Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 26 augustus 2022

bijna alleen over eten


 Manlief zag het kopje.

Gekocht toen we een nieuwe tv gingen kopen.

Daar waren we binnen tien minuten mee klaar.

Klein ( moet in kastje passen), niet te duur ( goed is goed), wel mogelijkheid tot Netflix ( fijn voor lange winteravonden).

Manlief had zijn huiswerk gedaan, we liepen binnen ,gaven onze keus aan, rekende af en zette de tv in de auto.

En als je dan vlak bij een kringloopwinkel bent vraag je manlief of hij bezwaar heeft als we even...en  zo dus dit kopje.

Als de volgende dag een zondag is ( en je vrij bent...), maak je zelfs een foto van je ontbijt ( het kopje is dan nog niet afgewassen).

En van je lunch.

Het lijkt gewoon een eitje, maar er zit van alles in, heerlijk!

Het gaat een bijna puur eten blogje worden ben ik bang.

Tijdschriften die je in de kringloopwinkel vond,en lavendel uit de tuin,

met een artikel wat je allemaal kunt maken met dingen uit de tuin om cadeau te geven.

Schoondochter heeft daar geen tijdschrift voor nodig!

Die gaf ons een pot vol bloemenzaad.


 

Dan maar eens de koe bij de horens gepakt...

Bananenjam.

De vriendin waarmee ik aan het water koffie ging drinken , bracht pruimen mee.

 We namen alles zelf mee, het werd een picknick aan het water op een bankje, volgende keer kies ik een bankje met leuning, want het duurt altijd lang voor wij samen uitgepraat zijn en we worden ook een dagje ouder....

En de pruimen werden pruimenjam.


 Bananenbrood volgens nieuw recept.

Makkelijk bananenbrood met havermout van AH, maar dan met de helft van de suiker ( en de volgende keer waarschijnlijk nog minder).

Zo lekker dat het eerste brood de diepvries niet haalde, zelfs de avond niet!

Koffie ( uit het nieuwe kopje) , bananenbrood, en pruimenjam, genieten!


Om niet alleen over eten te praten: de werkkast vordert gestaag.

De was droogt supersnel zo buiten.

Het gazon word uit principe niet gesproeid, en dat droogt ook flink in.


 Zelf ga ik op mijn plekje onder de boom zitten, waar het goed toeven is.

Intussen kraak ik walnoten zodat ik een flinke pot op voorraad heb als ik weer ga werken.

Zo een prima karweitje, in de ochtend voor het ontbijt te veel gedoe.

Gaan we weer.

Eten.

Ik kocht dit tweedehandse boek en maakte meteen twee recepten er uit.


 Hopelijk zo leesbaar.

Omdat het zo simpel en zo lekker was!


 

 Hier nog in de pan, zodat je kunt zien wat er in zit.

 

Deze ( half op en iets te donker) geeft vast niet goed aan hoe lekker het was.

Ik ben dan ook geen voedselfotograaf ( dat blijkt)...

Die maakte voor het boek deze foto....



Goed leesbaar?


Plantaardige Gyros, met tomaat uit oudste zijn tuin en sla uit de onze.


Nog wat extra gyros erbij.

En dit door jongste die vroeger niks van vegetarisch eten wilde weten, vlees wilde hij.

Mooi om te zien dat hij nu smult van een helemaal plantaardige maaltijd.

En weer: ik ben geen voedselfotograaf!


 Waarvan akte: hier het prachtige plaatje uit het boek.

Twee recepten uit het boek gemaakt, allebei echt heel erg lekker, dat smaakt naar meer!


We gingen ook voor een oude bekende: tortillataart.


Eentje met rundergehakt.


 En een met nepgehakt.

Ik gebruik nog zelden vleesvervangers, soms is het gewoon makkelijk.



Nee, dit is mijn huis niet!

Dit is een plaatje uit een tijdschrift.

Hoewel mijn huis niet tijdschriftwaardig hoeft te zijn ( en het zeker ook niet is), nu moet ik toch echt een flink aan het werk.

Door de warmte had ik weinig energie om goed te poetsen.

Ik stofte, stofzuigde en maakte uiteraard badkamer en toilet schoon.

Maar goed poetsen.....

Alles aan de kant, en ook alle hoekjes doen, daar kwam het even niet van.

Dus weten jullie waar ik ben en wat ik doe: poetsen alsof het grote schoonmaak tijd is!


Om nog heel even te vertellen: ik was in een super leuk gezin!

Tweede kindje, na jaren behandelingen.

Bij het eerste is de kraamvrouw erg ziek geworden door het Hellp syndroom.

Waardoor ze opnieuw opgenomen moest worden en het er slecht uit zag.

Van de eerst tien dagen , was ze er negen in het ziekenhuis ( en die ene was een avond waarna ze de volgende dag terug richting ziekenhuis ging).

Even leek het dezelfde kant op te gaan...

Maar gelukkig, dit keer bleef ze thuis ( behalve een kort bezoek voor onderzoek), toch bleef de vorige keer nog lang als een dreiging boven haar hoofd hangen.

Het onderzoek in het ziekenhuis was op eigen verzoek, toen dat goed was kon ze loslaten en genieten.

Lieve man, super lieve kraamvrouw en een heerlijk kindje van twee en een half , en de baby was een droombaby, die at, lachte, en goed sliep.

Nog even gepuzzel met de hoeveelheid eten in het flesje ( hij groeide eerst niet), en dus volgens advies van de verloskundige geheel op vraag gevoed ( doen we meestal alleen bij borstvoeding).

Met 90 cc in een flesje ( spannend als normaal een baby op dag vijf maar iets van 50 of 60 cc krijgt), en maar kijken wat hij pakt.

De volgende dag ( met soms een flesje van 50 cc en soms een van 80 cc ), was hij 60 gram gegroeid.

En heb ik weer iets geleerd!

Nooit te oud ( of te lang in het vak) om te leren!

 

Ik wens jullie allemaal fijne leermomenten en een super fijn weekend!

 

groetjes, Franca.











7 opmerkingen:

  1. Je schrijft altijd zo mooi en vol respect over je werk. Zo fijn om te lezen. En al die lekkere dingen die je kookt en bakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm lekker ik krijg er trek van. Doe jij bepaald dieet of vegatarisch alleen? Schijnbaar is mij dit eerder ontgaan. Och en wat een schattig kopje he

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik eet alleen geen vlees. Daarom noem ik mij niet vegetarisch, ik eet namelijk gewone kaas en zo en dat doe een vegetariër niet. Wel was ik een tijdje terug bij een veganistische kraamheer ( vader van baby) in huis die mij inspireerde vaker plantaardig te koken. Dit boek heeft daarvoor heerlijke recepten!
      Die man heeft overigens ook een boekje geschreven, waarin hij verteld dat het steeds makkelijker is om veganist of vegetariër te zijn omdat er zoveel vegan etenswaar te koop is momenteel. Als voorbeeld noemde hij vega ( nep) biefstuk.
      Hij vond het heerlijk, terwijl ik het uitprobeerde en aan mijn zoon gaf omdat het mij teveel aan vlees deed denken. Verschil tussen ons is dat hij vlees lekker vond maar het uit principe niet meer eet, terwijl ik een grote afkeer van vlees heb gekregen in de loop der jaren.
      Groetjes, Franca.

      Verwijderen
    2. Hoi Franca, je bent dus wel vegetarisch maar niet veganistisch

      Verwijderen
  3. Wat een heerlijk eten weer….mmmmmm…dat bananen brood lijkt mij heerlijk…heb wel trek gekregen nu…na het lezen van jou post….gauw naar bed ….pffff ben aan het lijnen….liefs van mij 🍀🐾🍀💗

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi kopje heb je gevonden bij de kringloop! Dat zijn de leukste vondsten vaak, die onverwachtse.

    BeantwoordenVerwijderen