Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 4 augustus 2017

minivakantie, wandelen en Lagon

Gingen manlief en ik toch zomaar op minivakantie!
Omdat de vakantie gebruikt was voor dochters bruiloft ( met veel plezier hoor), en we nog een paar vrije dagen hadden.
En zelfs al sliepen we maar een nachtje in deze ( heel leuke) B&B, het voelde echt als vakantie!
Starten in het stadje Durby, daarna naar de B&B, waar we een mooie wandeling in en rond het dorpje Grandmenil ( allerlei mogelijkheden om de omgeving te verkennen, te vinden bij Eveline en Bob). Waarna we van een heerlijk drie gangen diner genoten.
 De koffie daarna genoten we in de salon, in de stoeltjes bij het raam.
Wat fijn om zo'n heerlijke ruimte tot je beschikking te hebben als je in een B&B logeert.
Net als de tuin ( waar we voor het eten nog een uurtje doorbrachten), veel fijner dan alleen de beschikking over een kamer ( die overigens prima was) te hebben!
Bij het ontbijt de volgende ochtend, kregen we omelet naar keuze.
Mijn voorkeur ging uit naar kaas, waarna ik de lekkerste kaas-omelet ooit at!
Een aanrader, dit B&B!

De laatste dag naar Malmedy.
Even neuzen in de stad, lunchen bij een supergezellig zaakje, en dan aan de wandel.
Vlak bij de grote kiosk ( elke kiosk doet ons voortaan aan dochterlief denken, omdat zij en haar man in een muziekkiosk trouwde), staat een groot bord met heel veel wandelroutes.
Kies een route en volg de pijlen, zo simpel is het.
We namen een niet te lange, en hadden een heerlijke wandeling door bos en met flinke hoogtes.
Om daarna nog even van koffie met taart te genieten ( ik weet het, maar het was vakantie), en weer op huis aan.
Twee dagen maar, en toch hadden we helemaal het idee en gevoel van vakantie.
Dit moeten we vaker doen!

Thuisgekomen troffen we dit aan op het gazon.
Oudste bleek bezig om een tent te maken ( met behulp van dochterlief die het stikwerk voor haar rekening neemt).
Hier had hij wat maten uitgeprobeerd.

 En daags na onze minivakantie ging ik met dochterlief naar een nieuwe kringloopwinkel , vlakbij. Die zo leuk is dat het wel eens een grote verleiding zou kunnen worden....
Maar liefst twee sjaals, een tijdschrift, een paar boeken, een tafelkleed, en verschillende bolletjes garen. Wat hebben we heerlijk geneusd.

Om daarna samen de keuken in te gaan omdat dochterlief en haar man mee aten.
Na het eten ook nog een flinke wandeling met buurvrouw/sportmaatje gemaakt.
Ik heb heel wat afgewandeld de laatste week.
Met collega/vriendin langs de vennen ( om dat vervolgens de zondag daarna nog een keer met manlief te doen, zo leuk die route), met manlief in de Ardennen natuurlijk en nu weer met buurvrouw/sportmaatje. Dit omdat ons sportclubje een zomerstop heeft, en we wel wat willen doen.

Gisteren fietste ik naar de stad om biebboeken te halen, ook nog even gestopt bij de kringloopwinkel in de binnenstad.
En een voorproefje op de winter genomen, met dit fijne vest.
En meteen een boek gekocht voor de boekenbon die ik laatst kreeg.
Lagon.
De Zweedse kunst van een leven in balans.

Hier:
 http://holistik.nl/zweedse-levensfilosofie-lagom/
en hier:
https://www.fikamagazine.com/lagom-zweeds-2017/

vind je er meer over.

Kijk die balans is bij mij nogal eens zoek.
Ik doe mijn best, maar het lukt niet altijd even goed.
Na het boek Hygge ( de Deense gezelligheid), lijkt nu Lagon ( de Zweedse balans) een goede tip te zijn.
Ik laat jullie nog weten wat ik er precies van vind als het boekje uit is.
In ieder geval vind ik het boekje op zich al een plaatje!

Nu douchen en alles klaar zetten ( uniform, werktas e.d) , want vanaf tien uur ga ik weer de wacht in.
Na zoveel koffie drinken ( met nichtje in chic zaakje,met collega/vriendin op terrasje, met neef en vrouw hier thuis,  om over de koffie met taart van manlief maar te zwijgen), en al het gezellige wandelen, zal het weer even omschakelen zijn om flink aan de slag te gaan.
Ben benieuwd waar ik weer terecht ga komen....

Fijn weekend!
groetjes, Franca.

5 opmerkingen:

  1. hallo :)
    wat fijn dat je het leuk en gezellig hebt gehad met je minivakantie

    Deense lagon, nog niks over gehoord, wat interessant!

    fijne zondag

    vr gr Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Josie,
    Het is Zweeds.
    Hygge was Deens.
    Maar dat is niet zo belangrijk.
    Het is tot nu toe een leuk boekje.
    Geen zware kost, leuk te lezen ( en te kijken, mooie vormgeving), en echt van waarde.

    Inmiddels ben ik ook aan het boek:
    Eet beweeg slaap ( van Tom Tath ) begonnen.
    Samen geven ze aan hoe belangrijk sommige dingen voor je gezondheid zijn.
    Kleine dingen als goed eten, ontspanning, slapen en vooral bewegen.
    Ik ben weer op het goede spoor gezet!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo franca, dankjewel voor je antwoord, weer wat geleerd,ik ga dit eens bekijken/lezen, ontzettend leuk om te lezen dat je fijn lees-plezier hebt :)

    enne Reinheid rust en regelmaat is zo gek nog niet...
    en kunnen genieten van de kleine fijne dingen in het leven! af en toe het moeten kunnen loslaten..

    wens je een prettige zonnige dag toe :) :)

    vriendelijke groet Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat grappig!
    Wij waren ook in Malmedy, maar we hebben jullie helaas niet gezien.
    Wat een prachtige (wandel-) omgeving he?
    Fijn dat jullie genoten hebben!

    Succes met alles weer!
    Liefs Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corrie,
    Wat toevallig, en inderdaad jammer dat we elkaar niet zagen.
    Heerlijk wandelen daar!
    Hoop dat jullie ook een fijne vakantie hadden!
    De omgeving was echt verrassend mooi.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen