken is verkocht, er worden appartementen in gemaakt.

Ondanks lobbyen op allerlei plaatsen , en vragen aan de gemeente , hebben we geen opslagruimte kunnen vinden voor zoveel boeken.

Dus dit jaar waren alle ( ook prachtig kunstboeken en kookboeken ) voor 1 euro en kinderboeken voor 50 cent.

We hadden een prachtige opbrengst , maar het is wel heel jammer dat we nu gedwongen zijn om te stoppen....

In de ruim 30 keer dat de boekenmarkt geweest is ( ik was er zo lang nog niet bij hoor) hebben ze 60.000 euro aan goede doelen kunnen geven.

En hebben mensen ( dit keer een dame zelfs tot tranen geroerd) voor een mini bedrag prachtige boeken kunnen kopen.

Altijd goed uitgezocht en op rubriek gezet.

Met een enorme inzet ( ik ben als 60 jarige het jonkie, de rest is boven de 70 en en zelfs een 75 jarige man die altijd de zware dozen wel sjouwt,  zodat de dames dat niet hoeven doen).

Dat is overigens ook een reden: geen jonge aanwas te vinden!


 

 

 

 

Het keukenraam, zo heet dit blog.

En dit staat er op het ogenblik voor het keukenraam.

Het Mariabeeldje, dat staat er altijd!

De rest wil nog wel eens wisselen, maar ik steek graag een kaarsje aan als ik aan iemand denk die het kan gebruiken.

 
Waar het deze keer over gaat zijn de spreukenbordjes, beide uit de kringloop en al lang in huis.

Maar nu recht voor mijn "snufferd" gezet, zodat ik die dingen die er staan ook eens in praktijk ga brengen....



Soms heb je geen zin in weer een boterham met kaas als lunch...

Dan is dit een lekker alternatief!

Simpel: gebakken tomaatjes met wat peper en zout, twee eitjes mee roerbakken , op een wrap een beetje roomkaas en wat rucola sla, omrollen en in stukjes snijden en met wat schijfjes komkommer in het lunchtrommetje.

Smullen!

Nog zo'n gek bloemkool recept.


Met een salade met overgebleven brie van die lunch met vriendin, "nepkip"van de dag ervoor en wat cashewnoten een heerlijk bordje eten.


Als ik het recept terug vind, laat ik het weten!

Nu weet ik alleen dat ik het lekker vond.


 Een mooi boeketje van mijn dochter gehad.

Hoe prachtig , en teer zijn deze bloemen van dichtbij!

De tuin, daar kwam ik de laatste jaren nauwelijks aan toe.

Maar dit najaar plantte ik in ieder geval wat bollen.

En wat is het heerlijk om als je de oprit op kom rijden, dit kleurige rijtje te zien!

In het verlengde ( foto vanaf de andere kant) de tulpen, gedeeltelijk in de bak, gedeeltelijk in de volle grond.

Ik zie best dat er onkruid staat, maar ik geniet gewoon van de kleurenpracht!



Tot slot..

Ik kreeg het groene glazen vaasje met bloemetjes van mijn beste vriendin.

Ik maakte de foto te laat, dus de bloemen waren inmiddels niet meer zo mooi, maar dat ze er aan dacht en daarvoor even binnen liep...

En dat terwijl er in haar leven zoveel gaande is.

Op de dag dat ze even binnen liep, was ik aan het oppassen op mijn kleindochter, ik had net iets te horen gekregen wat erg aankwam en daar klopte iemand op de keukendeur........

Mijn beste vriendin had er aan gedacht dat het 20 jaar geleden was dat mijn moeder stierf.

Ik kan nooit zo goed huilen , maar nu ...vriendin was al weg, en kleinkind keek mij met grote ogen aan.

Ik heb maar uitgelegd dat het van geluk was.

Geluk dat je zo'n lieve vriendin mag hebben!


Ik wens jullie allemaal zo'n geweldige vriendin toe!

Lieve groetjes, Franca.











4 opmerkingen:

  1. De tranen lekker laten gaan. Hoor wie het zegt, mijn moeder ook al 25 jaar. Soms opeens overvalt mij het gevoel van ohh Mam wat heb ik jou allang niet gehoord, gezien, geroken en wordt je door zomaar iets geraakt. Dan komen bij mij ook de tranen, maar van echt huilen is geen sprake.
    Wat een lekkere dingen komen er weer voorbij, krijg er gewoon trek van.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een slim idee om diepvries bloemkool te gebruiken voor een ovenschotel! En wat een superlieve en attente vriendin heb je.

    BeantwoordenVerwijderen