Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 30 december 2017

er past veel in een week

Hier zit ik te schrijven.
Niet aan mijn bureautje ( wat ik van mijn ouders kreeg toen ik geslaagd was voor de middelbare school), maar lekker in de huiskamer bij de kerstboom.
Nog even van die gezelligheid genieten, morgen gaat de boom weer in de doos.
Ik was een paar dagen langer vrij ( zijn eindelijk die dagen op die ik nog tegoed had) , en ik nam wat tijd om te denken.
 Ik las een boek ( nou ja dat probeerde ik).
En zag een voor mij enorm inspirerend filmpje:

https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/fragmenten/een-oude-stal-in-kerstsferen

Wat een mensen, wat een ondernemingszin, en wat een doorzettingsvermogen.
Eerst sparen en dan weer wat verbouwen, zo deden wij het ook.
Het spreekt me enorm aan.
Ook hier is weer een verbouwing gaande, en zal het huis weer een stukje mooier worden.
Nu nog proberen dat schitterende sfeertje te vangen , van niet te veel spullen en toch gezellig.

Nog steeds ruim ik op, maar zo rustig als daar is het nog lang niet.
Wie weet lukt het ooit.
Ze waren overigens al eerder in binnenstebuiten, toen met hun tuin:
https://binnenstebuiten.kro-ncrv.nl/fragmenten/mesenhof-bergeijk
Kijken jongens, want het is prachtig!

Deze filmpjes inspireren me enorm!
Ik ga in het voorjaar zeker een kijkje in hun tuin nemen, en zal het huis filmpje nog een paar keer bekijken om ideeën op te doen!
Verder ging ik de keuken in.
Maakte ik een super simpele, maar heerlijke granola.
Lekker bij mijn kwark met fruit ontbijtje ( die twee dingen op de voorgrond zijn gewoon lepels, ik moest zelf ook even kijken).
Haalde ik wat wortels uit de tuin, en maakte een tomatensoepje( dat klinkt raar).
De dag erna ging ik voor de prei ( ook uit de moestuin) en maakte een lekker groene preisoep.
Beide voor de lunch.
Harde werkers in de kou ( in de verbouwingsruimte is nu natuurlijk geen verwarming) kunnen wel wat warms gebruiken.
Maakte dit recept uit het boek ( keer twee).
Wat er zo uit kwam te zien ( ik gebruikte meteen de hele zak spinazie).
Overigens maakte ik ook : gewokte kipreepjes met woksaus, (omdat ik eigenlijk de enige ben in huis die geen vlees eet) ,en dat werd ook op prijs gesteld !
Intoetsen bij Google en je krijgt Sonja's recept vanzelf.

Werd Kareltje ( hier als een hondje op de drempel van de keuken , wegens: verboden toegang dan voor katten tijdens het koken), een je weet wel kater.....
Doorstond hij dat met klasse ( kerngezond en sterk, gewicht precies in de prik en geen ongedierte of ander gedoe), en was meteen na de ingreep , weer gewoon fit en actief.
Het viel niet mee om hem een week in huis te houden!
Hier het boek waar ik uit kookte, en daarna nog veel meer van hun site.
Je zou toch 5 minuten recepten vinden die nog lekker zijn ook.

Zoals de granola.
https://thehappypear.ie/recipe/grain-free-granola/

Of het tomatensoepje wat zo klaar was:
 https://thehappypear.ie/recipe/how-to-make-tomato-soup/

En de ( hele groene, maar lekkere) preisoep:
https://thehappypear.ie/recipe/potato-leek-soup/
 Is het fantastisch dat er een samenwerking ontstond tussen de dames uit het bejaardenhuis die graag handwerken en de plaatselijke kringloopwinkel, maar mogen hun prijzen wel wat hoger komen te liggen.
Ik kocht alleen deze pannenlappen, maar er liggen nog stapels!
Wat ik ook kocht ( voor het eerst in een lange tijd, want ik had toch nog genoeg), is kleding.
Als je weg doet wat je niet meer draagt, kom je ook dingen tegen die je mist.
Dus ...weinig, maar mooi.
Ik vind dat ik geslaagd ben!

En nu...
Ten eerste bedankt voor alle lieve kerstwensen!
We hadden een heerlijke rustige fijne kerst.
Geen drukte , geen verplichtingen voor de kinderen alleen een gezamenlijke maaltijd.

Het menu:
Pompoensoep

runderlappen van Annie ( degene die het recept gaf).
Bloemkool spruitjes curry( recept uit plantaardige kerst).
witlofsalade.
waldorfsalade ( met selderij uit de tuin natuurlijk)
stoofpeertjes
gebakken krielaardappeltjes

door oudste ( fantastisch lekkere) gemaakte tiramisu
en natuurlijk ( vaste prik met kerst) ijstaart. 

Volgens opa was het :
Vreemd spul allemaal, maar het smaakte goed!
Neem daarbij de gezelligheid en hulp van de kinderen en dat we weer een jaar hebben gehad dat opa er nog bij mocht zijn, wat wil een mens nog meer?

En verder:
Moet ik me nu gaan klaarmaken om te starten in een gezinnetje.
En krijg ik tegelijkertijd wacht vandaag.
We zullen het zien.
Ik vind het gewoon spannend om weer te starten.
Ik ga mijn best doen!
En er voor de gezinnetjes ( en mijzelf) een fijne week van maken!

Voor jullie allemaal:
Een goed en veilig uiteinde ( doe alsjeblief voorzichtig met vuurwerk), en een goed begin van 2018, dat we er samen maar een fijn jaar van mogen maken!

groetjes, Franca.








9 opmerkingen:

  1. Mmmmm, die preisoep lijkt me heerlijk. Dat wordt maandag, nou ja, dinsdag een mooie start. Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij ook een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2018, Franca! Ik geniet altijd van je fijne blogjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prettige dag en een goed begin van 2018 gewenst.

    Mooi dat Kareltje zo op de drempel blijft liggen, goed opgevoede kat!
    'Hond hier staat altijd met 2 poten op de drempel, ook goed opgevoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat alweer een gezellig stukje met mooie foto's!
    Voor jou ook een fijne jaarwisseling en de beste wensen
    voor het Nieuwe Jaar 2018!

    groetjes, Marlie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi
    fijne jaarwisseling!
    Gefeliciteerd Kareltje, je bent een volwassen je weet wel kater geworden ;) :)
    Geniet van je vrije tijd, en hopelijk schrijf je veel blogjes in 2018

    vr gr Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor je wensen! Voor het delen van wat je van belang vindt.
    Daar denken we over na.
    Ga er vooral mee door.
    Ik wens je een gezegend 2018 !
    Met groet Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lees je blog heel graag en dank je voor alle inspiratie die je geeft. Of doordenken over zaken. Wens jou en je familie een goed en gezond 2018.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De beste wensen voor een liefdevol en gezond 2018! Ik heb genoten van de filmpjes, wat leuk dat je de link plaatste. Dank voor al je gezellige blogjes het afgelopen jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van mij ook de beste wensen voor het nieuwe jaar met man en kinderen. Hartelijk dank voor al je blogjes. Ik ben de laatste tijd ook flink aan het opruimen en wat is dat toch heerlijk. En inderdaad het werkt van alle kanten want als het opgeruimd is blijft het langer opgeruimd. Het gaat ons vast lukken.
    Hartelijke groeten Laura.

    BeantwoordenVerwijderen