Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 19 december 2014

van niet eetbare koekjes, suiker en veel nadenken

Wat doe je zoal, als je een week aan vrije dagen hebt?
Nou naar de bieb natuurlijk. En bij thuiskomst alles laten vallen, een kopje thee zetten en in die schatkist duiken!
Wassen, altijd weer die was.
Ik heb er geen hekel aan, maar wie bedacht er nou om ( bij twee van mijn mannen) rode bedrijfskleding te kiezen?
Te weten dat mijn uniformen onberispelijk wit zijn.
Dus na de rode was komen mijn roze / paarse vesten ( ook niet zelf gekozen).
Dan het donkere beddengoed van de jongens, vervolgens een echt witte was, om uiteindelijk mijn uniformen te durven wassen.
Dan moet er natuurlijk niet iemand midden in de week door zijn rode spullen heen zijn, dan kom ik volledig in de knoei!
Gezien ik vier uniformen heb, die dus halverwege de week nog een keer gewassen moeten worden.
Breien. Inmiddels zijn de cadeautjes klaar ( en eentje al gegeven).
Ben ik tot de conclusie gekomen dat ik van het simpele breien ben ( ja duuh) en heb ik dus dat mooie breitijdschrift ( met dat lieve groene ingebreide vestje) weggegeven aan een hele goede breister.
Gebeuren er gekke dingen met de Kerstdecoratie.....
Het eerste jaar met alleen mannen in huis ( uitgezonderd de meeste weekends tot nu toe) en hoewel mijn Kerstversiering minimaal is, vinden de mannen het nog steeds te veel.
Hoe doen andere vrouwen dat, die alleen met mannen wonen?
Moet ik gewoon nog even doorzetten, om het niet te laten verzanden in een vlakke boel?
Ik maakte weer eens een soepje, wat " gestaafmixerd " moet worden.
Met mijn hele nieuwe staafmixer .
Nou was de oude ( die het begeven had, na experimenten van zonen) nog van de babyhapjes van oudste ( 23 jaar geleden deden we nog niet aan Rapley), deze heeft ineens wel heel veel power!
Heeft manlief de keuken al met oranje ( van de pompoensoep), en ik dus nu in rood( van de tomatensoep) volledig onder gespetterd.
Het lijkt een vreemd begin van een gerecht, het is een beetje misbruik.
 Kijk ik ga er plak bij gooien. Gewone witte kinder-plak.

 Dan wordt het een echte rommel. Met heel veel kaneel en plakkerigheid.

 Bij het zoeken naar de kerst-vormpjes ( had ik natuurlijk eerst moeten doen, maar ik ben nu eenmaal niet zo efficiĆ«nt) vind ik het kerst tijdschrift wat ik deze zomer heb gekocht. Nog even wachten, eerst die puinhoop in de keuken.

Die zitten in de oven.
Nu eerst de deeroller ( die mag niet in een sopje), vervolgens de letterstempels, de vormpjes ,de aanrecht en de rest van de vaat.
Of ik ooit nog zoiets ga maken.

Echt niet!
Ik voel me schuldig over misbruik van eten. Alles plakte en de lucht van kaneel was zo overweldigend dat ik ze van de hangertjes niet meer ruik ( en dat was het plan). Hopen dat er een paar bij zitten die er redelijk genoeg uit zien om weg te geven, en dan het geheel maar snel vergeten .
Mochten jullie het wel leuk vinden: Ankie van Zilverblauw bracht me op het idee ( daar leek het zo leuk, vast omdat ze zo prachtig kan fotograferen en enthousiasmeren).
Klaar. Ik denk dat ze aan een touwtje rond een jampotje komen, waar dan weer een kaarsje in komt. Jullie zien ze vast nog wel voorbijkomen, voor nu liggen ze even te drogen ( met een briefje niet eetbaar, leer mij mijn mannen kennen).
Gelukkig ging er ook nog iets anders de oven in.
Van het blog: Paulines keuken: gevulde courgettes uit de oven ( te vinden bij vega), en zoete aardappelfriet uit de oven ( bij de bijgerechten).
Zo kwam het op mijn bord. En dit keer kan ik alleen maar zeggen: doen!
Heerlijk, beide gerechten smaakte super (al kreeg ik de frietjes zo niet echt knapperig, de smaak was uit de kunst).
Dochterlief at zowaar mee. De mannen zagen meer in de flinke pan met chili.

Ik vond het vooraf fijn, dat de hele bubs op Vrijdagavond rond de tafel zat.
Heel bewust van genieten, want al heel snel zal dochterlief minder vaak thuis gaan komen ( zo gaat dat nog eenmaal). en dan?
Ja dat heb ik dus ook gedaan met mijn vrije dagen. Nadenken ( niet over de pompoenen, die gaan goed, dit is er nog over na delen en gebruiken).
Over discipline ( discipline en overleven in overvloed van Marli Huijer), over bewegen en gezondheid ( laat je hersenen niet zitten van Erik Scheider), over eten
(http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/Gezienoptv/1.2177793), en dan vooral over suiker in ons eten.

Dit is de film over een Belgische Journalist Tim Verheyen , die het uitprobeerde om een maand geen suiker te eten. Heel goed om te zien!
Komt er een film uit in 2015 : That suger film.
Hier vind je een trailer:
http://www.blijzondersuiker.nl/blog/suikervrije-inspiratie/kijktip-sugar-film/
Over een ( Australische dit keer) man die zestig dagen heel veel suiker eet ( en niet in frisdranken of zo, "gewoon" die in voedsel verstopt zit ).
En de gevolgen voor zijn gezondheid.

Over mijn blog en de dame die me vond zeuren.
Ik hoopte natuurlijk dat ik in Mei ( dan zou de pipowagen klaar zijn in eerste instantie) een weekje pipowagen weg kon geven.
Dingen liepen anders en we wachten nog steeds op de gemeente of we wel een B&B kunnen beginnen.

Intussen blogde ik vrolijk verder, over kleine dingen zoals koken, eten, breien en zuinig zijn. Over mijn werk en huis en tuin.
Maar ook over "moeilijke" dingen en dagen , die niet wereldschokkend maar er wel gewoon zijn.
Ik denk nog even verder en zal jullie laten weten hoe het bloggen door gaat.
Ik kan het namelijk nog niet missen, maar wil er wel iets mee doen.

Fijne voorbereiding op Kersttijd dagen!

groetjes, Franca.






20 opmerkingen:

  1. Zeuren? Jij? Echt niet! Fijne feestdagen Franca, met weinig suiker, veel gezelligheid, weinig wasjes en leuke breisels :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En jouw blogjes zijn altijd zo positief en ook al loopt het niet altijd zo lekker: je weet er altijd wel weer een positieve draai aan te geven. En je lijkt me iemand die echt heel erg dankbaar is, wat een enorm mooie eigenschap is.

    Een reactie kan hard aankomen, dat weet ik, maar verander er alsjeblieft je blogjes niet door. Blijf wie je bent.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O. Ik vind jouw blogjes net zalig om te lezen. Nog altijd heerlijk met het koken en de herkenbare was en de gezelligheid. Gewoon zo verder doen hoor.


    Groetjes

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik reageer nooit, maar moet nu toch even wat kwijt.Ik vind helemaal niet dat je zeurt. Je bespreekt gewoon alles wat het leven is, leuke en minder leuke dingen. Van mij mag je heerlijk zo doorgaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. naja zeg ik vind je nooit zeurderig....
    En dat nadenkerige heb vaak ook juist vooral rond kerst/einde van het jaar....wellicht omdat er dan een onbeschreven fris jaar klaar staat en net als een nieuw schriftje neem ik me elke keer voor het dit keer weer een ietsje beter/mooier etc te doen, maar hoe dan he...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zeurt toch niet? Ik hou van je schrijfstijl!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik reageer niet dikwijls, maar wil toch ook even kwijt dat je absoluut niet zeurt ! Integendeel, ik lees altijd met plezier je berichten, tot de laatste letter !
    Ps die frietjes en dat vega-receptje zien er lekker uit ! Ga ik ook eens proberen !
    Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Franca,
    Je zeurt helemaal niet, wie dat beweert is gewoon jaloers op jouw heerlijke alledaagse vertelseltjes. Ik geniet juist altijd van je verhaaltjes. Die gaan over het gewone leven van een gezin. Waar echt niet alles keurig gestyled is, maar waar het 'echte' leven centraal staat.. Lekker zo doorgaan, want ik zou je zeker missen, en zo lang ken ik je nog niet eens...haha...
    Fijn weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Franca, ben even gaan terugkijken naar die reactie...blijf aub. schrijven...je zeurt helemaal niet! ik hou van je schrijfsels en als ik zie dat je iets gepost hebt kom ik altijd eerst bij je lezen....
    heel veel liefs en een fijne avond nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beste Franca, kijk vooral naar deze positieve reacties! Dat zijn er zoveel meer dan de negatieve! Gek is dat toch, dat die juist veel meer waarde krijgen dan de mooie... ga zo door! Ik vind het ontzettend leuk te lezen hoe jij het doet zo in het leven. Heel inspirerend! Mooie dagen hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En hoe is het afgelopen met de kaneel hangers. Ruiken ze uiteindelijk lekker aan een jampotje? Helaas zitten er op diverse blogs mensen te sarren en laten de schrijvers twijfelen om nog langer door te gaan. Oa Zilverblauw. Roos Rust en Regelmaat en Ingrid hebben dat ook meerdere keren gehad. Gelukkig zijn ze toch weer doorgegaan. Zo heerlijk om jullie verhalen en foto s te zien. Jammer dat er altijd een paar mensen zijn die iemand zo slecht kunnen laten voelen. Terwijl jij eerlijk je verhaal verteld met de ups en downs.

    Trude

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijne feestdagen!!
    Ik geniet van je leuke blogposts :)
    dankjewel :) :)

    --Joseee--

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zeuren?? Jij? Nou nee hoor!! Jij schrijft datgene op wat elke vrouw denk ik wel eens in het hoofd heeft zitten. Is dat zeuren?!? Dat heet dƩlen!! En dan weten we allemaal dat we gewoon allemaal lekker hetzelfde zijn.. En dat het niet aan ons ligt.. En dat ik dat zo durf te zeggen?? Zou ik anders al zo verschrikkelijk lang met je mee blijven lezen? Net als vele andere vaste lezers??
    Lieve Franca, blijf er aan denken wat JIJ wilt en wie JIJ bent. Keep that in mind!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. hoi

    je hebt gereageerd op mijn blog,wil je mijn ander blog volgen?stuur dan een mailtje dan kan ik je toevoegen.
    fennetje111@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi,
    Heerlijk stukje weer!
    Vindt altijd net of ik bij je op de koffie ben,je schrijft zo heerlijk ongeknutseld!
    Fijne dagen,

    Lieve groet,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Niet stoppen hoor...lekker doorgaan.
    Je schrijft over het leven...jou leven...HEERLIJK.
    Ik wens jullie allemaal fijne kerstdagen en een gezond 2015

    Groetjes jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank je wel lieve mensen, voor zoveel lieve woorden.
    Nog steeds ben ik niet helemaal zeker, wat ik met dit blog ga doen. Maar voorlopig zal ik hier nog even schrijven.
    Zodat ik vaste ( andere) plannen met het blog heb, zal ik het laten weten.
    Nogmaals: Dank je wel voor de fijne reacties!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wel een heel erg late reactie (ben lang niet in blogland geweest), maar laat je vooral niet uit het veld slaan! Ik vind je blogjes altijd oprecht en gezellig. Het leven bestaat nu eenmaal niet alleen uit mooie dingen en dat mag je best laten zien. Ik ben blij dat je uiteindelijk gewoon door bent gegaan!

    BeantwoordenVerwijderen