Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 17 december 2022

genieten van de kleine dingen....


 Als je zo lang geen blogje meer plaatst, word een foto ineens een zoekplaatje.

Inmiddels heb ik het gevonden.

Ik kijk graag naar YouTube filmpjes , vooral die over zuinig zijn.

Gewoon omdat ze niet alleen goede tips geven, maar ook vaak een fijne sfeer hebben.

Zo kwam ik uit bij :

op de cent.

  https://www.youtube.com/@opdecent3964/videos


Waarvan vooral de heerlijk rustgevende kookvideo's een aanrader zijn.

 

Daarna vond ik:

Eefje zoekt centen.

 

Waarin de post met :veel geld besparen met bespaarboek, mij heel erg aansprak.

  https://www.youtube.com/watch?v=zlpg4B0d-so&t=1s


En zo kwam ik op :

 

Fit en Fab on a budget, en de gelijknamige Instagram pagina:


 https://www.fabandfitonabudget.com/

 
https://www.instagram.com/fabandfitonabudget/?hl=en


Hier vind je het zalmrecept:

https://www.instagram.com/p/Ck0DtQBD9S1/

En zo is het vertaald via Google:

 

Op zoek naar een beetje #fishyfriday inspiratie of een makkelijk te maken kerstrecept.
. Deze zalm en croête is precies het ding.
Voor enkele serveren (omdat het toch Single's dag is 😉): Verwarm de oven voor op 200 graden celcius.
 2 vierkante vellen bladerdeeg ontdooid.
Maak gaten met een vork erin.
Smeer wat kruidenkaas op degene die je gebruikt voor de bodem maar niet aan de randen.
Top met een stukje zalm.
Verdeel een dikke laag kruidenkaas over de zalm.
Bedek met het andere vel bladerdeeg en maak een klein pakje.
Bak ongeveer 20 minuten of totdat bladerdeeg krokant is.
 
 
Heel makkelijk, heel lekker en ook leuk voor het kerstdiner.
 
Daarna zocht ik verder op haar site en vond nog twee heerlijke recepten, dit keer ovenschotels,
 

 

 https://www.fabandfitonabudget.com/blog-post/sweet-potato-sauerkraut-casserole-vega/

Als haar recepten hebben Engelse titels, maar ze staan gewoon in het Nederlands uitgeschreven.

Het is dus een zoete aardappel zuurkool schotel.

En nog een:

 


 Fish pot pie

 https://www.fabandfitonabudget.com/blog-post/fish-pot-pie/

 

Waar ik zelfs van het overgebleven bladerdeeg wat visjes sneed ( niet dat je dat uiteindelijk kon zien).

Uit het Lidl blad....



Nog steeds alles in het kleine oventje gebakken!

Dan zie je wat foodstyling kan doen. Het smaakte heerlijk, maar zag er een stuk minder mooi uit als op de foto in het blad.


   En van een Lidl recept blaadje uit de winkel:

Tagliatelle met pesto, pompoen , geitenkaas en walnoten .


En eerlijk, ik vind het hartstikke leuk om te koken, om recepten uit te proberen.

Maar als ik aan het werk ben, maar ik het liefst heel gewone simpele dingen, dan is er na een werkdag echt geen energie meer over om iets nieuws te proberen.


Oude kersttijdschriften die ik ook kocht, toen ik dat mooie servies vond bij die brocante dame.

Daar in bladerend  ( in het bovenste blad) vond ik een hele reportage over dit servies en hoe het te stylen.

Genieten!

Zo stond de tafel gedekt klaar in de ochtend, omdat ik die dag nog moest werken.

De boerenkoolstamppot was in de avond zo gemaakt.

Omdat jongste aangaf dat ik te laat was met mijn vraag wanneer we iets voor sinterklaas konden doen, besloot ik het dan maar te combineren met manlief zijn verjaardag.

Het idee om theedoeken te gebruiken als servet, kwam dus uit het oude woontijdschrift...

 


Wat een goede tip!
 

We eten met sinterklaasavond uit traditie meestal boerenkool stamppot, wat we dit jaar dus heel chic van het mooie servies aten.

Grote pannen en ook een vegetarische rookworst ( voor mijn schoondochter en mij).


Dit keer met taart als toetje ( wegens manlief zijn verjaardag).

Hoewel we 's avonds nog alles afgewassen hebben ( ook de bekers van de chocolademelk, nog een sintenklaastraditie). heb ik de dag erna pas weer alles op mijn gemakje in de kast gezet.

Heerlijk nagenietend van de fijne avond!


 De dag van het etentje/verjaardag/sinterklaas, was ook mijn laatste werkdag in het gezin, en dit had ik gekregen.

Hoe lief!


Bij de koffie smulde ik nog van iets anders:

Dochterlief had speciaal voor mij chocoladetruffels gemaakt.

En een keer die geproefd, wil je geen andere meer!

Natuurlijk vroeg ik het recept:

 https://www.eefkooktzo.nl/slagroomtruffels-zelf-maken/


 Natuurlijk ook dit jaar een sinterklaas middag met beste vriendin.

Met veel leuke pakjes en gedichten.

Gezellig.

Nieuw breiwerkje op de pennen.


 Mocht ik met mijn nichtje mee om samen met haar zus en haar te gaan lunchen.

Het winkelen daarna liet haar zus aan ons over, daar had ze geen zin in.

Dus ging ik met mijn nichtje naar die leuke woonwinkels  ( gevonden via beste vriendin) waar zij kerstinkopen deed en ik alleen een paar geurkaarsjes kocht.

Ja zeg, als je kringloopprijsjes gewend bent, zijn deze prijzen niet leuk meer.

Maar ik kwam wel op ideeën.

Zo ging het geurkaarsje ( 2,75 ), in glazen houdertje wat ik in de kringloop vond ( 0,50), omdat die kaarsje helemaal smelten mogen ze niet in een open houdertje.

Ik ben er zo blij mee!

Net als met deze kerstballen en de kerstman in de kast ( die schijnbaar niemand wilde want die mocht ik voor (  0,25 ) meenemen.

Dus genoten van het uitje, maar behalve de geurkaarsjes alles in de kringloop gekocht.


 Later bij een andere kringloopwinkel vond ik deze tijdschriften.

Helaas de foute tijd van het jaar, maar zo leuk.

Ik zag ze al toen ze nog in de winkel lagen, maar prijzen van 10 euro per blad ( of meer) vond ik te zot voor woorden.

Al keek ik verlekkerd naar de van papier te maken caravans.

Dus ik bewaar ze zuinig, en in de zomer kan ik aan de slag.

Voor een kringloop nog flinke prijzen, maar in dit geval had ik het er voor over!

Tot slot de belevingsdag met een vriendin.

Ze is al maanden geleden jarig geweest, maar steeds moesten we deze dag uitstellen.

Zij is van routes uitzetten en lieve cadeautjes , gekke dingen ook.

Zo fietste ik destijds behoorlijk voor schut met de feestslinger op mijn fiets, met plezier overigens.

Vorig jaar maakte we een wandeling en had jongste zijn oude camper ergens neer gezet zodat we daar in konden lunchen.

Dit jaar besloot ik het simpel te houden.

Eerst koffie met zelfgebakken ( door manlief) appelkruimeltaart .

Daarna een bezoekje aan een leuke kringloopwinkel waar die vriendin nog nooit geweest was.

Daar hadden we een heerlijke tijd, en kochten we wat gezellige dingen ( ik natuurlijk weer een paar tijdschriften) en vriendin kocht een o.a. leuke doos met kralen.

We gaven geen kapitalen uit, maar genoten des te meer!

Op de terugweg had ze het over zo naar huis fietsen, maar dat was niet het plan.

Niet voor niks dronken we de koffie vooraf in de keuken, omdat ik in de huiskamer de tafel al gedekt had voor de lunch en ze dat nog niet mocht zien! 



Hoe grappig!

Ik had zelf geen foto van de lunch gemaakt, en terwijl ik hier zit te typen komt er een foto via app van die vriendin binnen.

Soms is toeval bijna geen toeval meer.

Misschien voelde ze op een of andere manier aan dat ik over haar schreef, hoe bijzonder!

Ik heb toestemming gevraagd en mag haar foto hier gebruiken.

Manlief had zelfs nog een lekker uiensoep gemaakt omdat het zo koud was en jongste was thuis en schoof ook mee aan.

Super gezellig!

Tot slot had ik nog een paar hele kleine cadeautjes voor haar, waaronder een slinger met de kleertjes van de kerstman.

Jaren geleden zag ze die bij mij en vond 'm zo leuk.

Nu kwam ik een stapeltje van die kleertjes ( los)  tegen bij de kringloopwinkel en had ik thuis nog een leuk touwtje met een perfecte maat wasknijpertjes.

Lang lag dat in het "werkkastje"waar ik het vorige keer over had, nu had ik het in het muizenkastje gelegd en was het perfect hiervoor!

Wie wat bewaard....  

Verder had ik een heel leuk gezinnetje met gelukkig weer een vader die zich volledig inzette om te zorgen voor de baby en moeder als ik naar huis was.

Daarvoor twee gezinnetjes , waar ik ook alle twee met veel plezier werkte.

Nog twee dagen thuis en dan werk ik weer vijf dagen, om net met kerst fijn vrij te zijn.

 

Inmiddels staat de kerstboom ( heel vol en heerlijk rommelig ) al te pronken in huis.

Wil ik in deze dagen graag nog een kerststukje maken, maar even kijken of dat nog lukt.

Daarover later meer.

Voor nu is het zo ( meer dan) mooi geweest!

Je zou eens moeten weten hoe lang ik er soms over doe om zo'n blogje te maken.

Ook omdat ik dat wil laten zien waar ik bijvoorbeeld recepten vandaan heb en vertel over kleine ( misschien onbenullige) dingen waar ik zoveel plezier aan beleef.

 

Ik wens jullie allemaal veel plezier met de kleine dingen, met lieve familie en vrienden van dingen die simpel lijken maar zo geweldig kunnen uitpakken.


Lieve groetjes, Franca.




 




 

 







 

 


22 opmerkingen:

  1. ik had al stilletjes een paar keer gekeken of je al geblogd had.
    Ik vind ze zo gezellig,dus dat was weer genieten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms lukt het echt niet om de tijd te nemen om een blogje te plaatsen. Het kost namelijk best wat tijd . Maar wat leuk dat je tussendoor al een keer keek en er van geniet!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  2. Wat een heerlijke blog heb je toch. Vooral dat je zo kunt genieten van de 'normale' dingen. En zo lekker kookt. En houdt van mooi servies.
    Dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je gezellige blog. Met linkjes waar ik zeker nog even op ga klikken! Werk ze nog deze week en daarna heel fijne Kerst!
    groetjes, Alice K.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Franca, wat ben ik blij met je blogverhaal. Had je ook al gemaild of alles wel goed met je ging? Natuurlijk maar je bent gewoon heel druk. Wat een goeie links heb je hier op het blog gezet, lekker op het gemak bekijken ga ik ze s avonds. Och ja oude tijdschriften, ik moet zeggen de meeste kerst uitgaves heb ik zelf bewaard maar soms kom je ineens iets tegen, nou dan kan ik het ook niet weerstaan hoor. Die lunch ziet er weer niet te versmaden uit mmmmm
    Ik wens jullie hele fijne Kerstdagen!
    Hoop je snel weer in blogland te zien.
    Hartelijke groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry dat ik niet eerder reageerde, het is inderdaad echt druk op het werk en thuis wilde ik toch ook nog een boom zetten en zo. Ik probeer voor kerst daar ook nog een blogje over te plaatsen.
      Jij ook alvast hele fijne feestdagen! Groetjes, Franca.

      Verwijderen
  5. Je blogs zijn altijd zo leuk en met fijne links.
    Als je een tijd in de kerstvakantie hebt zou je misschien de leeslijst kunnen bijwerken want er staan blogs bij die al jaren niet meer actief zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Altijd gezellig om te lezen. Kijk er steeds naar uit. Kocht vroeger soms 3 gezellige voordelige theedoeken, waarvan ik er 1 in het midden op een effen tafelkleed legde. Twee theedoeken knipte ik in vieren voor 8 servetten. Mooie feestdagen. MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte ook zo met de communiefeesten van de kinderen. Een rol wit ( papieren) tafellaken, en dan de gekleurde theedoeken er op.

      Verwijderen
  7. Heee je bent erweer …en hoe heerlijk om te lezen allemaal….hele fijne dagen liefs van mij …owww die truffels…ga ze proberen te maken hoor 🍀❤️🎄🐾🍀

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo gezellig je stukje weer te lezen! En ben heel blij met de linkjes naar you tube, die ga ik morgen gelijk bekijken. Bedankt voor alle inspiratie weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw wat heb je een boel mooie gerechten gekookt. Ik vind het knap dat je echt nieuwe dingen uitprobeert. En je mooi gedekte tafel ziet er echt heel uitnodigend uit.

    BeantwoordenVerwijderen