Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 29 december 2020

een heel lang stuk over mini dingen


 Het begon op 2e kerstdag, toen het kerstvrouwtje onverwacht langskwam.

In de vorm van mijn beste vriendin, die stiekem een cadeautas bij de achterdeur zette, met daarin wat tijdschriften ( geen nieuwe hoor, maar wel leuke),een mooie dvd, een leuk boek en kaart, en een doos met kerstballen in mini, die ze zelf gemaakt had.
Zo leuk, dat ik ook wat wilde doen.
De tijdschriften vond ik na wat zoeken wel ( oude woontijdschriften, allemaal van kerst), een boek in kerstsfeer lukte ook, net als de kerst dvd,( die zelfs nog in de plastic verpakking zat), en een geurkaarsje.
Maar dan...
Hoe vond ik iets wat snel te maken was, in kerstsfeer voor het poppenhuis?
Manlief verkleinde de tijdschriften die ik in het groot gaf, en onze mooiste kerstkaarten, plus nog een paar leuke kerstboekjes.
Een kerst sok is met wat vilt ook zo gemaakt.
Ik hergebruikte zowel het plastic doosje als de cadeautas, en kon een echt leuk geheel afgeven bij mijn vriendin.
Gekke oude taarten die we zijn!
Maar ach, kan het schelen, wij genieten ervan.


De dag erna vroeg ik manlief of hij speciale plannen had...
Of hij anders mij een dagje wilde helpen.
Want dat poppenhuis stond nu lang genoeg half af te wachten.


Dat vond hij prima ( jullie weten toch dat ik de allerliefste heb hè ) .
En één keer bezig kan ik niet meer stoppen.
Dus door verven tijdens de koffie.
En het dekentje wat ik wil gewoon direct breien.

In de keuken, wel zo gezellig, terwijl manlief onverstoorbaar verder behangt.

Even passen...nog een stukje verder.
Maakte tussendoor ook nog een matrasje ( waar  een paar niet meer zo nette , maar wel uitgewassen schuursponsjes voor gebruikt zijn), een lakentje met leuke rand en een hoofdkussen.
Het begint iets te lijken.


Klaar is de bedstee.
En daarmee de tienerkamer , ( al ben ik er nog niet helemaal over uit of de strijkplank hier op zijn plaats is hihi).
Misschien voor een sjieke jurk....die direct gestreken moet worden.
Je ziet, ik ga vanzelf fantaseren.

De huiskamer is wat veranderd, anders paste het kleed niet.
Het schilderijtje moet nog opgehangen worden, maar dat komt nog.
Leuk, omdat het op Kareltje lijkt.


De babykamer is ook zo goed als klaar.
Al wil ik zo graag een babybadje ( als vak idioot).
Wat heen en weer appen naar beste vriendin ( die inmiddels expert is, met vier prachtige poppenhuizen, en de vijfde in de maak), gaf het volgende idee: maak een badje van een lege shampoo fles...

 Op maat snijden...nog wat plakken en rommelen,( en warm maken), een zeepje van gum snijden, nog een stukje spons snijden, een zeepbakje maken van een doordrukstripje van een paracetamolletje....en een emmer van een dopje ( met een ijzerdraadje en het water is vulling spul met wat blauwe verf.


Kijk toch, het lijkt wel een babybadje!
Wat heerlijk om zo te prutsen!


De babykamer.
Inmiddels is het doordrukdingetje ( de verf) droog, en staat er ook bij.
Het rekje, met de blokjes, moet ook hier nog opgehangen worden, komt goed!

De zolder, met het wasrekje wat ik met mijn verjaardag van beste vriendin kreeg ( wat ze ook helemaal zelf maakte).

Als laatste de helemaal over de top roze slaapkamer, met een echt Engels sfeertje en bloemetjesbehang.
In het poppenhuis kan alles!
Je helemaal uitleven en dingen doen die je in je eigen huis niet in je hoofd zou halen.
Dromen, genieten, rommelen.
Ach , misschien is er niet eens zoveel verschil...

groetjes, Franca.
















23 opmerkingen:

  1. Wat leuk en lief van je vriendin!
    Het is een gezellig thuisje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk allemaal. Als je nog een klein sleetje voor de deur wil voor deze winter ik heb er een van 3 cm ongeveer. Wil dat best opsturen. Het zat in een verrassingszak kerstspullen vd kringloop.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lot wat super van je!
      Toen ik dit las realiseerde ik me dat ik nog een sleetje had ( één al gebruikt voor de surprise voor beste vriendin vorig jaar, en ik heb er nog een).
      Maar dank voor het lieve aanbod.

      Verwijderen
    2. Dan gaat hij gewoon bij de kerstspullen en mocht je iemand anders er nog een plezier mee willen doen kan dat natuurlijk ook.

      Verwijderen
  3. Wat heerlijk om zo met je hobby bezig te zijn. Het ziet er charmant uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ohh wat heerlijk als je zo lekker kan prutsen voor zoiets moois. Gezellig ook. Ik ben ook wel wat aangestoken door al die little programma's op tv, maar niet dat ik al een poppenhuis of iets heb hoor, maar dromen genoeg. Ik hou me maar bij quilten en haken, maar vind het geweldig om naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig genoeg heb ik zaterdagavond voor het eerst zo'n programma gezien ( het komt nogal laat).
      En dat alleen omdat vriendin bleef appen, dat ik echt moest kijken en dat er een boomhut met muisjes zou zijn.
      IK vind het geweldig als ik er eenmaal mee bezig ben, maar zou me niet ( zoals mijn vriendin) er toe kunnen zetten om er vrijwel dagelijks aan te werken.
      En natuurlijk is mijn werk er ook nog.
      Maar ik geniet er wel van!
      groetjes!!

      Verwijderen
  5. Wat ontzettend leuk geworden! Kan me voorstellen dat het verslavend is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan er prima een hele tijd niks mee doen.
      Maar als ik eenmaal bezig ben, wil ik niet meer stoppen. En zo werd het laatst 1 uur voor ik ging slapen ( en dat voor iemand die van vroeg gaan slapen houd).

      Verwijderen
  6. Wat heerlijk zo'n hobby. En wat wordt het allemaal mooi, vooral door alle details. Mijn opa had een poppenhuis gemaakt, met echte lampjes erin, maar door de scheiding kwijtgeraakt.
    Nu droom ik erover om voor mijn kleindochters ook zoiets te maken. Zo leuk om bij jou de kunst af te kijken.
    En wat lief zeg dat mensen dingen aanbieden. Dat is de kracht van Blogland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn poppenhuis is een combinatie van twee manieren om met een poppenhuis om te gaan.
      De eerste is een poppenhuis inrichten voor kleine kinderen.
      De tweede ( zoals mijn beste vriendin doet) een poppenhuis inrichten tot in detail, waardoor het niet meer geschikt is om mee te spelen, en er perfect uit ziet.
      Mijn poppenhuis is ook niet meer geschikt om mee te spelen ( voor kleine kindjes), maar toch maakte ik ook veel zelf, haalde inspiratie bij het Muizenhuis ( geweldig voor elke poppenhuisliefhebber en elk creatief kind), en kocht de verrassingsdoosjes op een poppenhuisbeurs, dus gaf er zo min mogelijk aan uit.
      Natuurlijk zat het meeste ook al bij het pakket wat ik zo kocht op Marktplaats.
      Toch is ook de simpele versie super leuk!
      En ga ik zeker nog een kijkkastje maken, zoals ik al eens deed.
      Met wat scheve verhoudingen en simpel, daar hou ik ook van!
      Mocht je starten met een poppenhuis, laat het dan weten!
      Ik heb nog wel wat leuks, en zo zijn er vast nog veel meer.
      Jammer dat ik het niet wist toen een goede bekende van het net de hobbyspulletjes van haar moeder weg deed...
      Maar ik weet zeker dat we samen leuke spulletjes bij elkaar krijgen!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  7. Zo leuk! Mijn vader heeft voor mijn dochter 30 jaar geleden een poppenhuis met meubeltjes gemaakt. Nu spelen de kleinkinderen ermee. Hoop dat het later in de familie blijft. Mijn vader hield niet zo van 'friemelwerk', maar aan dit poppenhuis heeft hij zoveel tijd besteed en het is echt heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt een poppenhuis het allerleukste!
      Dat het met liefde gemaakt is.
      Zeker als het al generaties in de familie is!
      Geweldig!
      Stiekem zou ik nu een kijkje willen nemen...
      Groetjes!!

      Verwijderen
  8. Wat ziet het er allemaal prachtig uit.
    Leuk al dat gepriegel met alle details.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat superleuk zo'n vriendin, en wat leuk dat jullie elkaar op deze manier zoveel geven. Zowel letterlijk als figuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben me daar echt van bewust.
      Het is fijn om in goede en slechte tijden zo'n vriendin te hebben!

      Verwijderen
  10. Wat heerlijk: je helemaal uitleven met een poppenhuis. Van 'niets' iets maken. Ik kon mij daar als kind in verliezen voor de poppenhuispopjes en de barbies: meubeltjes en kleertjes enz. maken. Lang geleden... Ik vind het badje zo leuk!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen