Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 15 december 2023

kerstmis


 

 Dit keer duurde het even voor de kerstboom gezet werd.

Het is veel werk...

En niet het belangrijkste...

Ik zie zoveel huizen in kerstsfeer gebracht worden op Instagram.

Allemaal helemaal perfect, zo kan ik het toch niet... en toch....

Er kwam een ogenblik dat ik er ook een wilde, een kerstboom.

Manlief deed het grote werk.

Kocht de boom, zette die binnen en deed zelfs de lampjes er in.

 

 

 

En als dan de bak met kerstversieringen open gaat en bovenop liggen de zelfgemaakte dingen, dan komt de zin vanzelf.

 


 

Zo zou de boom stijlvol zijn.

 

 

Maar daar is de etagère met de kerstspulletjes die ik in kringloopwinkels en in Engeland gevonden heb..

 


 

Dus dit is de boom dit jaar.

Niet zo bont als andere jaren, maar ook niet stijlvol.

Gewoon gezellig en met dingen die wij leuk vinden.

 

 

En eerlijk is eerlijk, vooral 's avonds geeft dit toch veel gezelligheid in huis.

 

 

Aan de andere kant van de huiskamer staat de kerststal.

Ik zie die nog maar zelden bij mensen in huis, maar hier houd ik die graag in ere.

Dit is tenslotte waar kerst over gaat.

De geboorte van kindje Jezus.

Niet dat ik zo kerkelijk ben dat ik wekelijks ga.

Maar het geloof is wel heel belangrijk voor mij, het geeft mij steun en houvast.

 

 

Gisteren gingen we naar een uitvaart, meer als een uur bij ons vandaan.

Dat is nou niet bepaald een uitje en je ziet er toch altijd wat tegenop.

Ook al had degene een mooie leeftijd bereikt , je weet dat er verdriet is van mensen die degene na staan.

Hoe fijn is het om dan 's ochtends je huiskamer in te kijken en te bedenken dat je vanavond weet hier mag zijn, in je eigen vertrouwde omgeving , met nu die fijne kerstsfeer.

 


 

 En dat was precies wat we laat in de middag toen we thuis kwamen mochten ervaren.

Sommige dingen zijn niet fijn, wat een geluk als je dan samen een fijn thuis hebt.

Wat mogen we dankbaar daarvoor zijn en er van genieten.

 

 

In een hoekje staan ook wat kinderboekjes over kerstmis.

En in het koffertje zitten houten kerst figuurtjes waarmee gespeeld mag worden.

Vorig jaar was het kinderhoekje nog een hoekje van hoop en verwachting, dit jaar mag onze kleindochter al naar verhaaltjes luisteren en met de figuurtjes spelen.

Dat is rijkdom!

 

Het nep boompje wacht op mijn creativiteit.

De spulletjes zijn in huis, nu nog de moed om te beginnen.

Hopelijk hangen er in dat kleine boompje volgend jaar zelfgemaakte wattenpoppetjes......

 

 

Het wattenpopje wat ik vorig jaar van mijn vriendin kreeg, stond al als eerste voor de kerst op tafel.

De paddenstoeltjes vond ik in een kringloopwinkel toen ik daar met een heel dierbare vriendin heen ging.

En de oude kerstkaarten vond ik toen ik met mijn beste vriendin en haar moeder ( hoe geweldig als je op 62 jarige leeftijd nog met je moeder op stap kan gaan), in een winkel was ,waar  allerlei verschillende mensen kraampjes hadden.

Heel leuk om rond te snuffelen.

Dit jaar was ik een lange tijd vrij in november.

Ik ben in de weekenden veel met mijn beste vriendin ( en soms haar moeder) naar marktjes en zo geweest en heb daar erg van genoten.

Ook van die keer dat we daarna bij ons thuis koffie gingen drinken. 

En ik besefte hoezeer ik dat de laatste tijd afgehouden heb.



Volgend jaar heb ik nu een goed voornemen:

Niet altijd eerst werken en tobben, maar mensen uitnodigen thuis.

Ook als is dit huis verre van perfect en zie ik hoe netjes, klaar ( qua verbouwingen) en prachtig ingericht andere huizen zijn, dit is ons huis, het bied veiligheid en warme en ik wil dat mensen zich daar thuis voelen.

Ik mag mij niet meer zo laten leiden door het gevoel dat het bij ons niet perfect is en bij anderen wel.

Het is een oud huis.

Wij hebben ooit de keuze gemaakt om niet grootscheeps te verbouwen en zuinig te leven zodat we financieel rust hadden.

Dat hadden en hebben we, nu gaan we toch wat grote dingen aanpakken omdat dat moet .

Een huis waarvan het dak gaat verzakken is niet best, dus daar is inmiddels aan gewerkt en werkt manlief nog hard aan de afwerking.

En toch..gewoon beneden gaat het leven door, er kan wat bouwstof of wat kleine witte korreltjes piepschuim ( van het isoleren) liggen, maar het is thuis en daar zijn de mensen die mij dierbaar zijn welkom.

Van harte welkom!

 

 

 

 

 Even iets anders.

Op YouTube zie ik weleens huizen die helemaal ingericht zijn in de primitieve stijl.

Ik vind dat heel mooi, maar het lijkt mij niet altijd zo gezellig. 

Zit je daar 's avonds tussen al je prachtige stijlvolle spulletjes, maar heb je waarschijnlijk geen behaaglijke bank waar je met een dekentje eens heerlijk op kunt gaan zitten.

Die past dan niet in het plaatje.

Maar sommige dingen uit die stijl vind ik geweldig!

De sneeuwpop vond ik jaren geleden in de kringloopwinkel, en dit jaar kwamen de twee kerstmannen erbij.

Prachtig naïef ( en een voor 80 cent en de andere voor 70 cent).

Wat een bof!


 

Nog een paar dagen vrij en dan zes dagen werken, dat betekend dat ik werk tot daags voor kerst.

Gelukkig eten de kinderen dit jaar hier op 2e kerstdag, dus heb ik nog een dag om het eten voor te bereiden.

Overigens maak ik alleen het hoofdgerecht , de kinderen doen het voorgerecht, tussengerecht en nagerecht.

Hoe lief is dat!

Vandaag ga ik nog een gerecht uitproberen wat ik nog nooit gemaakt heb, verder wil ik het eten erg simpel houden.

Het gaat tenslotte om de gezelligheid en het samen zijn, niet om chic eten ( al ziet dat er in de supermarkt en op de tv reclames heel anders uit).

Ik mag hopen dat we hier met kerst met de kinderen, schoonkinderen en onze kleindochter om de tafel mogen zitten, lekker kunnen eten en veel gezelligheid ervaren.

Dan is kerst 2023 helemaal geslaagd voor mij.

Voor 2024 is de wens en het voornemen, om minder te kijken en te luisteren naar wat anderen vinden en hoe goed ze het voor elkaar hebben.

Om te genieten van wat er is!

 

Voor jullie , lieve mensen :

Ik wens jullie fijne kerstdagen, een goed en gezond 2024 en  de moed en vrijheid om te genieten van de dierbare mensen om je heen, zonder jezelf tekort te doen door vergelijkingen.

Lieve groetjes, Franca.


Kleine aanvulling:

Natuurlijk sta ik ook stil bij de situatie in de wereld op dit ogenblik.

Zie ik dat ook in ons land mensen op straat leven.

Dat er veel eenzaamheid is.

Ik ben blij dat er mensen zijn die goede doelen opzetten en steun die graag en van harte. 

Het stukje hierboven pleit niet voor egoïsme, maar voor hartelijkheid en zelfvertrouwen.


Lieve groetjes, Franca.


 


 



 





15 opmerkingen:

  1. Ook voor jou en je gezin fijne, gezellige kerstdagen!
    En voor 2024: geniet van je huis en de gezellige (vind ik) inrichting.
    Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marja.
      Ook voor je reacties. Fijne kerstdagen en alle goeds voor jou voor het nieuwe jaar!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  2. Geen idee wat een primitieve stijl van leven is maar het klinkt niet aantrekkelijk.
    Een kerstboom is het mooiste als de lichtjes aan zijn en hij komt te staan in donkerste deel vd kamer dus de lichtjes mogen vroeg aan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, Ik vind de primitieve stijl wel leuk hoor, maar alleen als het niet te ver doorgevoerd is.
      Zodat het mooi en decoratief is, maar wel fijn leefbaar.
      Ik zal dit laten zien:
      https://www.youtube.com/watch?v=jyfHAqmqseQ
      Je hebt gelijk wat de lichtjes van de boom betreft, zo vroeg mogelijk aan!
      Fijne dagen en een mooi 2024!
      Groetjes, Franca.

      Verwijderen
    2. Het filmpje was heel leuk en het viel me nog wel mee qua comfort. Maar wat ik het eerste denk bij dergelijke inrichtingen, wat een werk om het te onderhouden.
      En ik wilde nog toevoegen dat is zelfs zo gelukkig was AOW te krijgen terwijl ik beide ouders nog had. Twee jaar lang en ook ik kon nog uitjes met hen maken.

      Verwijderen
  3. De dankbaarheid voor al het goede wat je hebt in je leven, is zo duidelijk te lezen in dit mooie bericht. Wat heb je aan een "perfect" gestyled huis als de sfeer kil is? Ik wens je gezellige kerstdagen met je dierbaren om je heen, en dat 2024 goed voor je mag zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anja,
      Dat is precies wat ik bedoelde!
      Dank ook voor je fijne wensen.
      Ik wens ook jou/jullie fijne en gezellige kerstdagen en alle goeds voor 2024!
      Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  4. Hai Franca, ik loop een beetje achter met lezen omdat ik 4 dagen weg was.
    Ik denk dat je ouder moet worden om de dingen te beseffen die je hierboven beschrijft. Ik ervaar precies hetzelfde, dan maar niet perfect. Lekker cocoonen in mijn cosy cot. Zelf moet ik ook nog werken in het ziekenhuis en dan fijn na Kerst een weekje vrij, nog nooit gehad. Hi hi en oh ja hier heeft de boom wel 3 dagen zonder iets erin gestaan, lekker sober zogezegd maar iets erin toch wel gezellig!
    Fijne dagen, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je er even tussen uit was. En dan straks lekker lang vrij, heerlijk!
      Je hebt gelijk, sommige wijsheid bereik je pas met de jaren ( nu klink ik wel heel oud haha). Ik hoop dat je weer helemaal fit bent en ik wens je hele fijne kerstdagen!
      Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  5. Ik woon in een zgn villa in een grote villawijk. In ons leefgebied staan veel soms belachelijk grote huizen. De meeste bewoners komen uit de drukke randstad en zoeken hier rust en ruimte maar vooral privacy. Ook zijn ze bijna allemaal ver boven de vijftig. Maar je kunt me geloven dat er ook mensen tussen zitten die door het bouwen van hun huis grote geldzorgen hebben. En om dat te compenseren gedragen ze zich niet altijd even aardig. Het lijkt wel of ze niet gelukkig zijn met hun riante villa als die eenmaal staat. Jij bent wel blij met wat je hebt en je geniet van de kleinste dingetjes en dat siert je. Kijk maar niet naar die dure huizen en perfecte inrichting. Het is vaak alleen maar buitenkant wat je ziet . Want of ze gelukkiger zijn dan jij is nog maar de vraag.
    Ik lees jouw blogs al jaren en ik reageer nooit maar dit moest ik effe kwijt. Je bent een lief mens dat zie je zo. Fijne feestdagen en een goed en gezond 2024.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben de kerstboom toch ook weer gezet, voor de kinderen. En als hij dan eenmaal staat vind ik het zelf toch ook wel fijn. Stijlvol is hij totaal niet, maar dat kan me niet schelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Nicole,
      Ik kan alleen heel klein worden als ik maar even nadenk in welke situatie je zit.
      Voor de kinderen, zette je de boom op ,je doet het toch maar.
      Sinds die dag augustus 2022 denk ik zoveel aan jou en je gezin.
      Het verlies van jou dochter Lucy is zo'n groot en ongelooflijk verlies.
      En als er hier dan iets is ( waar ik mij vreselijk zorgen om maak of erg mee zit) denk ik aan jou en ga mij schamen. Natuurlijk voelt iedereen zijn eigen ( vaak kleine) zorgen het meest.
      Maar doorgaan nadat het ergste wat je maar bedenken kan je overkomt is onvergelijkbaar.
      Ik kan je alleen maar heel veel moed toewensen. En de hoop dat het iets draagbaarder mag worden in 2024.
      Lieve groeten, Franca.

      Verwijderen
  8. Je kerstenboom ziet er super prachtig uit. Je moet niet af gaan op Instagram.. Ik vind eigenlijk het mooiste als je zelf je eigen boom tot zijn recht brengt. Haha hier is dat ook zo, ik en mijn man gaan samen een boom kiezen en dan zet mijn man hem ook binnen en doe ook steeds de lampjes er in en dan doe ik de rest. Super mooi is het...!

    BeantwoordenVerwijderen