Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 13 augustus 2022

van thee, iets in de maak, opa's leventje en rommelen met bloemen en zo....niks bijzonders


 Thee.

Je zet een glazen pot in de zon.

Met koud water een thee-ei met je favoriete thee en schijfjes citroen , en na een paar uurtjes heb je heerlijke thee die je de hele dag kunt drinken.

En drinken is belangrijk met dit weer.

 

Drie dingen die klaar staan voor hun nieuwe plekje.

En er word hard aan gewerkt!

 

Dan kunnen meteen die lelijke buizen weggewerkt worden...

 


Al een idee?

 


Binnenkort het totaalplaatje...

 

 

En dit hoekje...is stiekem een verberghoekje voor de alsmaar groeiende stapel boeken.

Maar...er zijn al weer een aantal dozen richting boekenmarkt, en staat er nog een klaar ( maar ze houden ook daar vakantie) en eergisteren ging er weer een mooie stapel naar een vriendin ( die zelf ook bij de boekenmarkt helpt en ze dus na het lezen daar heen brengt).

 


Ik vond een mooi gewolkte pan die tevens stoompan is.

Voor heel weinig en prachtig gaaf.

Ik zocht al een tijdje ( en dacht toen nog niet eens aan zo'n mooie), dus in de wolken...

 


Alleen zit de pan echt vol kalk.

Waarschijnlijk veel mee gekookt en weinig schoongemaakt.

Dus even volhouden met azijn en poetsen, komt goed!

 


Dit is momenteel mijn favoriete plekje.

Onder de boom , hier en daar wat zon, vrijwel altijd een klein windje, en niet te heet.

 

 

Ik kocht dit glazen bakje bij de A winkel waar ik zo weinig mogelijk koop, maar dit was al een wens sinds ik dochterlief er een gaf voor haar trouwdag ( 5 jaar geleden), en eerlijk, wat een verschil in prijs!

Er boven op?

Ik kreeg alle vier de cadeautjes waar de visite in het laatste gezin uit mocht kiezen als ze naar huis gingen, als bedankje voor het bezoek.

We hadden een bijzondere week. 

 

Door een moeilijk hechtwerkje na de bevalling, leek het mijn collega een goed idee om de baby aan te leggen zodat moeder afleiding had, helaas bleek de baby niet goed aan te liggen ( of is er na een tijdje wat af geschoven), en dus had moeder de eerste dag al een helemaal kapotte tepel.

Dit in combinatie met het nogal gecompliceerde hechtwerkje, was een niet zo fijne start.

Maar de  jonge moeder was een enorme doorzetter!

 

Eerst toch voeden ondanks pijn ( en met blote borsten liggen omdat ze niks over haar tepel kon hebben), alleen liggend voeden, wegens het hechtwerkje kon ze niet lang zitten, daarna één kant kolven en een kant voeden, en toen ze het echt niet meer zag zitten zo, gingen we over op voeden met tepelhoedjes.

 

Uiteindelijk ging ik weg bij een baby die op dag zeven, 10 gram onder het geboortegewicht zat, een moeder die breed glimlachend kon voeden ( en geloof me dat is anders geweest) en de wetenschap dat twee dagen nadat ik ging er nog een lactatiekundige langs zou komen om de laatste puntjes op de i te zetten.

 Wat zijn sommige vrouwen sterk!

Ik kreeg een lief boeketje en....


Folders en boekjes over de koran, omdat we het over verschillen en overeenkomsten tussen hun en mijn geloof hadden ( op vraag van de kraamheer, ik begin er zelf niet over).

Ik ben er van overtuigd dat het met goede en lieve bedoelingen gegeven is!

Heel lief, maar ik hou het gewoon bij mijn eigen geloof.

 


 

 Laat manlief een grappig boontje zien, en zie je op de achtergrond mijn eten ( laat thuis, manlief had mijn eten klaar staan) en een leuk boeketje uit de tuin.

Zelfs als veel bloemen helaas verdrogen, vind je alles bij elkaar toch altijd nog wel iets leuks om in een vaas te zetten.

Al zijn het maar wat besjes van de vlier....


Zo stond het boeket voor ik naar het laatste gezin ging.
Wachten, de hele dag.
Een vriendin appte of ik dan geen blogje kon gaan schrijven, maar daar had ik de rust niet voor.
Rommelen, een wasje draaien en buiten hangen, koken en het laatste half uur hopen dat er nou maar niks meer kwam...gelukkig kon ik de andere dag meteen aan het werk!



Boterboontjes uit eigen tuin, dat is toch ongeveer het lekkerste wat er is!


 

Manlief zocht voor mij wat oude dingen op uit mijn ouderlijk huis ( die op de zolder van de schuur liggen ), deze zijn zo mooi!

Nu eens bedenken hoe ik ze kan gebruiken, in ieder geval liggen ze voorlopig op de eetkamertafel te pronken!

 


oudste ging met zijn vriendin op vakantie en gaf nog even wat uit de moestuin.

Ook zette ze de vaas met zonnebloemen ( uit eigen tuin) bij de achterdeur zodat wij er nog even van konden genieten...

En dus maakte ik daar een eigen boeketje van, uit hun de vaas ( die echt hun smaak is).

Die niet mooi meer zijn gaan naar buiten, dar hebben de vogeltjes nog wel wat aan...


Een rondje tuin om aan te vullen en daar staat weer iets gezelligs!



Hoe leuk, deze onderzetter die ik van dochterlief kreeg!

We werden uitgenodigd om op de thee te komen , die manlief echt alleen drinkt als hij ziek is....

 

Toch kregen we eerst nog koffie ( ik zelfs haar echt heerlijke cappuccino) , en vertelde dochterlief en schoonzoon over de fijne, en ontspannen vakantie in Engeland.

Waarna manlief bij wat ramen ging kijken ( die hij gaat vervangen) en we daarna onze thee kregen.

 

Uit haar nieuwe ( in Engeland gekochte) theeservies!

 


  Hoe leuk! In het blauw en met een Engelse cottage als plaatje.

 

 

Om het plaatje compleet te maken ( als zijne Engelse tea), had ze er ook nog heerlijke minitaartjes bij.

Hoe gezellig!


 Tot slot...stond er nog wat Engelse boter in de koelkast en kocht ik per ongeluk de verkeerde broodjes voor opa. En dus at ik zelf maar de chocoladebroodjes ( hadden krentenbroodjes moeten zijn), maar ik vind ze maar flauwig smaken.

Misschien lust jongste ze en anders word het broodpudding.


Wegens de theevisite bij dochterlief op vrijdagavond, had ik in de middag alleen de boodschappen gedaan, ook voor opa.

Maar behalve de verkeerde broodjes ( die ik hem dus niet eens gegeven heb), had ik ook de verkeerde vleeswaren ( 2x vleeswaren zei hij, dus ik kocht 1x coburger ham en 1x slagersachterham , dat had dus 2x coburgerham moeten zijn....).

Verder had ik hazelnootpasta gekocht en dat moest pure chocopasta zijn en de pot was te groot...met helaas nogal mopperen tot gevolg.

Ik had het echt niet goed gedaan....

 

Dus gingen we gisteren ( toch onderweg) samen de goede spullen ophalen.

Wat een luxe hè, als je je zo druk kunt maken om de verkeerde chocopasta, daaruit blijkt hoe goed hij het heeft!

 

Dagelijks op stap met de taxi , twee dagen in de week naar de dagopvang ( heeft hij zelf geregeld, vind hij gezellig, geen dwang hoor), meerdere mensen spant hij stiekem voor zijn karretje om dingen te doen in huis ( en we trappen er allemaal in), zoveel familie om hem heen die dagelijks van alles voor hem doen en kleinkinderen die vaak even binnen lopen , om nog maar niet te spreken over alles wat manlief voor hem doet en de goede zorg van de dames van de thuiszorg, die hem dagelijks aan komen kleden en zijn steunkousen aan doen.

 

Echt dagelijks visite thuis, van bekende en buren. En natuurlijk heeft hij zijn scootmobiel, waar hij flinke ritten mee maakt, zodat hij onderweg ook met vreemde een praatje kan maken ( praten is en was altijd al zijn favoriete bezigheid).


Ik heb overigens laatst in de kringloop een gewoon nog nieuwe hoes voor zijn scootmobiel gevonden, voor een piepklein prijsje!

Eigenlijk is het een warme voetenzak.

Ik ben daar heel blij mee omdat hij vaak een los deken/plaid gebruikte, wat al een keer tussen zijn wielen is gekomen!

Dit is mooier en veiliger.

 

Ik zou willen dat alle oude mensen het zo goed hadden!

 

 

Over het goed hebben gesproken, vandaag ga ik op pad met dochterlief, naar een car boot sale.

En ik heb er zin in.

Dus aan de slag, douchen, aankleden en klaar staan als haar kleine snelle autootje en erf op rijd!

Ik wens jullie allemaal een hele fijne dag, doe rustig aan met het warme weer!

 

groetjes, Franca.







12 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig kwebbel blogje met van alles wat. Mooi zijn die tegeltje, gewoon in de keuken neerzetten kan toch ook? Prachtige bloemen steeds. Fijne week

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je schrijft niet vaak maar als je het doet is het zo leuk, lang en met mooie foto's.
    Dank je voor het leesplezier op zondagmorgen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk weer zo'n verhaal.
    Leuk hè, dat blauwe servies!
    Die opa toch, hij vermaakt zich wel, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat je schoonvader niet jouw vriend is was ons lezers al bekend. Maar om hem nu weg te zetten met de woorden: “ opa’s leventje “……., wat respectloos. Verder geen woorden voor.

    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees altijd mee, maar reageer eigenlijk nooit. Maar geniet er wel van...en lees helemaal niks respectloos... Dus begrijp deze reactie helemaal niet...werk zelf in de zorg ...groet, Lucette

      Verwijderen
    2. Hallo Maria,
      Ik bedoel er niks negatiefs mee!
      Opa heeft een heerlijk leventje zo bij ons op het erf.
      Met zijn familie om hem heen en ook de goede zorg van de thuiszorg en hij gaat graag elke dag er op uit en dat hoopt hij tot zijn laatste dag te kunnen doen. Met de titel opa's leventje heb ik je misschien onbedoeld een verkeerde indruk gegeven. Sorry daarvoor.
      Opa is en was niet de makkelijkste man, maar we doen er alles aan om hem een fijn leven bij ons te geven.
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
    3. Lucette, Dank je wel voor je lieve woorden!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
    4. Graag gedaan, het was vooral ons lezers????🤨
      Fijn weekend..🍀😘

      Verwijderen
  5. Wat een ideetje zeg, om een glazen pot met thee lekker in de zon te zetten. Zoals altijd weer een gezellig blogje. Groetjes uit Denemarken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toch zeker respect!
    Voor wat jullie alles doen om opa’s levensavond zo prettig als mogelijk te maken.

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat schrijf je toch fijn! En altijd zo gezellig al die foto's erbij.

    Liefs
    Mina

    BeantwoordenVerwijderen