Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 28 februari 2023

van opruimen en simpel koken.


 De vloer is leeg, nou ja...

Die ene doos nog, met dingen die we inpakte toen mijn vader van het bejaardenhuis ( dat heette toen nog zo) naar het verpleeghuis ging.

In dit geval delfts blauwe bordjes.

Die vroeger bij ons thuis op de schouw stonden , later in het bejaardenhuis op een bordenrek.

Weg? Nee! Bordenrek ophangen?

Waar?

Dit blijft nog even een dilemma.

Al de foto's in lijstjes die ik tegenkom.

In een fotoboek plakken?

Een fotowand maken?

Waar?

De oude foto's zijn van mijn opa en oma van moeders kant.

Moet je weten dat mijn moeder van 1923 was, dus dit jaar honderd zou worden, echt oude foto's dus.

De 26ste was het al 19 jaar geleden dat mijn moeder stierf, hoe ongelooflijk lief is het dan dat je beste vriendin even binnen komt lopen met een bloemetje en een kaartje "voor deze dag"!


 

 Dat ruimen vraagt veel van mijn energie.

En dan klaag ik niet hoor!

Moet je mijn man zien sjouwen terwijl hij aan het verbouwen is!

Toch is mijn energie een reden om alles er om heen even simpel te houden.

Ook het koken.

Dit boekje is dan geweldig.

Dit maakte ik gisteren ( wel dubbele hoeveelheden).

Zo zag het er bij ons uit ( schaal teruggevonden tijdens opruimen).

Koffie, dat is nu mijn redding als ik het even gehad heb met opruimen.

Samen met een super simpel boek ,ik weet nog niet helemaal wat ik er van vinden moet, te simpel?

Leest in ieder geval makkelijk weg.

Verder ging ik naar een rommelmarkt...

Ja, midden in het opruimen.

Dochterlief vroeg mij mee, en hoewel ik weg moet doen en niet bij moet kopen, kocht ik dit radiootje.

Simpel ( blijven we toch even bij het simpele), en overal in huis mee naar toe te nemen.

Fijn tijdens het opruimen.

Ik kocht het voor 5 euro, het blijkt een radiootje van de Action te zijn wat destijds  nieuw 15 euro was.

Dat zag ik allemaal later toen ik het opzocht op Google, ik vind het gewoon een leuke en handige radio .

Overigens was dit ( en een theetje voor ons beide) alles wat ik kocht.

Best netjes toch?

Koken voor het opruimen begon....


 

Een recept wat twee bladzijdes heeft.

Maat dat moet gezegd...heel erg lekker is!


 Dat witte broodje is omdat manlief altijd witte broodjes eet in het weekend, maar als ze over zijn neemt hij ze niet mee naar zijn werk.

Zolang jongste nog thuis is , eet die ze vaak, en anders gebruik ik ze in een recept.

De overgebleven relish ( super lekker) ging de volgende dag op mijn boterham met kaas.

Geen straf.

Die mannen van Bosh kunnen koken ( en recepten maken)!

Hier staat het recept ook:

 https://www.foodandfriends.nl/recepten/vegan-burger-met-aardappel-schijfjes/

 En hier maken ze de burger:

https://www.facebook.com/watch/?v=4374619219218004

Schrik niet  van de prijs van het boek in het artikel, inmiddels is het voor ongeveer een tientje te koop bij bol.

 Hier nog een paar gerechten om jullie lekker te maken.



Ultieme vegan taco's

Die laatste lijkt vlees, maar is jackfruit.

Jerk jackfruit salad 'n' beans , om precies te zijn.

Al had ik het bord natuurlijk heel anders op moeten maken.

 

Zodra we weer een stuk op weg zijn met opruimen ( nog wat dozen te gaan in de grote voorkamer) en verbouwen ( volgende keer foto's van de verbouwing), dan ga ik verder met dit boek:

Healthy Vegan Bosh!

Omdat het schijnbaar gezond is maar vooral super lekker! 

 

En verder: 

Dachten we even dat opa een beroerte had gekregen ( manlief kwam mij halen), waarna bleek dat hij heel erg sterke slaappillen gekregen had ( na zijn uitdrukkelijke klagen over slaapgebrek en hij had al pammetjes).

Dit zijn nog sterkere ( zolpidem).

Hij nam het in in de huiskamer terwijl mijn man een afwasje deed in de keuken, toen hij met de kopjes terug kwam lag opa raar schuin in zijn stoel en kon niet meer normaal praten.

Inmiddels ( wij wisten dus niet dat hij zulke sterke pilletjes had) weten we dat het door het medicijn kwam, dat het bij hem ( oude zwakke man) maar tien minuutjes duurt voor hij helemaal out gaat.

We hebben hem uitgekleed ( gelukkig waren we met zijn tweeën), en manlief bedacht dat we hem op de rollator wel richting slaapkamer konden krijgen.

Dat lukte en hem in bed krijgen ook.

Helaas wil hij absoluut het pilletje in de huiskamer innemen ( en zegt de verpleging dat dat kan als hij maar vlug loopt haha), en dus kleed manlief hem elke avond uit en legt hem in bed om te voorkomen dat hij ( spier slapte is ook een reactie) onderweg naar zijn slaapkamer zou vallen.

We weten dat zijn hart erg slecht is ( hij is inmiddels ook al 93), maar sterven op een koude vloer in je eentje willen we echt voorkomen!!

 

En werk?

Ik heb al zoveel hartstikke leuke gezinnetjes gehad de laatste tijd! 

Ik zou het bijna afkloppen.

Het laatste baby'tje, was ini-mini  ( minder dan 5 pond) en viel de eerste dag ook nog 6,5 % af.

Het was spannend, maar dankzij een super inzet van moeder ( borstvoeding met hindernissen en ondertussen ook nog een verblijfskatheter, wegens te weinig plassen , de verloskundige die ik belde kwam, en deed een katheterisatie en er kwam 1,5 liter direct na het plassen), ging de baby na drie dagen hetzelfde gewicht toch aan het groeien!

Door die luie blaas had de moeder ook ruim bloedverlies, dat verklaart dan ook weer de langzame groei van de baby, maar de inzet van beide ouders was super!

Papa deed enorm zijn best met bijvoeding ( fingerfeeding) , verschonen en kruikjes maken ( en toen hij eindelijk even rustig met zijn kindje zat, vond schoonzus dat zij aan de beurt was omdat ze ver weg woonde ( uurtje rijden).

Daar was deze kraamverzorgster het dus niet mee eens!

Gelukkig sloot ik af met een prachtig, alert, baby'tje wat nog maar 2 % van haar geboortegewicht af was.

Wat wel even een ding is de laatste tijd is warmte.

Door de hoge energieprijzen is het kouder in huis en dat heeft ook een effect op de groei van een baby.

Daardoor kost het een baby veel meer energie om zich warm te houden en groeit hij/zij minder snel.


En nu?

Koffie , net zo eentje als hier boven, en dan naar de bieb omdat mijn aangevraagde boek er is:

Kickstart je vaderschap , waarvan ik weer iets op hoop te steken voor de papa's in mijn gezinnetjes.


En dan ga ik de boekenkast in de hal aanpakken ( puin in een kruiwagen gooien die in de hal staat terwijl de boeken in de boekenkast niet afgedekt zijn, blijkt niet handig).

Daarna even niks ( behalve iets simpels koken), omdat ik nog maar één dag vrij ben en dan weer start.

Maar buiten schijnt het zonnetje en daar ga ik nu direct ( met koffie) even heerlijk van genieten!

Groetjes, Franca.





 


















12 opmerkingen:

  1. Ik denk dat je zo'n genre boekje nodig hebt in alle drukte.
    Fijn dat jullie achter de oorzaak kwamen bij opa.
    Dat had ik me niet eens gerealiseerd dat de kamer/omgevingstemperatuur gevolgen heeft bij de groei van baby (weer wat geleerd)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo RiaN, Ik besloot even op je blog te gaan kijken en verdwaalde helemaal.
    Zo veel boeken, en je beschrijft ze ook nog.
    Ik zou weer moeten gaan sporten en hoewel jou sportschool hier niet in de buurt zit, ga ik wel op zoek naar een sportschool voor vrouwen. Kortom een heleboel inspiratie.
    Dank je wel!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Franca, ja ik loop een beetje achter met lezen. Oei wat ben je goed bezig met het opruimen. Nadeel is dat je van alles tegenkomt met herinneringen. Mijn moeder is al 24 jaar geleden overleden. Veel veel veel te jong. Ik heb ook van die dozen staan maar word zo emotioneel als ik erin kijk dus ben er voorlopig niet aan toe.
    Zag in mezelf te glimlachen over je witte broodjes in het weekend. Hier gaat het nl op dezelfde manier dan op maandag. Jongste tja daar gaat altijd wel wat in.
    Fijne dag en succes met de verdere opruiming, groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al dat opruimen lijkt me best pittig. Ook omdat het gevoelswaarde heeft. Het is dus meer dan zakelijk opruimen zeg maar...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die mooie blauwe bordjes? Gewoon gaan gebruiken als ontbijt-gebak of wat dan ook bordjes. Tja, wel met de hand afwassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Franca, ik hoop dat alles goed gaat met jullie?! Al zo lang geen blogje gezien.
    Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vraag me ook af of alles wel goed gaat Franca! Je wordt gemist!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Franca, dit kun je toch niet maken,…..je wordt gemist.

    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik mis je ,ik hoop dat er niets ernstigs is .

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve mensen,
    Een vriendin wees mij op jullie reacties.
    Het spijt mij dat ik zo lang niks liet horen!
    Er is veel gaande, waardoor bloggen erbij in schiet. Bovendien mocht ik even niet alles vertellen wat er gaande is, en ligt dat mij voor in de mond omdat ik er zo mee bezig ben. Daardoor heb ik bloggen uitgesteld. Ik hoop over een week een nieuw blogje te schrijven.
    Maar: er is niks ernstigs gaande!
    Dank voor jullie reacties en tot snel.
    Lieve groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fijn om te horen dat er niets ernstigs is .

    BeantwoordenVerwijderen