Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

donderdag 19 mei 2022

Taart, taart en nog eens.......


 

Dit keer bakte ik mij een slag in de rondte.

Dit is de eerste taart.

Bestemd voor ons handwerkgroepje,

Daarna bakte ik er nog een...stel dat er dames waren die geen rabarber lusten...

Het werd de inzak chocoladetaart van Karin.


 Thuisgekomen ( ik vergat een foto van de chocoladetaart te maken toen die klaar was) bleek dat beide taarten zeer geliefd waren!

Dat was er nog over ( met in het blauwe bakje de slagroom).

Ik ging ook nog kringloopschoppen en kocht dit tafeltje.

Om extra werkruimte in de keuken te hebben.

Helemaal blij mee, maar...toen moest ik met de andere tafel iets bedenken, anders kwam de keuken wel heel vol te staan.


 Uitproberen met tafeltjes die ik heb...




Erg vol..

Voorlopig even zo.

Met fijne werkruimte die ik wel even kan gebruiken.

En natuurlijk de paarse seringen uit de tuin ( zoals ik die vroeger altijd van mijn moeder kreeg met mijn verjaardag).


Kocht ik ( maar liefst twee) grappige plantenbakken in de kringloopwinkel.
Die ik later nog wel een keertje met bloemetjes laat zien.

En dit schilderij ( hoe blij kun je worden voor 4,50), wat inmiddels op de schouw in de keuken hangt.
Maar...terug naar het bakken!

Roze koek taart...voor Moederdag.
Die we ( na mijn werkdag) , toch nog mooi buiten in het zonnetje aten.


Een bokkenpootjes advocaat taart ( op verzoek van manlief) en een limoentaartje ( het makkelijke, frisse taartje wat ook wel de tovertaart van Onno genoemd word).
Ik was namelijk jarig, en hoewel ik die dag moest werken ( iets met niet opletten als je vrije dagen aanvraagt), kwamen kinderen met de schoonkinderen en opa wel even langs.

Vele handen maken licht werk.

En zo kregen we ook nog een lekkere borrelplank die avond.

De zondag daarna was ik wel vrij en vierde we ( eindelijk na corona) mijn verjaardag.

De hele dag zaten we heerlijk buiten.

Met wat rustig bezoek van vriendin, haar moeder en zus in de ochtend en daarna stoelen er bij, kleedjes op de grond voor de allerkleinste, een tafeltje waar aan gepuzzeld en gekleurd kon worden voor de grotere , en vooral heel veel genieten van mensen die ik lang niet gezien had. Fijn bij kletsen en genieten!

En natuurlijk hoort daar taart bij!

Opnieuw het limoentaartje, rabarberkwarktaart ( manlief zijn idee en heerlijk), en oude vertrouwde chocoladetaart recept ( chocolade bastogne taart), en appel rolletjes van croissant deeg.

Dan denk je dat ik wel klaar was...

Nee hoor!

 

Er kwam een lijstje met taarten, en hartige dingen en ik bakte verder.
 

Ik heb namelijk vier vriendinnen die mij zo geweldig door de coronatijd heen geholpen hebben!

En daar wilde ik graag iets extra's voor doen.

Een high tea.

Zo mogelijk bij ons onder de grote boom of anders in de pipowagen.

Wegens regen in de ochtend koos ik voor de pipowagen.


 Het oude kleine houten tafeltje, kwam nu in de pipowagen te staan.

Met taarten uiteraard.

Een van de dames , kwam een uurtje vroeger en zorgde dat alles wat ik richting de pipowagen gesjouwd had, prachtig op tafel kwam te staan.

Mijn bij elkaar gespaarde rood/wit , Engelse servies mocht ook hier dienst doen.

We hadden een heerlijke middag, met veel lekkere dingen, mooie gesprekken en fijne verhalen.

Ik maakte wel een paar foto's, maar niks wat geschikt is voor hier, omdat de dames er herkenbaar op staan.

Als cadeautjes had ik ( aan iedereen die op mijn verjaardag kwam) gevraagd naar plantjes of stekjes uit eigen tuin.

Hoewel sommige dat toch wat moeilijk vonden ( hoezo geen cadeau kopen), hebben we heel veel leuke plantjes gekregen.

Daar komen binnenkort wel foto's van.

En heb ik van een lieve vriendin nog een "beleving " te goed.

Daar ben ik heel benieuwd naar, ze heeft altijd zulke originele ideeën.


Na die fijne middag, had ik nog zoveel over ( en echt geen zin om te gaan koken), dus haalde jongste twee blikken soep ( een met en een zonder vlees, die laatste zat overigens in een zak), en ik waste de vaat en maakte de tafel weer mooi voor de mannen.

Toen heb ik nog wel een foto van de tafel gemaakt.

Niet zo mooi als toen de dames er waren, maar wel leuk om terug te zien.

Natuurlijk zijn de gewone witte boterhammen en plakjes vlees niet echt mooi, maar wel fijn om er bij te hebben met drie hongerige mannen aan tafel.

Schoondochter belde dat ze onderweg was, en nadat oudste een foto van de tafel had gestuurd, lustte die ook nog wel wat...



Tja...die bladerdeeg/aardbeientaart had ik nog niet geproefd...

Echt hierna is het klaar, voorlopig even geen taart meer.

Ik heb namelijk van alle taarten die in ongeveer een week langs kwamen, wel een stukje gehad....



 Dit is het cadeau wat ik van mijn beste vriendin kreeg ( op zondag, op dinsdag met de high tea kreeg ik ook nog plantjes van haar).

Het boek is prachtig!

Ze maakt ook voor mij een brievenbusje met sparrow post....zo lief!

en...

Ze maakte de stoel van Tasha Tudor of poppenhuis formaat na!

Precies zoals op het plaatje van de keuken van Tasha.

Compleet met kussentje en kat.


Geweldig, dan ben je echt goed in het poppenhuis dingen maken!

Samen met een prachtig kookboek, twee hele mooie boeketten ( een van het werk van manlief , hoe attent is dat), en een boekenbon, toch weer veel meer als de plantjes die ik vroeg, maar met liefde gegeven zullen we maar denken!

En nu....

Nu ben ik alweer bijna aan het volgende gezin toe.

Moet ik nodig nog wat ruimen en poetsen in huis. 

Maar geniet ik nog steeds na van ( echt waar: drie) alle fijne verjaardagsmomenten!

En zo'n high tea, dat ga ik zeker nog eens doen.

Alleen, dan ga ik toch maar vragen of iedereen iets mee wil brengen, want eerlijk...10 maal zoet en 5 maal hartig maken is best veel....

Nu aan de slag, want morgen wordt ik weer fris en fruitig in een gezin verwacht!

Groetjes, Franca.












 






11 opmerkingen:

  1. Ik vind die roze koek taart zowel mooi als bijzonder. Is die moeilijk om te maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nicole. kijk zelf maar even:
    https://www.culy.nl/recepten/xxl-roze-koek/
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog een kleine tip: als de bovenkant niet helemaal glad is ( zoals bij mij ), kun je ( slim idee van manlief) de taart gewoon omdraaien!
    Dan heb je een prachtig gladde bovenkant, wat nodig is om een geloofwaardige XL roze koek taart te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijkheden allemaal.
    En ook van mij: Hartelijk Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nog van harte gefeliciteerd!
    Wat een heerlijke taarten heb je gemaakt. Fijn dat je verjaardag weer uitgebreid gevierd kon worden. Volgens mij heb je het heel erg gezellig gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vier mijn verjaardag altijd heel graag! Zo fijn om iedereen te zien en te spreken, dus ja, heerlijk om mijn verjaardag weer eens echt te kunnen vieren!

      Verwijderen
  6. Alsnog van harte gefeliciteerd.
    Die rozekoektaart lokt me niet zo, net als de advokaat in de bokkepootjestaatrt, maar de rest klinkt allemaal superlekker. Wel een overdosis taart. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loesje,
      Zeker een overdosis!
      Zelfs man en zonen hebben er even genoeg van!
      En de roze koek taart, smaakt als roze koek....dus niet zo taartachtig.
      Het was meer een grappig idee.
      groetjes!

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd Franca! Een beetje te laat, maar ach, wel gemeend. Heerlijk al dat bakken, het ziet er allemaal fantastisch uit! Ik ben zo verwend dat ik eigenlijk alleen nog maar taart eet als het zelf gebakken is, zo een andere smaak, 😋

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Jacqueline!
    En ik begrijp je voorkeur voor eigengebakken taart. Ik hou inmiddels ook alleen nog van "echte" taart, dus laat ik zo'n diepvriesgeval graag aan mij voorbij gaan.
    Groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen