Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 1 juli 2022

geluk is.....


 Het is nog wat fris vanmorgen.

Dus zocht ik het ene plekje in de zon en nam een klein gehaakt dekentje en een omslagdoek mee bij mijn vroege ochtend koffie.

En terwijl ik daar zat en de laatste bladzijdes uit mijn boek las ( altijd jammer als je een boek uit hebt wat je mooi vind), bedacht ik me hoeveel geluk ik heb.

Alle tijd van de wereld , want ik ben vrij, sterker nog, ik heb al vakantie.

Manlief werkt nog één dag en dan start ook zijn vakantie, al had hij het er vanmorgen over dat zijn te doen lijst wel heel lang was....zowel op het werk, als straks thuis.

En eerlijk, eigenlijk is de mijne dat ook, maar vandaag ga ik jullie even meenemen.

Naar de kleine dingen waar ik zo blij van word.

Al deze spulletjes, die ik kreeg van een lieve vriendin.

In het witte schaaltje zat ook nog een heerlijk toetje, wat ik schandalig genoeg pas na het eten thuis op heb.

Ondanks dat ik al een lief mandje met kaarsje en kaartje van haar kreeg voor mijn verjaardag, had ik ook nog een belevenis dag van haar tegoed.

En dus fietste ik zo door ons dorp en naburige dorpen.

Stopte we bij veel bankjes en mooie plekjes en kreeg ik steeds een leuk minicadeautje.

We hebben ook heerlijk koffie gedronken in een tuin waar ik het bestaan niet eens van wist, helemaal niet zo ver hier vandaan in een mooi dorpje.

En onderweg nog een keer, met lekkere cakejes en veel bijkletsen.

Een kaarsje uit dankbaarheid opgestoken bij een Mariakapelletje, en gesproken over de leuke en moeilijk dingen van het leven.

Tot slot had haar man de hartige taart in de oven gedaan , en de tafel mooi gedekt, waarna we met zijn drieën van de hartige taart smulde.

Het slot van een fijne ochtend, waar ik heel blij van werd.

 

Ook werd ik blij van een ochtend waar ik koffie dronk bij een vriendin die waarschijnlijk zowat de mooiste tuin van Nederland heeft!

En dan overdrijf ik niet eens.

Helaas geen foto, of ik moet mijn man vragen die van mijn telefoon te halen...

 

Het dienblad kreeg ik zo'n twintig jaar geleden van de ouders van mijn beste vriendin, er staan kippen op. De rest komt echt allemaal van de kringloop, op de hortensia plant na.

Ik word echt blij van kringloopinkopen.

Het tafelkleed is een van mijn laatste vondsten, iets duurder als ik meestal uit geef , maar zo mooi.

En grappig dat het getal het jaartal van ons huwelijk is!

De tafel en het servies vertegenwoordigd ook het samen eten, met de kinderen en schoonkinderen.

Een groot geluk!


 

Bloemetjes uit eigen tuin.

Vaatdoekjes/pannenlappen voor mijn nichtje af, en iets nieuws begonnen.

Breien van simpele dingen, een groot geluk en gevoel van tevredenheid.

 

 


De keuken met alle rommeltjes die er in staan, inclusief het fijne kleine kookboekje van Mari .

Waar ik laatst het allermakkelijkste andijvie recept uit haalde, wat ook het allerlekkerste bleek te zijn.

En het mandje van de belevenis vriendin...

Net zo'n kip van draad vinden als mijn moeder vroeger had en daar de eieren van de kippen van oudste zoon in verzamelen, zodat ik ze weer kan geven als hij na een paar dagen thuis komt.

Bessen uit eigen tuin.

Moestuin schuin naast het huis die mijn man verzorgd.


En de andijvie die hier staat is dus volgens het recept van Mari gemaakt en heerlijk verorberd.

Moestuin achter, die oudste zoon onderhoud.

De rabarber die ik daar plukte, en waar ik later van laat zien wat ik ervan maakte.

De rode kool doet het ook al goed.

En de broccoli die we inmiddels op hebben.


 Het is een berg werk, die moestuin, voor de mannen om te onderhouden voor mij om op tijd te oogsten, niks verloren te laten gaan en er lekkere dingen van te maken.

Zeker als ik ook moet werken.

Maar wat een groot geluk!

De groenten super vers uit eigen tuin te kunnen oogsten.

De werkwijze van beide mannen is heel anders, ik geniet enorm van de volle tuin van oudste, maar oogst ook veel uit manlief zijn tuin.

Wat een groene pracht!
 De kippen krijgen de overschotjes van het eten.

Alles word gebruikt!

Hangmand bij de voordeur, die manlief dit jaar maakte.

Een rondje door de tuin als je bij een vriendin langs gaan...


Maakte ik vanmorgen omdat ik tijd genoeg had, weer een bijzonder ontbijtje.

Een chocolademousse van kwark en cacao, met walnoten van vorig jaar en fruit uit de diepvries. 



De bloem van de pioenroos bleef een week in knop, verloren dacht ik.

Tot ik op internet las dat je dan de knop met warm water af moet spoelen, en kijk...daar word je toch blij van!

 



Bloemen in de tuin.


De was heel voorzichtig afhalen omdat er er een beestje op de wasknijper zit.

Je fototoestel gaan halen en de kans hebben om er een foto van te maken...

 


Rabarber in de pan....

Word de rabarber een rabarber/gember, kruimel toetje van Jack Monroe.

En rabarber jam.

Nieuwe plantjes in de maak, stokrozen.

Over twee jaar genieten.

 

Een "nieuwe" rollator vinden voor opa bij de kringloopwinkel, omdat hij er al twee volledig stuk heeft gekregen, en de verpleging zag dat zijn rem niet alleen stuk is maar gewoon weg....

Hij is er weer blij mee!

Zoveel kleine dingen waar ik blij van word!


Gaat alles dan altijd goed?

Nee hoor, zo zat ik twee keer in over een zoon ( en hadden ze beide de juiste beslissing genomen en kwam alles goed). leek het even of het hoornvlies van manlief los ging laten, maar hoewel er wel beschadigingen zijn, lijkt het zonder operatie goed te komen.

Het gaf wel een spannend weekend.

Maar liet ook zien hoe de kinderen direct in sprongen om naar het ziekenhuis te rijden en bij mijn man te blijven , omdat ik moest werken.

Dochterlief samen met haar man op zaterdag, later jongste nog een keer toen het erger werd.

Groot geluk!

Had opa een verstopping ( nou ja, haha zijn toilet)...

En groef manlief op aanwijzing van opa een enorm gat om bij de betreffende buis te komen....tot opa op pad ging en manlief toch besloot een paar meter verderop te gaan graven..

Gevonden, opgelost, al moest oudste later dat enorme gat dichten, omdat manlief even rustig aan moest doen en geen druk mocht krijgen op zijn oog.

Wat hij direct en heel snel deed.met onze grote dank !

Het kwam allemaal goed.

 

Net als het laatste gezinnetje, waar de kraamvrouw op dag twee besliste dat ze ging stoppen met borstvoeding om niet dezelfde stress en pijn te krijgen als bij het eerste kindje, en ik de dag er na een heerlijk ontspannen kraamvrouw aantrof, die na een dagje verdriet omdat het weer niet lukte, zo opgelucht was en nu echt kon genieten van haar kindje.

Met een kraamheer die veganist is en daar zelfs een boek over geschreven heeft ( wat ik pas ontdekte toen ik daar alweer weg was).

Ik kan de titel niet geven , omdat ik dan natuurlijk een naam prijs geef en ik dat niet mag, maar ik wil het zeker gaan lezen.

We hadden een fijne week, met leuke gesprekken, een super lieve kraamvrouw en ongelooflijk knappe oudste van anderhalf die heel slim en lief bleek te zijn, een heerlijk geniet baby'tje en ik heb ook nog wat recepten kunnen geven, veganistisch voor pa , met gehakt voor ma.... van een sloppy joe, dat kende ze niet.

Dezelfde dag kreeg ik een foto toegestuurd: van sloppie joe van Jackfruit, super leuk!

De andere recepten  zocht pa zelf uit uit de boeken die ik mee bracht...

Soms klikt het gewoon zo fijn!

Dan is werken een feestje!

 

Het is genoeg zo.

 

Alleen nog even een foto van het recept , waarvan ik vorige keer even kwijt was waar het vandaan kwam, met de voorkant van het tijdschrift, om te voorkomen dat ik me de volgende keer gek zoek.




Voor wie het vol hield tot hier: duizend complimenten!

Ik hoop dat er iets bij zit wat jullie ook in deze gekke en voor veel mensen heel moeilijke tijden doet beseffen dat geluk soms in kleine, fijne dingen zit!

En vooral in lieve mensen om je heen!

Maar ik ook terdege besef dat ik echt een boffer ben!

lieve groetjes, Franca.















 





7 opmerkingen:

  1. Heerlijke post om te lezen. Dankbaar ben je voor alles EN doorgaan.💐

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een dankbaar blogje vol van een groot, klein leven. Zo gezellig. Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat geniet ik van je blog.. ben zelf geen blogger maak kijk om de paar dagen of je weer wat gepost heb word er blij van lieve groetjes van melia de jong

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Franca! Helemaal mee eens. Het is altijd leuk om je blog te lezen. Gezondheid en positiviteit! Soms lastig als je ze even kwijt bent, maar jij hebt ze nu lekker vast. Geniet van jullie vakantie en schrijf nog maar veel blog. Super leuk om te lezen.
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Natuurlijk hou ik het vol Franca, zo gezellig jij schrijft. Ohh heerlijk vakantie ik moet nog 3 weken wachten, en dan gaan we naar ons 2e huisje in de Achterhoek. Wat een verwendag zo met je vriendin, herinneringen maken. Wat goed dat je schrijft over dingen die niet altijd goed gaan. Soms lijkt het of dat het bij iedereen die een blog heeft of instagram altijd alles rozegeur en maneschijn is. Fijn dat het goed gekomen is met je man. Nou lekker genieten en hoop ik tot snel een volgend blog. Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg genoten weer van je verhaal Franca. De blogs van jou zijn een geluksmomentje voor mij 🤍

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Franca,de Grebbestee heeft nu een poppenhuis wieg gemaakt,iets voor jou,groet Nelly.

    BeantwoordenVerwijderen