Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 13 oktober 2017

ik vind het geweldig, ik woon/kook hier en ik ben er blij mee....

Mailtje van beste vriendin...of ik de uitzending van Binnenstebuiten van 11 oktober had gezien?
Met name de inrichting van dat nieuwbouwhuis.
Ik ging gelijk kijken, want mijn vriendin die interesse heeft in de inrichting van een nieuwbouwhuis, dat is vreemd.
https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/fragmenten/verbouwd-nieuwbouwhuis

Ik heb het filmpje inmiddels gezien en snap het nu helemaal!
En vooral èèn ding vind ik prachtig, en zeer leerzaam voor mij:
 Carla's uitspraak op 4.03 min: wat moet je nou met zo'n mosterdkleur ( over de keuken): "Ik vind het helemaal geweldig, ik woon hier, ik ben er blij mee!"
Kijk Carla, zo is het!
Dat moet ik gaan leren, niet iedereen proberen te pleasen maar ( zo mogelijk) het doen zoals ik het mooi/goed/fijn vind!

  Stilstaand beeld van Verbouwd nieuwbouwhuis
Foto van de site van binnenstebuiten.
Zo vol hoeft mijn huis niet, maar ik heb echt genoten van het filmpje en de liefde die deze mensen voor hun huis hebben.

Verder moet ik nog een foutje opbiechten:
Ik schreef Indisch gekruid i.p.v. Indiaas gekruid.
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1568/indische_indiase_keuken/
 Wat dit is?
Bij de pompoenburger in het restaurant in Leuven (Loving Hut Veganerie), lag iets op het bord wat wel erg op vlees leek...in een vega restaurant, dat wilde ik uitpuzzelen.
Internet gaf antwoord: het is jackfruit.
 http://www.aziatische-ingredienten.nl/nangka-jackfruit/
En de toko 6 km verder op had het in huis.
Tja, en dan sta je in de keuken en denkt nog eens na.
Het is wel een hoop werk, en lust jongste ( die mee zou eten) het wel?
En valt het straks niet verschrikkelijk tegen, ik krijg het nooit zoals in het restaurant.
En die vloeibare rook die in het recept staat, kan het ook zonder, of moet ik die gaan zoeken?

Stop Franca!
Je hebt het spul in huis, ga aan de gang en kijk maar wat het word.
Ik besloot de vloeibare rook even te laten zitten ( wil het nog wel graag een keer proberen, maar nu geen zin om op zoek te gaan), en ging aan de slag met deze site:
https://itdoesnttastelikechicken.com/6-ingredient-pulled-jackfruit/
Daar stond zeer uitgebreid hoe je het moest verwerken.

 De geraspte pompoen.
Vorige keer dat manlief pompoensoep maakte , hadden we veel te veel pompoen ( hele grote uit de tuin), manlief was zo slim om de rest in te vriezen, dus heb ik nu panklare blokjes in de vriezer ( die gingen bevroren en wel in de keukenmachine om te raspen en zie hier het resultaat.
Het pompoenburger-mensel kan even de koelkast in.
Ik gebruikte trouwens dit recept:
https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R406160/pittige-halloweenburgers
Omdat dat het pittige karakter had wat ik zocht.
 Jongste kwam iets eerder thuis dan manlief, en werd meteen aan het werk gezet.
Want als je denkt makkelijk te koken als je deze hamburgers maakt dan heb je het mis.
Tenminste...het is niet moeilijk , maar gewoon veel werk.
Ik had ook ( opruiming bij lidl) halloumi kaas  kaas met chili.
Die moest nog even in de grillpan, en de ( Italiaanse,dat zat het dichts bij de bedoelde broodjes) broodjes moesten ook nog even in de oven.
Wat rauwkost gesneden, het jackfruit afwerken en nog een keer de oven in....
Zoonlief hielp, en zei: Maak jij nou altijd zo'n feest van het eten?
 Nou...niet altijd, maar als ik toch vrij ben, dan vind ik het nou eenmaal super om de keuken in te duiken ( maar dat bedacht ik later, toen stond ik gewoon even met mijn mond vol tanden).
Kijk, het zijn zeker niet de prachtige plaatjes zoals in het restaurant ( misschien waren ze iets mooier geworden als ik ze zelf had gemaakt, maar zoonlief vind het altijd zo leuk als hij zelf kan rommelen aan tafel), maar lekker waren ze wel!
En het jackfruit?
Dit was wat er over was ( van èèn blik) ik ga het zeker nog een keertje maken.
Volgende keer maak ik de verschillende dingen wel vooraf, zodat ik alleen hoef op te warmen en de verse groenten te snijden.
Dat is vast een stuk rustiger.

Overigens had ik besloten om het mezelf niet al te moeilijk te maken en kant en klaar sausjes te gebruiken.
Sta ik aan de kassa bij de plaatselijke supermarkt met Italiaanse bollen, kant en klare  BBQ saus ( nodig voor jackfruit recept) en kant en klare kerrie saus ( Yldriz Indiaas) omdat ik dacht dat die wel goed er bij zou passen, staat mijn buurvrouw ineens achter me.
Ik voelde me meteen slecht, zou ze denken dat ik altijd zoveel sausjes eet?
En kant en klaar eten?
Ik zal maar aan Carla denken: ik maak dit vandaag en ik ben er blij mee!
En ik niet alleen, we hebben echt gesmuld!
Zelf jongste ( onze meest overtuigde vlees eter) miste het vlees niet en vond het heerlijk.
En ook heel fijn...vandaag eten we maar met z'n tweeën hebben we genoeg voor nog een maaltijd ( alleen even op de fiets om een paar broodjes op te halen).
 Boek voor minder dan 2 euro bij het Kruidvat .
Over eten ( en nog veel meer), ook daar heb ik van genoten!
Zeker van het stukje familiediner ( extra stukje achter in het boek, waarin de schrijfster een speciaal diner met haar gezin/familie omschrijft).
Dat is precies wat ik zo leuk vind aan samen eten!

Op het gevaar af, dat jullie geen eten meer kunnen zien, toch nog even de appelkwarktaart. Uit het boodschappenblad.
Geen geschaafde amandelen in huis, maar gehakte amandelen is ook lekker op appeltaart!
De oven in.
Het toetjes na de pompoenburger.
Misschien heeft jongste wel een beetje gelijk:
Het leek wel een feestje die maaltijd!
Volgende keer de andere taart, nog iets lekkers wat ik maakte ( en iets wat manlief maakte), en hoe het staat met het poppenhuis...


Fijn ( zonnig) weekend!

groetjes, Franca.









7 opmerkingen:

  1. Leuk filmpje! Totaal mijn smaak niet, die inrichting, maar zo leuk om te zien dat die mensen zo heerlijk hun eigen keuzes maken. Om een voorbeeld aan te nemen, inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor ehet plaatsen van de link voor het filmpje. Mij ook veel te druk ingericht, ik zou de neiging krijgen om te gaan opruimen, maar wel leuk om te zien hoe mensen van een nieuwbouwhuis zoiets persoonlijks hebben gemaakt.
    Het valt niet altijd mee, maar ook ik leer langzaamaan om mijn eigen keuzes te maken, en voel me daar erg goed bij. Jij ook succes daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke link..
    En wat een gezellig huis, zou zo wel willen ruilen, net als die boot..Geweldig toch als mensen een uitgesproken smaak hebben.. Heerlijk niet met de meute meelopen, maar doen waar je je lekker en goed bij voelt en vooral waar je gelukkig van word.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat filmpje ga ik even terugkijken hoor, lijkt me ook heel erg leuk.
    Ik vind Binnenstebuiten een heel leuk programma, maar op de een of andere manier vergeet ik altijd om de tv aan te zetten op dat tijdstip. Ik zie het dus veel te weinig.
    En wat heb je weer lekkere gerechten gemaakt zeg, maar wees alsjeblieft niet bang voor wat de buurvrouw zal denken. Lekker zoals Carla, zo doe je het!!!
    Het boek lijkt me ook een heerlijk boek...
    Fijne zondag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hallo :)

    het eten ziet er heerlijk uit !
    ook voor jou veel plezier en een zonnige dag gewenst :)
    en een knuffel voor kareltje ;) :)

    vr gr Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heb het filmpje ook bekeken en heerlijk als je 'schijt'kan hebben aan wat standaard is en gewoon gaat voor wat bij jou past. Wat dat dan ook is.
    Ben benieuwd naar je poppenhuis foto's/verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen