Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 3 maart 2024

blij...


 Al een tijdje ben ik aan het opruimen.

Dat zorgde ervoor dat ik vond dat ik even niet naar kringloopwinkels moest gaan

Maar...toen dochterlief vroeg of ik met haar en onze kleindochter mee ging naar een paar kringloopwinkels, ging ik makkelijk overstag.

Toch kocht ik alleen speelgoed voor kleindochter, omdat ze weer een stapje verder is in haar ontwikkeling ( wat gaat het hard), en omdat ik niet zoveel speelgoed heb voor deze leeftijd.

Ik moet zeggen ( inclusief het kijkje bij de handwerkhoek) het leverde een prachtig hoopje speelgoed op.

En het mandje is exact hetzelfde als ik als kind had, nu al favoriet bij kleindochter.

Allerlei spulletjes ( gewoon uit de keuken) in en uit laden vind ze super interessant.

Alles is af of uitgewassen en het schaapje had nog een paar los zittende draadjes, maar dat was zo opgelost.

Kleindochter kan weer spelen.


 Wraps aten we de dag hiervoor, met het idee dat kan voor twee dagen.

Maar als jongste dan onverwacht mee-eet ( altijd gezellig), blijft er te weinig over.

Naar de winkel daar had ik even geen zin in dus zocht ik wat er nog in de groentela lag ( plus een pompoen die we meestal  nog wel een paar hebben liggen in deze tijd).

Wat spruitjes, een groene ( die blijven altijd als laatste over) paprika, een gele paprika, wat wortel, rode ui en knoflook en wat nootjes .

Samen met wat kruiden en olijfolie in de oven. 

En dan krijg je dit.


Hoewel de wraps niet zo netjes gevouwen zijn ( en opgewarmd in de oven, daardoor wat bleek van kleur), was het geheel prima voor wat eigenlijk een restjes dagje was!

Wat heerlijk, eindelijk weer een zonnetje in huis!

En het breiwerkje?

Daarover later meer.

Een van de drie boeken die ik bij het opruimen tegen kwam.

Vooral de andere twee herinner ik mij goed,die kwamen altijd uit de kast als het herfstvakantie was.

Van het spookhuis en het victoriaans poppenhuis, schijnbaar speelde de kinderen er heel voorzichtig mee, omdat ze er nog goed uit zien.

Mooi bewaren voor onze kleindochter, en nu heeft het hier ook een week op tafel gestaan, gewoon gezellig.

Een toetje.

Ik maakte er vier, met de verwachting dat er twee gegeten zouden worden bij een lunch en twee bij het avondeten.

Deze week heb ik vier heel dierbare vriendinnen gezien en koffie mee gedronken.

Alleen mijn allerbeste vriendin zag ik afgelopen weken, de andere zag ik rond kerst voor het laatst.

Steeds ziek, niet erg blij, druk, gedoe, vriendinnen die bij kleinkinderen ( en een zelfs nog bij haar ouders, de boffer) inspringen.

Deze week maakte ik vooraf afspraken, en deed ik heel weinig in huis, maar zag ik iedereen!

 


 

De vriendin die ik graag even wilde zien en die mij altijd heel regelmatig belt, vroeg ik op de koffie met daarna een lunch, gewoon hier thuis.

Ik heb geen foto's tijdens het koffie drinken ( in de keuken) en ook niet van de lunch, dus alleen deze voor en na foto's laten zien wat ik had voorbereid.

De pompoensoep voor die gepureerd was, het witte zijn de stukjes appel.
 

De pompoensoep ( van Karin) viel goed in de smaak, wel liever een klein kommetje, dat kan.

Broodjes nam ze niet en ook de brie en vleeswaren werden niet gegeten.

Ze benoemde dat ze een kleine eter was ,en dat klopte.

Ze genoot van het kleine kommetje soep, een paar boterhammen en een sneetje krentenbrood, ze wilde nog wel een kopje thee en een sapje , en dat was echt genoeg.

Het toetje heb ik maar niet meer aangeboden...

De volgende keer dat ik een lunch voorbereid, vraag ik gewoon alle dames !

Gezellig en dan blijft er niet zoveel over, al kwam dat nog goed....

 

Die avond zou ons groepje gaan handwerken, ik heb de chocoladetaart nog aangeboden, maar degene die aan de beurt was om te bakken had al appelflappen..

Gelukkig kwam ( net voor ik weg wilde gaan ) jongste nog even aanwaaien.

Ik bood hem een stuk chocoladetaart aan, maar hij bleek nog niet gegeten te hebben.

Dus kreeg hij pompoensoep, een hamburger met een lekker broodje ( en nog een paar broodjes met ander beleg), liever dan de aardappelen en boontjes die er ook nog waren.

En als toetje de chocoladetaart met koffie samen met zijn vader, hij viel met zijn neus in de boter.


 

En die toetjes?

Die avond hadden manlief en ik er ieder een op en de volgende dag weer, niet iets om dagelijks te herhalen!


Lekker, maar machtig!

Net als de chocoladetaart, waarvan hierboven het recept.

Hopelijk is het zo te lezen.

Het komt uit het boek:


Tja, na weken van hard werken in en rond het huis ( zo heeft manlief eindelijk de moed gehad om opa zijn huisje leeg te halen), was het gisteren tijd om weer eens samen een uitje te doen.

De vorige was tussen kerst en oud en nieuw.

Ik heb voor mijn gevoel echt een paar maanden stil gestaan!

We gingen naar Asten Heusden , naar gezellige meuk.

Een shop in shop waar je ( als je van oude spulletjes houd) lang rond kunt kijken.

Helaas had ik de dag ervoor een dikke trui aan toen ik met dochter en kleindochter ging wandelen en was dat wel erg warm, dus besloot ik gisteren een dun vest aan te doen...

Ik had het kunnen weten, maar er is in die ( soort van kas) geen verwarming...dat was even doorbijten, maar het was gezellig en zeker de moeite waard.

Daarna koffie bij de buren ( een restaurantje in Asten ) en een wandeling rond visvijver de witte bergen.

Heel erg mooi daar!

 

Nog een beetje vroeg om naar huis te gaan, zullen we...

Ik kan er niks aan doen.

Ik word er gewoon echt blij van!

En dus gingen we naar de kringloopwinkel in Eindhoven, om daar een stapeltje leuke boeken te kopen.


Vond ik ook nog bijzonder leuk speelgoed voor onze kleindochter ( al duurt het nog wel een tijdje voor ze daar mee kan spelen).

Eerlijk gezegd twijfelde ik of ik het zou kopen, gelukkig besloot mijn man het direct te kopen anders had ik vast spijt gehad.

Hij is al vaker later naar een kringloop gegaan als ik eerst twijfelde en het later toch graag wilde hebben, en regelmatig kwam hij dan te laat...twijfelaar die ik ben.


Leuk toch?

Nou heb ik nog een konijntje ( voor Pasen, dus misschien is het een haasje...) en de takken die ik van de vriendin kreeg die hier kwam lunchen , waar inmiddels leuke vilten figuurtjes in hangen.

Net als een recept waar ik al kokend foto's van maakte, maar het is genoeg voor vandaag.

 

 Wel wil ik nog even vertellen dat ik weer blij ben!

Januari en februari gaven mij griep , verkoudheden, keelpijn en een algemeen gevoel van malaise.

Niks ernstigs, niks om over te zeuren, maar ook geen leuke basis om hier te komen schrijven.

Mijn hoofd zat vol getob , over van alles en nog wat.

Wat was ik blij toen ik heel voorzichtig de eerste bolletjes uit de grond zag  komen!

Gelukkig leerde ik ook beter om te bedenken wat ik zelf wil.

Om niet alles mij aan te trekken ( dingen waar ik niks aan veranderen kan), zo kan een kraamvrouw heel veel moeite hebben met geluid ( in haar gehorige woning midden in de stad), en moeite hebben met de drukte die een drie jarige geeft, ik zal er alles aan doen om haar in de week lief en rustig en heel stil te verzorgen, maar daarna  moet ik het los laten, ze krijgt al begeleiding en ik hoef niks meer!

Leerde ik ontspanningsoefeningen te doen, die invloed hadden op alle drukte in mijn hoofd, waardoor ik nu niet meer elke nacht om 3 of 4 uur klaar wakker ben, maar weer heerlijk tot 6 uur kan slapen.

Dat geeft bakken energie!

Heb ik  besloten om toch weer te gaan kringlopen,gewoon omdat ik daar echt blij van word.

Het geeft mij zoveel plezier en ontspanning!

 

En...ik gaf aan dat ik na alle ziek zijn wel wilde werken, maar korte dagen van 5 uurtjes.

En daardoor kreeg ik een heerlijk gezinnetje!

Een waar geen grote problemen en geestelijke zorg was.

Waar ik heerlijk kon werken, waar de kraamvrouw van schoon en netjes hield ( hoe fijn) en we nog tijd hadden om een kopje koffie te drinken en haar haar verhaal te laten doen.

En het kraamcentrum was er gewoon blij mee, ze zochten net iemand voor 5 uurtjes.

En had ik nog genoeg energie over om hier alles op orde te houden.

Zo zie je maar, zeggen wat je wil ( als je dat weet , dat is vaak ook mijn probleem, ik moet goed nadenken voor ik weet wat ik zelf wil, ik ga makkelijk mee met wat anderen willen) en het zou zomaar kunnen gebeuren dat je het ook krijgt.

Daarbij een uitje met manlief, oppassen op kleindochter ( en er ook nog een keertje samen met dochterlief mee mogen wandelen), een lunch thuis, handwerken bij een lieve vriendin ( waar ik wat eerder ook al alleen koffie mee gedronken had) en bij twee andere vriendinnen langs en fijn gekletst en er kwamen ook nog twee lieve mensen ontbijten, heel gezellig!

Bloemen en zon, heerlijk toch!

Niks te klagen door mij, ik ben weer blij!

Ik wens jullie een hele fijne, blije week!

groetjes, Franca.



 





 

7 opmerkingen:

  1. Wat een wijze man, die zegt: "bij twijfel gewoon meenemen". Had ik ook moeten doen laatst en helaas...
    Lekkere dingen kwamen voorbij en wat fijn zo'n opstart van je werk.
    Hartelijke groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel. Wat jammer dat ( vermoed ik) hetgeen jij alsnog wilde kopen, later weg was. Helaas heb ik dit al best vaak gehad. Dan denk eerst : "het hoeft niet, ik heb het toch niet echt nodig", maar blijf er verlangend aan denken.
    Om dan later te beslissen: het mag wel, het kan ook", waarna ik ( of mijn man) terug ga en blijkt dat hetgeen ik wilde weg is......
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Franca, beetje late reactie maar ik loop achter met blogs lezen. Hi hi nieuwe hobby die mijn tijd vraagt ja ja breien! Wat fijn dat je weer blij bent, herkenbaar hoor. Tuurlijk af en toe kringlopen moet toch kunnen, zo'n mandje had ik ook in mijn kindertijd. Trouwens nog steeds gek op rieten manden. Vooral nu met leuke breiwerkjes erin. Vandaag ga ik voor 4 dagen naar mijn 2e huisje cosy-cot in Aalten. Als ik daar ben ga ik altijd naar het brei-cafe in Winterswijk, we zijn gestart met gezamelijk de Ariana cardigan te maken breien en haken samen. Moet 1 juni klaar zijn en dan hebben we die dag een high tea, iedereen zijn cardigan aan. Zalig restjes dag, sinds wij ook veel samen eten mijn man en ik (zoon die nog thuis woont ah werk) doen wij ook restjesdag, lekker makkelijk.
    Genoten weer van je blog, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk zo'n plekje waar je af en toe even uit de sleur kunt gaan genieten! Als er dan ook nog een brei café is ,is dat helemaal leuk. Ik heb het riana cardigan patroon opgezocht en bekeken bij: It Is A Sarah( filmpje 100).
      En vind het ongelooflijk mooi!
      https://www.youtube.com/watch?v=U7PVTeEK96o
      Samen in het vestje een high tea gaan doen, is een super idee!
      En een mooie stok achter de deur....
      Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  4. Herkenbaar dat als je aan het opruimen bent je even niet naar de kringloop wilt. Maar als je daar dan toch komt zijn er altijd weer leuke dingen : ) Leuk, dat advies van die meneer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole, nou heb ik het blogje nog een keer overgelezen, maar ik vind het advies van die meneer niet terug. En ik ben me daar nu nieuwsgierig naar... Groetjes, Franca.

      Verwijderen