Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

donderdag 4 januari 2024

ruimen....


 

 Manlief lag nog te slapen.

 Ik wilde hem niet wakker maken door de dozen van de kerstspullen boven te gaan halen.

 

 

Maar ik kon wel alvast de kerstboom leeg halen.

Vroeger dan andere jaren ( zelfs al voor oudjaar), omdat de lampjes het maar af en toe deden.

Voor één dag ( omdat we bezoek kregen) loste ik dat nog op door de losse lampjesslingers op batterijen die hier en daar in huis hingen, nu in de kerstboom te doen, maar toen was ik er wel klaar mee.

Omdat ik toen ook nog dacht deze week te gaan werken...was het wel handig dat de kerstboom dan al weg was.



 

Hier en daar laat ik nog een beetjes staan, en ook de lampjesslingers op batterij mogen af en toe nog aan.

Wat extra licht in deze tijd is heerlijk!

Ik heb nu ook twee led kaarsen in de huiskamer en twee in de keuken.

Nog van de kringloop vorig jaar, ook die geven nog wat extra licht.

 

 

Meizoentjes in januari.

Ongelooflijk.

Vroeger plukte ik ze in de wei voor mijn moeder, die ze dan in een eierdopje zette op de vensterbank in de keuken bij gebrek aan zo'n klein vaasje.

Ze was er altijd heel blij mee, iets wat je als kind zo prachtig vind, je moeder blij maken!

Nu zet ik ze bij Maria, ook een beetje mijn moeder toch...

 

 

Ik maakte een lekker pastei met paddenstoelen en pompoen , de laatste had ik nog in de vriezer nadat ik eerder in de week :" groenten uit de oven met rozemarijn en tijm", maakte.

Uit: Bosh! simpele recepten, ongelooflijke resultaten, helemaal plantaardig ( wat een titel hè)

Ik maakte maar de helft van het recept ( helaas geen foto gemaakt, maar het was heerlijk), en deed de rest van de pompoen in stukjes in de vriezer, zodat ik nu deze pastei in geen tijd gemaakt had.

Jongste at mee en vond 'm heerlijk en wij trouwens ook. 


Aan de rand van de keukentafel zie je hoe rommel zich hier verzameld...de drie koningen die waren blijven staan ( inmiddels verenigd met de rest van de kerststal figuren), en nog een paar kikkers van sinterklaas waar niemand nog veel trek in heeft....

Ik maakte ook nog een beproeft recept uit de ovenbijbel ( eerder gemaakt tijdens het kraambed van mijn dochter), dit keer voor mijn oudste en zijn vrouw, die hard aan het werk zijn in hun nieuwe huis.

 

 

En zo verzamel ik langzaam nog wat "vergeten" kerst dingetjes.

Word het huis steeds leger en rustiger.

 

Werken we naar de verjaardag van jongste.

Die zelden nog thuis is , maar met zijn vriendin zo klein woont dat een verjaardag vieren daar niet erg handig is.

Voor vrienden regelt hij buitenshuis wat, maar ( schoon)ouders, peetoom en peettante en broer en zus met aanhang, dat pas hier iets makkelijker.

Dus moeten we bedenken hoe we 12 personen om de tafel gaan krijgen, omdat het in de avond is en iedereen dan tegelijk komt , moeten we die ruimte hebben.

Eigenlijk een leuke uitdaging, die meteen voor wat veranderingen in huis zorgt. 


Dus de dingen die wegens kerst ( en de ruimte voor de kerstboom) de huiskamer uit zijn gegaan , blijven nog even weg.

Beter nog , ik ruim nog steeds dingen uit de huiskamer!  

De boekenkast word al leger en de voorkamer ( die helemaal vol staat op het ogenblik), verliest ook langzaam aan, tijdschriften en andere spulletjes.

Ik ben er ( wat de voorkamer betreft) nog lang niet.

 

Al ben ik best trots op mezelf dat ondanks dat een griepje mij te pakken kreeg ( vandaar dat ik deze week niet werkte), ik toch nog kleine dingen opgeruimd kreeg, de was bij is, het bed verschoond ( hoe heerlijk na koorts), de huiskamer gestoft en natuurlijk de badkamer en toilet gepoetst.

Nou dat klinkt eigenlijk als hard werken!

Twee dagen niks, de rest steeds tien minuten rommelen en weer rusten, zo zie je maar , dan krijg je nog heel wat gedaan ( al heeft manlief eerlijk gezegd het bed weer opgemaakt nadat ik het beddengoed gewassen had).

 
Voor nu:

Aan de slag!

Ik heb nog één dag vrij en onze dochter en kleindochter komen straks langs.

Eigenlijk om te gaan wandelen, maar gezien ik de regen buiten hoor kletteren kan het zijn dat de plannen gewijzigd gaan worden.

Gaat manlief dit weekend , samen met oudste verder aan de plafonds in het nieuwe huis , en ruim ik lekker verder na het weekend.

Fijne week, laat zo mogelijk een extra lichtje schijnen in deze donkere tijd!

groetjes, Franca.








3 opmerkingen:

  1. Allereerst de beste wensen Franca voor jou en je gezin, dat we maar gezond mogen blijven! Wat zijn wij in de zorg toch altijd een soort onbewust aan het plannen he. Ik was voor het eerst tussen Kerst en Oudejaarsdag na jaren vrij. Een relaxte week en super gezellig met de lichtjes etc...maar dan opeens oeiiii zit het in mijn vaarwater zeg ik dan altijd. Oudjaarsdag ook vroeg de boom leeg gehaald, tegen het donker naar buiten gezet. Nieuwjaarsdag alle andere Kerstspullen verzameld etc... Manlief deed meteen alle ramen zemen. Dan kon ik gisteren na een aantal dagen werken heerlijk aan de sop in huis. Frisse wind erdoor. Nou moet ik zeggen dat er wel wat blijft staan, in de zin van het is winter op de schoorsteenmantel. Heb van die leuke huisjes en een maileg poppetje met skies. Vandaag een potje bolletjes kopen en dan kunnen we er weer even tegenaan. En zo denken wij dus altijd vooruit.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier zijn alle kerstspullen ook weer weg. Ik ben opgelucht dat het gewone leven weer begint.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb ook de kerstlichtjes nog staan. Ook led en gewone kaarsen. Zo gezellig. Ook her en der nog kerstspulletjes. Omdat ik zelf mijn kerstkaarten schilder, krijg ik ook nog steeds veel kerstkaarten terug. Ze hangen er ook nog. En het blijft allemaal nog wel een poosje zo. Zeker januari nog.

    BeantwoordenVerwijderen