Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 2 april 2024

Paasbrunch en opruimen....


 Foto van de Paasbrunch.

Waar we zelfs "konijnenkontjes"kregen als cupcakes.

Zo wat beter te zien.

Gemaakt door jongste en zijn vriendin.

Hoe grappig!

 

Een tortilliataart:

 https://www.ah.nl/kookschrift/recept/566376

 

 

 


 

Er was aspergesoep van groene asperges.

https://recepten.lidl.nl/recept/groene-aspergesoep-met-creme-fraiche-en-een-gekookt-eitje

Heel lekker!


 


Natuurlijk brood en broodjes en croissantjes, en daarmee hebben we ook nog een TikTok recept uitgeprobeerd, al hadden wij het "recept" van ALDI:


 https://www.aldi.nl/recepten/desserts/Wafels-slagroom.html

 

Recept tussen haakjes, omdat het niet echt een recept te noemen is zo makkelijk.

Helaas daarvan alleen een foto op mijn telefoon, maar het plaatje bij het recept zegt genoeg....

Met als zoet toetjes een stukje limoentaart.

 

 

Daarna was het fijn nog even bijkletsen en nog een lekker stukje wandelen , met onze kleindochter in de wandelwagen, wij konden zo het eten wat laten zakken.

We hebben de rest van de tortilliataart, broodjes en wat beleg aan de kinderen meegegeven.

Fijn, wij niet te veel en zij hoefde die avond niet te koken.

Iedereen blij! 

Dat was Pasen en nu?

 

Manlief is volop aan de verbouwing ( die lang stil stond) aan de slag. 

Daar heeft hij een week vakantie voor opgenomen, om nu eens flink aan te kunnen pakken!

 

Ik ben aan het opruimen.

Alweer?

Ja, maar nu echt.

Ik "ruimde", maar vond het moeilijk om dingen echt weg te doen.

Dus toen het hele huis "opgeruimd was", had ik één kamer die zelf wel een kringloopwinkel leek...

Ik keek ( en luisterde tijdens het werk in huis) naar drie YouTube filmpjes van dezelfde dame:

 https://www.youtube.com/watch?v=hA7aaT38mds


https://www.youtube.com/watch?v=dZ8q_fCW-fA


https://www.youtube.com/watch?v=PPF_C-tpoh8

 

Niet alles is voor mij hetzelfde.

Zo heb ik nooit online aankopen gedaan om iets te laten zien op het blog.

Ik schrik er ook van hoeveel nog nieuwe ( vaak nog verpakte) dingen deze dame weg doet .

Dat is bij mij niet zo.

Maar als ( voorheen, op het ogenblik nog steeds heel weinig en ik mis het steeds minder, hoe gezellig ik het ook vond) frequent kringloop shopper, heb je toch wel erg veel spulletjes en kleding.   

Als het leuk en goedkoop is, is de verleiding groot!

Maar ik heb het niet allemaal meer nodig.

Je kunt maar zoveel kleding dragen.

En het hele volle in huis vind ik niet zo fijn meer.

 

En dus...

Ik heb bijvoorbeeld mijn kleding uitgezocht.

Ik ben nog niet klaar, maar zo heb ik het gedaan:

Eerst alles op het bed gegooid en gekeken wat ik echt niet meer draag, dan kon ik de zak voor de kledingcontainer van de kringloop.

Eén zak was voor de vuilnis ( oud ondergoed en panty's en zo).

Dat ruimde al lekker op.

Daarna alle ( ja stiekem heb ik er nogal wat) truien in zakken gedaan die je kunt vacumeren.

Tot slot de kast schoon gemaakt en alles wat ik nog had netjes terug in de kast.

En toch ben ik nog niet klaar....

Als ik nu iets uit de kast haal, het aantrek en het zit niet lekker, of is toch wat kort of wat dan ook waardoor ik het uit wil doen, dan doe ik het direct in een klaarstaande zak voor de kringloop.

Ik moet zeggen dat mijn kleding vrijwel altijd nog heel netjes is, als dat niet zo is doe ik het natuurlijk in de vuilnisbak of als het een katoentje is bij de poetsdoeken in de schuur.

Natuurlijk was ik al bezig om kasten en lades netjes te maken, en die probeer ik echt om heel netjes te houden.


Maar nadat ( vooral mijn man, maar ik ook een beetje) we opgeruimd hadden in het huisje van opa, wilde ik meer.

Ik wil niet dat mijn kinderen net zoveel en ook moeilijke dingen weg moeten doen ( en daar zoveel tijd en energie in moeten steken) als ik er niet meer ben.

Nou hoop ik er nog lang ( in goede gezondheid) te mogen zijn, maar het zette mij wel aan het denken.

Ik heb eerder het huis van mijn ouders leeggemaakt, en dat was ook veel, maar alles was netjes, ordelijk en veel makkelijker te behappen ( terwijl het een veel groter huis was).

Dingen konden weggegeven worden ( meubels die nog heel mooi waren, keukengoed voor nichtjes die net op kamers gingen, en mooie spulletjes voor wie het wilde).

Ook bij een oude tante die naar het bejaardenhuis ging, heb ik geholpen om op te ruimen.

Die had echt alles keurig voor elkaar.

Alle persoonlijke dingen had ze zelf al opgeruimd.

Op zolder stonden alleen de kerstspulletjes ( vrij weinig) nog.

En alles was uitgezocht, veel al weggedaan en ook daar bleven wat mooie dingen over om te verdelen.

 

Ik ben nog niet echt oud.

Maar het boekje :

Opruimen voor je dood gaat , spreekt mij wel aan.

Dus ik ga door met opruimen.

Rustig aan, maar wel gestaag.

Helaas is nu die ene kamer aan de beurt, die waarvan ik gehoopt had om er al mee klaar te zijn.

Als het lastig is ben ik best goed in uitstellen!

Dus ik ga het doen zoals met de kastjes en laatjes.

Rustig aan, stukje voor stukje.

Ik doe geen voor en na foto's, maar hou jullie op de hoogte.

Groetjes, Franca.





6 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk volle tafel, 't was vast heel gezellig!
    Hier is het zo'n beetje het zelfde: opruimen, voor het te laat is.
    Er staan spullen van allebei onze ouders, van schoonzus... en van onszelf.
    Steeds komt er iets tussen, maar nu moet het, vinden wij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben blij dat er meer mensen zijn die zoiets aan de hand hebben. Vind jij het ook zo moeilijk om spullen met herinneringen weg te doen? Ik lees nu allerlei blogs en kijk op YouTube naar filmpjes over dit onderwerp en heb zelfs een stapel boeken hierover opgehaald bij de bieb.
    Maar het blijft een dingetje voor mij....
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmmm lekker die tortillataart. Dat was een gezellige dag zo te zien.
    In die zin opruimen hoef ik niet zo. Eigenlijk heb ik het mijn hele leven wel bijgehouden, gelukkig kan ik nu zeggen.
    Maar goed bezig jij!
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat vind ik zo knap. Dat je dingen die je niet zo mooi meer vind of niet meer gebruikt direct weg kunt doen. Ik ga dan altijd te lang denken. Zo van misschien kan ik het nog ooit gebruiken, of misschien kan ik het veranderen of aanpassen ( waar het dan nooit van komt). Of,,,het heeft zoveel gekost en nu zou ik het zomaar weg moeten doen. Langzaam leer ik nu dat iets soms gewoon overbodig is en weg mag. Dus je, nu die ene kamer nog.... Komt goed!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  4. Tsjonge dat is een prachtige en rijk gedekte tafel! Heel mooi gedaan zeg.

    BeantwoordenVerwijderen