Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 18 november 2019

van een rustig dagje, duizend plannen en een mooi blog....

Welkom!
Op een dagje dat ik echt vrij had.
Niet weer voorbereiden op een bijscholing ( we hebben er nogal wat zo aan het einde van het jaar), en geen teambijeenkomst, waar ik bijna een dag bezig was met de voorbereidingen ( wegens een scholing die ik geregeld had en waar alles wat anders liep als verwacht, gelukkig kwam het uiteindelijk goed).
Gewoon vrij en thuis!
Waar ik de dag begon met als ontbijt een pap van amandelmelk, en een splinternieuw tijdschrift!
Hoe fijn kan het zijn?
In het tijdschrift ( Brocante special nr.8 2019) een prachtig inspirerend artikel over het huis van Maria in Finland.
Met een verwijzing naar haar blog!
Ik was al richting laptop.....
diagnoosisisustusmania.blogspot.com
En nu maar hopen dat het klopt, want het is niet het makkelijkste adres.
Wat mooi om in rond te bladeren ( uiteraard eerst vertalen, want ik spreek echt geen Fins), ongelooflijk wat een energie heeft deze dame.
Alleen al hoe ze van een washoek een hoekkast heeft gemaakt.
Of hoe de oude keuken met heel erg oude ( en van het soort dat je denkt dit word niks meer) kastjes opnieuw word ingericht en een prachtig totaal plaatje maakt.
Of hoe je ziet dat een stapel hout waarvan je denkt dat die beter kachelhout kan worden, zomaar ( nou ja na hard werk van Maria) een prachtig kabinet word.
Zeker gaan kijken!
En dan gun je het jezelf zomaar om op een vroege ochtend de tv aan te zetten en een wat foute zender met leuke woonprogramma's te gaan kijken ( guilty pleasure).
Met als soort van excuus, dat je ( eindelijk) je breiwerk uit gaat halen tot de fout.
Met een dekentje ( want zo vroeg de verwarming al aan kun je niet over je hart krijgen).
Dat blijkt nogal een stukje te zijn....
En intussen denk je aan die blog...waar Maria beschrijft dat ze de kussens van haar bank gewoon omdraaide toen ze minder mooi waren.
Zou dat bij deze bank ook kunnen?
Toen ik het een tijdje terug met mijn nichtje over een mooie bank had ( zo'n echte Engelse), met niet eens de bedoeling die te kopen, kreeg ik als reactie dat onze bank net nieuw was....
Maar het voordeel van een blog is dat je dat dan even na kunt kijken...
14 januari 2011, stond de nieuwe bank op dit blog, dus dat is ruim 8, bijna 9 jaar...niet zo nieuw dus!
Toch hoef ik echt nog geen nieuwe, op een paar ( pas ontdekte en nu gaat het best hard) slijtvlekjes na is de bank nog prima.
Manlief keek mee en zag dat omdraaien geen optie was, omdat de onderkant maar half gestoffeerd blijkt te zijn..
En de kussens zaten ook vast.
Toch bedacht hij iets ( held van me), als hij de kussens heel voorzichtig los sneed, en de versleten randjes aan de buitenkant van de bank kwamen te liggen, zag je ze niet, slijten ze niet meer op een plek waar je niet zit en lijkt de bank weer als nieuw!
Het bleek makkelijker gezegd dan gedaan, omdat het kussen als je het optilt weinig ruimte geeft , maar het lukte.
Wellenswaar met een kleine verwonding van manlief en een stukje wat weer even vastgezet moest worden ( wat manlief ook nog deed), maar nu hebben we weer een keurige, als nieuwe bank ( van toch bijna negen jaar oud).
Op het idee gebracht door Maria, met de uitvoering van manlief!
Mijn dank aan beide is groot ( ben je zomaar opnieuw trots op een oude bank).

Gevonden!
Al lang naar gezocht maar of te duur of onvindbaar.
Een broodplankje in trapeze vorm met een opstaand randje.
Vaak gezien in brocante bladen en ook nieuw ( damplank), of voor veel geld op marktplaats.
Deze kwam ik tegen tussen allerlei rommel, en werd door de verkoper vast niet herkent, maar wat ben ik er blij mee!
En als je na het boodschappen doen, de heerlijke geur niet kunt weerstaan en direct een kapje brood afsnijd, is dat een mooie gelegenheid voor een foto.
Beleg is spread a tartiner van zonnetura, lekker hartig.
Kopje koffie erbij en even bijkomen van de boodschappen.
Recept van @IzyHossack.
Boek: # Eerlijk #voedzaam #lekkerkoken

De bedoeling was om de ingrediƫnten van dit recept op te halen, maar dat lukte niet in ons ( kleine) dorp, en om daar nou met de auto een heel stuk voor te gaan rijden is ook zoiets, dus maakte ik een variatie , die heel anders was en maar wel lekker ( en machtig).
De salie, werd dille...
De miso, werd een paar lepeltjes mild curry van Patak's...
De bleekselderij liet ik gewoon maar weg...
De bloemkool werd eerst geroosterd in de oven, maar om zeker te zijn dat die gaar was, ook nog even meegebakken met de wortels en de prei...
Het havermout deeg, werd vervangen door een simpel pakje bladerdeeg...
Blijft over van het recept...bijna alleen de wortel, de prei, de cannellinibonen en de groente bouillon met bloem..
En toch werd het hartstikke lekker!
 En kijk...op onze "nieuwe" bank ligt mijn breiwerkje, alweer voorbij het stuk tot waar het uitgehaald moest worden, en een heel leuk boekje.
Daarover later meer.
En staat dit op tafel.
En het lijkt op mijn hoofd...tenminste op allerlei plannen die daar rondspoken.
Want er was nog een houten bedje ergens , met stukjes stof om lakentje en dekentjes te maken.
En dit popje zou daar heel mooi in passen.
En die kerst dingetjes, vond ik weken geleden al voor een kwartje per stuk in de kringloopwinkel, en sindsdien zwerven ze hier wat rond, al wachtend op kerst.
Het boekje is dan weer een sinterklaasboekje ( op dezelfde dag gekocht voor 20 cent), maar het plaatje is te mooi om niet te laten zien.
Boekje is : Stippe Stappe van Mies Bouhuys) .
Duizend plannen en een week vakantie, we gaan zien hoe dat gaat worden.
Al moet ik eerlijk zeggen dat het plan om de zolder weer eens op te ruimen, toch iets anders lijkt als je het maanden geleden bedenkt, dan als je het nu moet gaan doen.
Zeker omdat onze zolder helemaal geen isolatie of verwarming heeft...
We zullen zien (en ik laat het jullie weten).

groetjes,
Franca.

13 opmerkingen:

  1. Wat een gezellig blog op de maandag morgen onder de koffie! Prachtige oplossing van de bank. Dat blog ga ik eens opzoeken. Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na het lezen van jou blogje krijg ik me toch een bult energie om van alles te gaan doen.
    Bedankt....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi, gezellig om je blog op maandagochtend te lezen. Leuk, dat de banken er weer als nieuw uitzien. Gr.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk die 'damplank'. Heb ik ook, jaren geleden een keertje gehad van mijn moeder, maar ik wist niet wat ik ermee moest doen. Wel een hele oude plank en uiteindelijk heb ik er een tafeltje van gemaakt. Met het onderstel van een kringlooptafeltje eronder.

    Wat een fijn blog weer om te lezen. Net als de link naar dat Finse blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijke zo'n dagje. En die zolder zou ik nog maar even vooruit schuiven, zonde van je vakantie.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne blog weer om te lezen. Ik las net even te snel en dacht dat het stukje dat moest worden vastgezet de verwonding van je man was. Tot ik las dat hij het zelf vastzettešŸ˜‚. Tja.....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk blog weer!! Geniet vane je vrije dagen .
    Leuk zulke vondsten!!
    Ga even kijken bij dat Finse blog!!
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goeiemorgen het lijkt wel of je een vrije dag van mij beschrijft, echte vrije dag voor jezelf. Niet zo'n dag dat je weet dat er zeker veel huishoudelijke klussen moeten gebeuren maar gewoon een dag dat je even gaat zitten met een bakkie, een werkje, tv aan (psstt bij in de ochtend altijd een belgisch net met de winterbeelden, ik gedij heel goed als ik weet dat er sneeuw in de bergen ligt, zaterdag begint de biathlon weer). Waar een klassiek muziekje bij op staat, of nu instrumentaal kerst. Ohhh ik ben niet goed wijs ik weet het, but i love it!
    Nog 1 dag werken en dan 5 vrij heerlijk, staat natuurlijk van alles en ook het huishouden, vrijwilligers werk etc.. maar ook een uurtje voor mezelf hoor. Gister lange dag gewerkt en nog naar ja ja bijscholing tot 21 uur, dus vanavond ga ik op mijn gemak je mail lezen en bestellen, lijkt me superhandig. Groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jouw trapezevorm broodplankje gebruikte mijn moeder om spinazie op te hakken na koken, dan kwam er ook veel vocht uit, dan ging de massa weer even in de pan met klontje boter of room en weer verwarmd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank voor jullie leuke reacties!
    Marie: gelukkig was het niet de verwonding van mijn man die vastgezet moest worden, hij had maar een sneetje...
    Gerda: dank je wel!
    Coby Breitner: geniet van je vrije dagen, ze zijn om voor je het weet!
    Ergens een dagje ( of een halve) voor jezelf om te rommelen in huis is heerlijk!
    En O, die bijscholingen...dacht ik even klaar te zijn, staat de volgende ( met flink stuk leren) al weer op de mail...
    Maar eerst even vrij.

    Marguerite: hou vast die energie, bij mij krijgt hij nogal eens de neiging op de loop te gaan!
    Rubato: ben ook echt blij dat de bank weer helemaal netjes is!
    Nietzomaarzooo: dan was die ook goed gebruikt. Ik ben echt blij met mijn plank.
    blauwruitje: ik zou die zolder best heel ver weg willen schuiven, maar ja, eens moet het er toch van komen....
    Wilma: dank je wel en veel plezier bij Maria ( met de moeilijke blognaam).

    groetjes, Franca.



    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat goed van je bank! ik deed iets gelijks met de keukenstoelen waarvan de nepleren bekleding onoogelijk was geworden. zittingen losgeschroefd, bekleding er af en met het nietpistool een stukje meubelstof uit de couponnenbak er op gezet. Zo'n kleine actie en ik ben er zo blij mee, kunnen weer jaren mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh ja...gekeken op het Finse blog en zo leuk! Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat heerlijk zo'n dat waarop je niet alleen vrij bent, maar je ook echt vrij voelt. Want daar kan nog best verschil in zitten. Ik wil ook zo'n dag!

    BeantwoordenVerwijderen