Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 13 januari 2020

zet maar een potje koffie of thee....

Nudges, die zou ik toe gaan passen...maar ja, soms loopt het even anders.
Ik ( of eigenlijk manlief) paste er een toe.
Hij hing verduisterende rolgordijntjes op bij de twee ramen in onze slaapkamer.
Wat ik zie als een nudge , omdat de overburen een spotlicht ( echt enorm felle lamp) hebben geplaatst tegen hun schuur.
Die staat voor ons huis en elke keer dat de lamp ( met sensor) aanspringt, word ik wakker of ( in geval van in bed wegens migraine), krijg nog ergere hoofdpijn.
De rolgordijntjes waren al ( lang) in huis, maar die wilde ik bewaren tot de verbouwing boven klaar is.
Maar ja, er komt steeds iets tussen en het kan dus nog wel even duren.
Intussen werkt dit prima!
Niet midden in de nacht wakker schrikken ( en niet meer in slaap kunnen komen), en geen onnodige extra hoofdpijn.
Er was het plan om de aanrecht leeg te maken en vervolgens een simpel koffiezetapparaat ( pure nostalgie , de oude D E van mijn moeder) er op te zetten.
Omdat ik dan voor grote gezelschappen sneller koffie heb ( als met het grote apparaat één voor één gezet). En de oude keukenmachine van oma verdiende misschien ook wel een ereplaatsje ( in de hoop op vele extra gezonde maaltijden met , heel makkelijk gesneden groenten).

 Maar toen kwam er wat zorg om opa.
Hij was ( met het in de auto tillen van zijn rollator), door zijn rug gegaan.
De sta op stoel ( die nog van mijn vader is geweest), bleek zijn beste tijd gehad te hebben( en deze opa is ook veel kleiner dan mijn vader was, dus paste het ook niet goed).
Gelukkig vond ik een mooie nette bruin leren stoel, waar het plankje van uitgezet kon worden ( niet  zo luxe als die van mijn vader, maar veel beter passend).
Manlief haalde die op, deed de oude weg ( wat een behoorlijk kostenplaatje bleek), en opa kon weer prima zitten.
Of dit nu een nudge is?
Dat opa met een gloeiend hete waterkoker ging lopen op zijn rollator waar geen dienblad op zit ( die vervolgens viel, maar gelukkig alleen schade aan de waterkoker, niet aan opa), vond ik wel een héél slecht idee!
Dus kreeg de waterkoker een plaatsje in de huiskamer.
Is dat een nudge?
Toen hij vervolgens een bord eten van zijn rollator al liet kukkelen ( en manlief belde om het op te ruimen), was het opnieuw tijd voor actie.
Gelukkig vond ik een nog vrij nieuwe rollator met dienblad voor een heel fijn bedragje ( nu hoeft hij de andere thuis ook niet meer uit de auto te halen).
Weer wat opgelost ( al dan niet een nudge).
Waarna we er achter kwamen dat hij de maaltijden die thuisgebracht weren, had opgezegd ....en erger nog, heel slecht at..
Voorlopig koken wij voor hem, om hem weer goed aan het eten te krijgen.
Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij weer een aantal maaltijden , kant en klaar gaat gebruiken ( nu eten wij alleen Hollandse pot, en dat is maar even leuk).
We hebben inmiddels een heel eenvoudige magnetron voor hem gekocht, nu nog zoeken naar een systeem wat werkt en dat hij zo zelfstandig mogelijk is en wel goed eet...we puzzelen nog even!
Verder vond ik een sokken aan en uit trek ding ( zodat opa niet hoeft te wacht tot iemand van ons hem helpt, maar weer wat zelfstandiger is), en dat is zeker een nudge!
Dus weinig hier in huis maar veel voor opa.
Verder ging de minikerstboom naar buiten, en kwam er ook een vogeltaart.

Las ik wat boeken en leerde veel van het laatste gezinnetje.
Vooral over mezelf en mijn grenzen bewaken.
Hoe ik toch ( gedeeltelijk) weer een bed verschoonde ( terwijl de afspraak is dat we dat niet doen als het bed niet ophoog staat, en dat met het gezin besproken was).
Dat een badkamer zo hygiënisch mogelijk moet zijn, en dat je dat ook in meerdere dagen kunt bereiken.
Dat er mensen zijn die het kunnen...volledig relaxt zijn al is het huis ( heel voorzichtig gezegd) niet zo schoon.
Gelukkig waren ze aardig en zorgde ze super voor hun kindjes.
Het ging dus echt over mij.
Hoe ik mijn grenzen bewaak, wat belangrijk is wat ik echt moet doen, en wat ik zou willen maar niet hoef.
Nog steeds heb ik wat te leren!
Maar het gaat echt steeds beter ( al kwam ik echt weer veel te moe thuis).
Voordeel: je ziet zomaar hoe fijn het is om in een schoon huis thuis te komen!


Kijk ik ben nogal van leuke kleine vondsten, voornamelijk in de kringloopwinkel.
Niet duur, leuk en toch niet zo belastend voor het milieu als het uit de kringloopwinkel komt?

En dan vind je ( precies daar) dit boekje voor een euro.
En thuisgekomen ga je lezen..
Nou was ik ( door het laatste gezinnetje en omdat ik toch de kerstspulletjes op ruimde) al bezig het huis leger te maken, maar toch...
Ik las meerdere boeken over minimalisme.
En ook youtube filmpjes en blogs met dit onderwerp heb ik gelezen of gezien, maar niet een sprak me zo aan als dit kleine boekje van Dennis Storm!
Ook zocht ik de docu De prijsvechter op, en dat gaf veel inzicht!
Ga ik nu mijn hele huis leeg halen, en wonen in een super minimalistisch huis? 
Nee, maar ik ga wel ( nog ) beter nadenken over wat ik koop ( en waar), over dat je soms best iets duurs mag kopen, waar je echt veel plezier van hebt ( beter als heel veel goedkoop).
Laat ik zeggen...ik ben nog niet klaar met dit boekje.
Tot slot een Ted talk van Eva Jarlsdotter.
Met de uitleg van het draadje...
Mijn verhaal is lang genoeg, ga gewoon maar even kijken.

Ik wens jullie veel inzicht en inspiratie toe!
groetjes Franca.








7 opmerkingen:

  1. Arme opa! Mss laat je hem zeggen wat hij graag wil ten. Geeft hem vooruitzicht naar de maaltijd..
    Heb ook opruim ideeen, maar nog niet in de handen..
    Mss van de week een start maken omdat het hier bitter koud is.
    Groet
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel wat zorgtaken dus voor opa, fijn dat jullie zoveel voor hem kunnen betekenen. Maar ook intensief lijkt mij.
    Leuk om te lezen hoe je dat ervaart in het gezinnetje. En hoe je daardoor leert grenzen stellen. Ik doe schoonmaakwerk bij mensen thuis en merk dat ik de lat altijd hoger leg dan gevraagd wordt, ook een leerpuntje.
    Het lijkt mij een leerzaam boekje, misschien kan ik het via de bibliotheek vinden.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wilma,
    Ik ben meer degene achter de schermen wat betreft zorgen voor opa hoor.
    Ik zocht ( en vond) in kringloopwinkel en op marktplaats de stoel en de rollator.
    Manlief haalde beide op en hij is degene die de meer directe zorg voor opa heeft.
    Zelf zorg ik wel voor de maaltijden.
    Het moet zo te doen zijn dat we het ( het liefst nog jaren) goed volhouden om naast onze baan de zorg te doen.

    Mamarel,Zoals je hierboven kunt zien, valt de zorg tot nu toe wel mee, stap voor stap en met de gedachte dat hij zo lang mogelijk zelfstandig moet kunnen zijn ( ook al is dat soms moeilijker dan het even zelf te doen).
    Wat schoonmaakwerk betreft: soms wil je je eigen normen aanhouden, maar zitten mensen daar gewoon niet op te wachten.
    Voor mij blijft het ook een leerproces, wat wil ik doen , en wat hebben de mensen nodig ( en wat hou ik vol).
    Het boekje was een echte gelukstreffer!
    IK had ook niet verwacht dat zo'n klein boekje zoveel inspiratie zou geven, ik haal er nog steeds veel uit, en zoek dingen op daar hij het over heeft.
    Het filmpje van Eva Jarlsdotter, kwam ik al zoekend tegen, en dat vond ik zo duidelijk!
    Jammer dat de bieb-pagina van onze bieb even kuren heeft, ander zou ik direct haar boek aanvragen.
    Ik ben er zo benieuwd naar!
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind die vogeltaart zo mooi zeg. Wat leuk voor de vogeltjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dank voor je boekentip. vond op zoek naar het boekje deze link, vind jij misschien ook leul

    https://www.nporadio1.nl/cultuur-media/14181-minimalist-dennis-storm-over-serie-marie-kondo-belangrijkste-dat-je-je-koopziekte-een-halt-toeroept

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, soms is er meer te regelen dan je denkt en hoopt. en je doet het allemaal maar weer! Knap!
    Wat een leuke kringloopvondsten.

    BeantwoordenVerwijderen