Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 6 juni 2016

leren, lezen ,bewegen en wijze woorden

Door deze kleine hebben we aan een kant van het huis nu heel lang gras.
Eerst zat hij nog ( al is het wat onhandig) op een hek, later kwam hij toch op de grond terecht. En gaven zijn ouders hem daar nog wat te eten, waarschijnlijk tot hij het zelf wel kan redden. En om dan het gras te gaan maaien is wel heel erg eng.
Voorlopig even niet dus. In het nestkastje bij het keukenraam, hadden we dit jaar geen koolmeesjes.
Welk vogeltje dan wel?
Nou, ik moest een filmpje maken om daar achter te komen. Voor mijn ( niet zo snelle) fotocamera waren ze te vlug.
Volgens mij ( gezocht op plaatjes op internet) hebben we een nestjes met gekraagde roodstaartjes. Hoe leuk is dat?
Langzaam komt alles in de moestuin op.
Veel is van zaaigoed, en dan is het altijd even afwachten.
We kunnen al uit de tuin eten. Sla, radijsjes, rucola en natuurlijk rabarber, en bijna....aardbeien, we hebben er al zin in.
En voor ( waar nu weer een kleine boomgaard is) komt ons bloemenveldje langzaam op.
Voor mij reden om zondagochtend ( in pyjama) alvast een kleine boeketje te plukken.
Viooltjes voor bij Maria.
Een lief boeketje op de eetkamertafel.
Het ontspullen boek is nog niet uit.
Een boek om steeds een klein stukje te lezen en dan weer even weg te leggen.
Net zoals het andere: het drama van het begaafde kind, Zo leer je nog eens wat.
Wat ik nog meer leerde?
Via het boek , het drama van het begaafde kind kwam ik bij de filmpjes van Ingeborg Bosch uit.
https://www.youtube.com/watch?v=vzukcGUD8kA
Wat een mooie woorden, wat een wijze dame.
Verder lijkt me dit boek van haar: https://www.youtube.com/watch?v=v0NstOv-C4I
een echte aanrader.
Is dit filmpje fijn om in het kraamgezin te laten zien:
 https://www.youtube.com/watch?v=cAWeaT6B7RQ

En natuurlijk sprak deze mij erg aan:
https://www.youtube.com/watch?v=uGNrFK14e0k
Een wijze bladzijde uit het boek ontspullen.
Drie boeken waar ik momenteel veel uit leer.
Om tussendoor lekker weg te duiken in: liefde en andere geheimen ( van Sarah Challis).
Ontspannen is tenslotte ook heel belangrijk.
Uit het voedselzandloper kookboek: bananenbrood zonder suiker.
Wennen, maar prima te doen.
Minder suiker blijkt toch wel slim te zijn.
Vandaar dat we even nog geen rabarbertaart doen, maar deze rabarberkoekjes zijn zeker ook niet slecht.
Het maken van het bananenbrood. Simpel, weinig ingrediƫnten en vooral geen suiker ( wel dadels).
 Het glazen potje is een kringloop vondst ( 75 cent).
 Goed snoepgoed, al kwamen we daar vanmiddag helemaal niet aan toe.
Voor de middag bakken en poetsen, na de middag fietsen ( een kilometer of 30) met een vriendin, koffie mee , om op een bankje een lekker bakkie te doen. Dan gaan koken, en tot de ( zeer verbazende) conclusie komen dat je nog steeds niet moe bent!
Zou dat nou allemaal van weinig suiker komen?
Dan gaan we daar nog maar even mee door!
Die koekjes en cake smaken zo ook best.

En verder...
Ik beweeg langzaam maar zeker veel meer, en haal daar veel energie uit.
Meestal samen met anderen.
Sporten met de ene vriendin, fietsen of wandelen met de andere.
En vergeet manlief niet, die is helemaal gelukkig om weer zo'n energieke vrouw te hebben.
Het eten: veel groente en fruit, niet te veel brood, niet mager, nog steeds geen vlees, wel bonen en andere vleesvervangers.
Geen dieet dus, maar wel veel minder suiker.
Geen melkchocolade in dikke plakken, wel ( minder) pure chocolade.
Noten natuurlijk wel ( alhoewel ook wat minder) .
Gewicht verlies ik nog niet zo veel ( wel wat), maar ik voel me in ieder geval prima!

Ik ben een zoeker, zelf uit puzzelen wat voor mij werkt, en dit lijkt het voor nu te doen!
Nog een paar dagen vrij, en ik vind het fijn.
Tijd om veel mensen op te zoeken, en zoals vandaag hele fijne gesprekken te hebben ( onderweg al fietsend en op het bankje aan de koffie), over leren gesproken, daar leer ik pas van!

Fijne ( leerzame) week, met heel veel lieve mensen ( ontmoetingen) toegewenst!

groetjes, Franca.

6 opmerkingen:

  1. Ik herken dat je sommige boeken niet meteen moet uitlezen, maar telkens een stukje. Die moet je echt op je laten inwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh wat leuk dat kleine jonge vogeltje ! :)
    wens je een goede fijne dag toe
    --josie--

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Franca, zijn die rabarberkoekjes suikervrij? Zo ja, hoe heb je ze gemaakt?
    Ik heb rabarber op de moestuin maar probeer gezond te eten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel een beetje oppassen met dadels zit ook veel suiker in en is niet beter
    als gewone suiker.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ipie en anoniem.
    Ik ben niet suikervrij, maar let wel op.
    Eet dus weinig suiker.
    Ik eet ook niet elke dag koekjes of bananenbrood.
    Maar lief dat je er op wijst.
    In het brood zit 50 gram dadels als zoetigheid ( vandaar dat ik schreef, wel dadels, ik snap dat die ook suiker bevatten), maar verdeeld over alle porties valt het dus best mee.
    Ik heb tot nu tot twee ( kleine ) plakjes op.

    In de koekjes zit suiker,hier is het recept:
    https://kruimelsenkaneel.wordpress.com/2016/05/27/rabarberkoekjes/

    Josie: jij ook een fijne dag!
    Vlijtig Liesje: soms moet je een stukje eerst laten bezinken, voor je verder leest.
    Werkt prima!

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je weer wat meer energie krijgt! Ik kan me voorstellen dat je man dat ook wel prettig vindt.
    En, wat een lief vogeltje.

    BeantwoordenVerwijderen