Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 30 oktober 2017

heerlijk rustig weekend en de kletspot

Heel soms heb je het, zo'n zalig weekend waarin je niks hoeft.
Wat rommelen, wat lezen ( lekker warm onder het leeslampje hè Karel), met alvast een paar afleveringen van Kerst met Linus.
Wat vroeg?
Voor Linus is het nooit te vroeg.
Wat een heerlijke serie!
Die huizen, die truien, maar ook... wat een prachtige kindertijd, en er zitten zomaar hele levenslessen in.
Zou verplichte kost moeten zijn op alle scholen.
Ik word er in ieder geval heel gelukkig van!

Ik was dus vorige week op die poppenhuis-beurs, en jongens wat was er veel te koop.
Je zou er hebberig van worden.
Wat ik het leukste vond: koopjes jagen!
Ook in de poppenhuis-wereld kan dat, er stond op veel kramen een klein mandje ( of meerdere), waarin afgeprijsde spulletjes lagen.
Prima voor mij,als beginneling, ik kan nog van alles gebruiken.
Zoals deze vijf dingen voor 1 euro ( en nog een euro voor het stepje), op een kraampje van Engelse mensen ( zou het de moeite wel waard zijn om helemaal vanuit Engeland te komen, voor deze bedragen).
 Hoewel er de prachtigste serviesjes te koop waren, ben ik al helemaal blij met deze halve serviesjes uit een mandje ( 2 euro in totaal).
Later komt er vast nog wel een keer een heel serviesje, voor nu is dit prima.
Een soort grabbelton..
Per bakje 2,50, twee voor 4 euro.
En dan blijkt thuisgekomen dat er van alles in zit, wat een heerlijke verrassing!
 Dit kon ik natuurlijk niet laten liggen!
Dankzij vriendin ( die vond mini Karel), een telefoontje en een mini Karel voor 3 euro samen.
Dat was vorige week.
Nu verder met klussen.
Helaas...net te weinig tegeltjes.
De meubeltjes die al bij het poppenhuis zaten ( door de eerste eigenaresse netjes in elkaar gezet en geverfd).
Er zijn kleine rechthoekjes zichtbaar ( omdat het bouwpakketjes waren), die gaan we even vullen , en dan verven.
Kleur gekozen vrij naar de kleur in de keuken van Nanny Mac.Phee 2.
En die tegeltjes...ik had nog een emmertje staan, misschien zeker zo leuk voor de keuken!
Dan gebruik ik later die andere voor de badkamer ( krijg je zowat dezelfde kleuren als in ons echte huis, waaruit blijkt dat ik die keuzes nog steeds heel mooi vind).
Manlief en ik samen aan het tegelen.
Ik de "lijm" er op , hij legt de tegeltjes.
Er kwam ook nog een behangetje , en een geschilderde wand.
En toen.....
Kijk toch eens!

Heb ik toch zomaar een kamer klaar in het poppenhuis!
Ik ben er zo blij mee!
Er hangt nog niks aan de muur, en de emmer met zeem en spons (beide laatste zelf geknutseld) staat er ook nog niet bij.
Hier en daar mag de groene verf ( in in het echt veel mooier is dan op de foto, wegens "in de avond met flits gemaakt) nog wat bijgewerkt worden, maar ik vind het zo al heel mooi.
Met de "oude"meubeltjes, in de kleuren van Nanny Mac.Phee 2.
Weten jullie nog dat ik twijfelde of ik de echte keuken van ons groen zou durven schilderen?
Dat durfde ik dus niet, maar hier mag alles!
Heb ik lekker toch nog de groene keuken.
 Tot slot de Kletspot.
Van een lieve vriendin gekregen voor mijn verjaardag.
Zij kocht die bij het fantastische winkeltje: De madammekus In Udenhout.
https://www.madammekus.nl/onze-madammekus
Een dame die heel veel dames de kans geeft hun ( vaak eigengemaakte maar ook gewoon ingekochte) spulletjes op één adres te verkopen.
De winkel waar ik ook het garen vond om schuursponsjes te haken.
Waar ik een keer de eigenaresse op een vroege dinsdagochtend trof, die helemaal in de wolken was over het bezoekje met haar kinderen aan de Efteling.
Ik denk nog steeds met zoveel plezier terug aan dat gesprekje!
Je ziet het niet meer zo vaak, iemand die zo blij en dankbaar kan zijn, heerlijk!
Een winkeltje waar je altijd wel iets leuks vind als je een cadeautje zoekt.
En nee, niet gesponsord ( daar doe ik niet aan), gewoon enthousiasme.  
En die Kletspot?
Geweldig om soms het gesprek even "om" te krijgen.
Zoals bij Opa, hoe lief ook , soms horen we dezelfde verhalen wel heel erg vaak!
En luistert iedereen natuurlijk beleefd, even een rondje met de Kletspot is dan zo fijn.
Andere onderwerpen, onverwachte uitspraken, mooie verhalen.
Geweldig cadeau!

Ik ga nog even naar mijn poppenhuiskeukentje kijken.
Hoe vaak je dat kunt doen op een dag?
Heel vaak!

groetjes, Franca.


8 opmerkingen:

  1. Ik vind dit zooo leuk. Begin een beetje kriebels te krijgen voor een poppenhuis voor mijn kleindochter, maar ze moet nog 1 worden :)

    Kijk met plezier nog een keer naar je supergezellige keukentje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk en gezellig wordt het in je poppenhuis.
    Die poppetjes zitten er maar mooi bij hoor.
    En die mini-Karel vind ik ook helemaal geweldig.
    Ik kan me goed voorstellen dat je dit echt super leuk vindt.
    Fijne nieuwe week,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nietzomaarzo:
    Zeker doen!
    Je kunt je al een poppenhuis heerlijk op je gemakje aankleden, en het nog even thuis laten staan.
    Het moment dat je kleindochter groot genoeg is, komt wel.
    Hier vind je super tips om een poppenhuis ( voor een leuk prijsje) in te richten:
    http://maison-mazairac.webklik.nl/page/tips-en-trucs
    Hier moet je ook even kijken:
    http://maison-mazairac.webklik.nl/page/huisjes-voor-de-weggeefwinkel
    Deze dame heeft inmiddels ergens 50! bouwpakketjes gekregen, die ze allemaal op gaat knappen om weg te geven aan mensen met een kleine beurs ( kinderen van mensen met een kleine beurs).
    Prachtige initiatief!
    Het heet( fifty ways to build a house)en komend tijdschrift van P&M staat er een artikel over haar in, ik laat er wel wat van horen!
    Mirjam, dank je wel voor je ( altijd zo) leuke reactie!
    Heerlijk om te lezen.
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt een prachtige keuken gemaakt! Mijn moeder heeft dat poppenhuis ook. Van dat bouwpakket. Ik herken de meubels.

    Bedankt voor de toelichting op de kletspot!! Dat is leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kopka: Klopt!
    Ik kocht het via marktplaats.
    Het is ooit een soort tijdschrift waar je een abonnement op kon nemen ( destijds voor 12,50 in guldens per aflevering en er waren er héél veel).
    Nu is er nog zoiets met een ander poppenhuis:
    http://uw-poppenhuis.nl/
    Niet doen hoor!
    Belachelijk duur!
    Op marktplaats zijn dit soort poppenhuizen nu volop verkrijgbaar, ik denk dat het toch vrij moeilijk is voor veel mensen, ook voor mij. gelukkig heeft manlief het huis weer voor me in elkaar gezet.
    Nu heb ik een redelijk geprijsd poppenhuis, waar in basis alles aanwezig is, en kan ik lekker rommelen.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn moeder wilde en kreeg ook haar poppenhuis, veel tijd en geld in geinvesteerd.
    Na haar dood verdween het bij het grof afval.
    Zo gaan die dingen, triest.


    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Maria,
    Misschien triest, maar toch...
    Je moeder heeft met veel plezier aan het poppenhuis gewerkt, dat is toch fijn?
    Jammer dat het geen ( nieuwe)bestemming kreeg door het aan een goed doel te geven, of er iemand anders blij mee te maken, of het gewoon op marktplaats te zetten.
    Maar hoe dan ook, als je moeder er maar plezier van heeft gehad, heeft het poppenhuis helemaal zijn doel gediend!
    groetjes, Franca.

    En andere lezers:
    Niks aan de hand hoor geen gekke dingen tenminste.
    Gewoon heel drukke gezinnetjes, de eetclub die hierheen kwam in mijn vrije dagen en een verbouwing die nogal wat voeten in aarde heeft.
    Gewoon het echte leven dus, maar ik kom zo snel mogelijk hier weer wat vertellen.
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen