Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 5 december 2021

van positief testen, een rustige verjaardag, opa en sinterklaas....


 Daar was de taart, door manlief gebakken.

En zo zaten we zijn tweeën aan de taart en kreeg manlief gedurende de dag steeds cadeautjes van mij.....voor zijn verjaardag.

Met zijn tweeën, en daar zit een lang verhaal achter...

 

Vrijdag werd nog best flink boodschappen gedaan, tenslotte zouden dochter en schoonzoon mee-eten, hadden we spullen voor een taart nodig en gewoon de wekelijkse boodschappen ( inclusief de boodschappen voor opa).

Maar op zaterdag kwam er een telefoontje...of we opa even wilde testen, omdat een gezellig middagje met ouderen al een paar meldingen van ziekte had gegeven, inclusief positieve tests...

 

Tja, we hadden het kunnen weten dat het ooit zou komen, we hebben nog heel veel geluk gehad, wetende dat opa zijn ( 700 ) zones  voor de deeltaxi al zo goed als op heeft en daardoor besloot om de auto- maatjes ( vrijwilligers initiatief van A.N.W.B.) in te schakelen en daar inmiddels al heel vaak gebruik van gemaakt heeft.

 

Komt daarbij dat hij ( en ik maar voorzichtig zijn) gewoon ook naar drukbezochte plaatsen gaat.

En...dat zijn hygiëne gelijk ligt aan mensen uit zo'n boek als : " beschouw ons maar als een uitzondering".

Leuk om zo'n boek te lezen, iets minder als je probeert het huisje redelijk schoon te houden.

Dat betekend ook dat handen nooit gewassen worden ( of hij moet zichzelf wassen of een afwasje doen, maar dat gebeurt niet dagelijks...), er ( door hem zelf) nooit gelucht word , en afstand houden flauwekul is ( en een wegwerp mondkapje weken gedragen kan worden in de taxi).

 

Kortom: opa testte positief!

Hij was ( en is) gelukkig niet ziek, alleen wat verkouden.

 

Maar behalve dat hij nu thuis moest blijven ( terwijl hij normaal twee tot drie keer per dag op pad gaat) en thuis blijven verschrikkelijk vind, had het ook gevolgen voor ons.

Zo is manlief mantelzorger, en hoewel wij beide negatief testte ( gelukkig), moesten we wel vijf dagen thuis blijven, uitgezonderd even naar de teststraat met opa.

Spannend vond ik, omdat manlief dan samen met hem in de auto moest, wat ondanks mondkapjes toch best een kans op besmetting geeft.

We hebben zo snel mogelijk beschermingsmateriaal besteld, de thuiszorg zorgt er zelf voor, maar manlief moet tenslotte ook gewoon door zorgen. 


Uiteindelijk kwam het best goed.

Ik heb vrije dagen ( hoewel ik die me iets anders voorgesteld had), dus dat was geen probleem.

Manlief was een dag "gewoon" thuis en kreeg daarna een microscoop , gereedschap , richtmateriaal en weet ik hoe de rest heet, thuisgebracht door een chauffeur van het bedrijf waar hij werkt.

Dus de volgende vier dagen kreeg hij steeds nieuwe werkstukken thuis en heeft zo toch zijn bijdrage kunnen leveren ( al zal hij heel blij zijn als jij volgende werk weer gewoon zijn eigen werk kan gaan doen). 

 

En ik?

Ik rommelde, knutselde en las, handwerkte , keek leuke YouTube filmpjes ( veel Tasha Tudor, mocht iemand een dvd van Take Peace te koop hebben hou ik me aanbevolen ) en maakte een sinterklaas surprise en gedichten, pakte alle sint cadeautjes  in , kookte en deed de was.

 

Ik vermaakte me wel, en toch...na een dag of vier vijf ( de vijf dagen gingen officieel pas in toen de test bij de GGD gedaan was, dus we zaten langer thuis) , kreeg ik er toch echt wel genoeg van, en was een loopje naar onze brievenbus al heerlijk!

 

En toen kwam bovenstaand cadeau!

Een lieve vriendin bracht een sinterklaaspakket, omdat we in quarantaine waren.

 

Hoewel we niet bij opa in huis wonen, moet een mantelzorger vijf dagen in quarantaine en mag pas na vijf dagen ( en een test) , weer naar buiten.

Dat is vreemd, omdat degene die opa verzorgen van de thuiszorg, gewoon door mogen werken, maar regels zijn regels. En natuurlijk had manlief tot de positieve test van opa, geen mondkapjes gedragen bij opa.

Ik wel, omdat ik tenslotte opa ken, en zelf met kleine baby'tjes en ( vaak niet gevaccineerde) jonge moeders werk.

Gelukkig had ik dochterlief gevraagd om een mondkapje op te zetten toen ze eerder die week bij opa langs ging. Dochterlief maakte nog een grapje: "normaal moet je voorzichtig zijn bij ouderen om hen te beschermen, nu doen we voorzichtig omdat opa nergens naar kijkt"....


Zo'n pakket met allerlei leuke dingen, en het idee dat er aan je gedacht word, deed bergen goed!

Kijk toch hoe leuk!

Een kopje met een kaarsje voor mij, een mini kopje met kaarsje voor in het poppenhuis. 



Pakte ik intussen thuis ook sint cadeautjes in.


En maakte ik ( van wat er in huis was) toch maar een surprise, voor de vriendin die gek is op Beatrix Potter.

Knutselde ik twee mini brievenbusjes , maar aanleiding van Tasha Tudor's sparrouw post.


Gezien ik eigenlijk niet precies genoeg ben om met papier te werken ( wol met handwerken is een stuk vergevensgezinder) , vond ik dat nog best een gedoe.

Maar uiteindelijk wel heel leuk.

Manlief verkleinde zelfs het sinterklaasgedichtje, zodat vriendin "echte" post in de sparrouw post brievenbus gaart krijgen. En kijk, er zit ook een minicadeautje in ( mini poppenhuis boekje van Beatrix Potter).


 De kerstknutsels moesten even aan de kant ( zien jullie ook het poëzieplaatje, ik kreeg een hele zak vol bij de sint cadeautjes).

De cadeautjes stapelde zich op voor sinterklaas.

Wij zijn er klaar voor!

Na een weekje binnen , mochten we weer boodschappen gaan doen.

Fijn trouwens dat we de hele week toe konden met de vorige.

Al hoorde we later dat opa mensen van de boerderijwinkel gebeld had om rijstepap te brengen.

Totaal onnodig omdat we twee zonen hebben die met liefde en plezier wat boodschappen voor hem gedaan zouden hebben.

Een stukje aandacht zullen we maar zeggen...

 


Maar hoe fijn dat onze testen negatief bleven en wij zo toch sinterklaas konden vieren met het gezin!

De eerste dag dat we weer "buiten" mochten.

 

Natuurlijk werd opa niet vergeten.

Hier zaten er alleen de spulletjes die manlief en ik voor hem kochten in de doos, later aangevuld daar cadeautjes van de kinderen, zodat hij in totaal een heel mooi pakket kreeg.

 


Hier en daar wat sinterklaas versiering, ondanks dat we geen kleintjes hebben, altijd gezellig!


Laten we eerlijk zijn.

Ik ( wij) zijn niet blij dat opa positief getest werd, maar wel ongelooflijk dankbaar dat het zo gelopen is!

Dat had ook heel anders kunnen zijn.

 

Wat fijn dat:

Dat opa alleen wat verkouden is.

Dat wij de gelegenheid hadden om thuis te blijven, en gezond bleven.

Dat de mannen ( jongste slaapt nu nog in de pipowagen)  gezond bleven en gewoon konden gaan werken.

Dat dochterlief en haar man ( die toch ook maar even een testje gedaan hebben) gezond bleven.

 

Opa had overigens heel veel mensen die hij moest bellen waar hij mee in contact was geweest.

Gelukkig deed hij dat zelf.

Of opa ervan geleerd heeft?

Nee, hij staat te springen om weer "gewoon" op pad te gaan.

Opa is opa niks aan te doen!

 


Blij dat ik lieve vriendinnen heb, behalve het super leuke, lieve sinterklaaspakket, kreeg ik kaartjes en telefoontjes en heel veel appjes.

Blij dat wij en de kinderen allemaal negatief waren, en dat we samen sinterklaas avond hebben gevierd.

Blij dat het uiteindelijk goed gekomen is.

 

Nog een dag of drie , vier, als opa dan van zijn verkoudheid af is mag hij weer naar "buiten", op stap.

Hij kan niet wachten!

 

En wij?

Wij gaan vandaag wandelen!

Heerlijk buiten, even bewegen.

Besef je weer even hoe je van zoiets gewoons kunt genieten!

 

Groetjes, Franca.











14 opmerkingen:

  1. Fijn dat jullie testen negatief waren en voor de rest een blogje om blij van te worden. Heb het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat bijzonder dat het met opa zo goed mag gaan, ondanks de positieve test. Wij als gezin van 5 hebben gister de 5e positieve test gehad. Zitten inmiddels al 3 weken binnen. En wat valt het me tegen. Het binnen zitten, maar ook het ziek zijn. Steeds zoveel dagen er tussen, soms al aan het aftellen en dan weer 1 positief getest. De kinderen gelukkig niet heel ziek.
    Wat verlang ik soms naar normaal en gezond. Al weet ik ook van dichtbij dat het erger kan en dat relativeert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar Maria,
      Drie weken en wel mensen die zich ziek voelen, dat valt niet mee.
      Zeker omdat je steeds de hoop hebt dat je weer verder kunt en er dan een nieuwe positieve test komt.
      Ik wens je heel veel sterkte en hoop van harte dat het snel over is.
      Natuurlijk fijn dat er geen ernstig zieken zijn!
      Maar ook dit is niet fijn.
      Veel sterkte!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
    2. Dankjewel! Ik zit er ook behoorlijk doorheen. Weet inmiddels wat eenzaamheid is..
      We kunnen aftellen, vrijdag mag de laatste weer naar buiten. Maar de dagen hebben nog nooit zo lang geduurd als deze week. Lijken wel 48u in een dag te zitten..

      Verwijderen
  3. Oei, da's schrikken als corona zo dichtbij komt.
    Over op zijn gedrag zal ik maar niks zeggen.
    Fijn dat je genoeg vermaak en eten in huis had. Je zult maar geen hobby hebben en dan in quarantaine moeten, dan zijn het lange dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons viel het alles mee gelukkig.
      Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor andere mensen verschrikkelijk moet zijn.
      Natuurlijk zeker als er ernstig zieken zijn, dat hadden wij gelukkig niet!
      En inderdaad...opa is opa, daar hoeft niks over gezegd te worden...
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  4. gelukkig vielen de klachten van opa mee en kregen jullie geen corona.
    Ik geniet altijd zo van je foto's met dingen die je krijgt en die je maakt en het verhaal eromheen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel fijn dat opa het er zo afbracht, inmiddels van lieve vriendin ander verhaal gehoord...
      Dank voor je positieve reactie op mijn blogje en de foto's!

      Verwijderen
  5. Fijn dat de klachten van opa meevielen, en wat een gezellige cadeaus liet je zien.
    Leuk hè, alle geknutsel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad niet te geloven zulke lichte klachten dat opa had.
      Maar heel fijn.
      Ik heb nogal wat vrije dagen opgenomen ( het was dat of ziektewet) en geniet nu van alle tijd die ik zomaar heb.
      Ook dus voor geknutsel waar ik anders helemaal niet aan toe kom.
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  6. Wat superlief zeg! Zo'n pakket doet inderdaad een mens goed! Dat kan ik me helemaal voorstellen.

    BeantwoordenVerwijderen