Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 25 juli 2016

het kwam goed

Of het kon?
Een nachtje komen logeren, even weg uit het gewone leven, rust en niks hoeven.
Natuurlijk. En dan zorg ik voor een stapel heerlijk leesvoer.
Bij aankomst dronk ze een kopje thee mee. En na ons gesprekje besloot ik dat ze ander leesvoer nodig had, niet de inspiratie, maar meer de rust.
Deze boeken dus.
Meer had ze niet nodig.
Dit ministapeltje was al het werk dat ze na liet.
Niet alleen beddengoed maar ook de handdoeken had ze zelf meegebracht.
Dat is nog eens een ideale gast!
O ja, ze liet nog iets achter....en cadeau om van te smullen. En dat zullen we zeker doen!
Dat deden we overigens ook tijdens ons etentje.
Eindelijk kwam de eetclub weer eens bij elkaar.
Smulden we van dit gerecht, met boterboontje uit de tuin.
Met aardappeltjes ( ook uit eigen tuin) met rozemarijn uit de oven, met een salade waar alleen de tomaten en paprika niet uit eigen tuin kwam.
Niet moeilijk of ingewikkeld, maar wel heel gezellig en heel erg lekker.
Een ding....ik vergat helemaal om foto's te maken. Zo stom.
Dan kan ik niet het prachtige voorgerechtje ( een heerlijke salade), het kleurrijke soepje ( zoete aardappel, gele paprika soep), ons mooi gelukte hoofd gerecht en wat pas echt zonde is: het plaatje van een nagerecht ( een restaurant waardig) laten zien.
Het nagerecht: een minipuntje chocolade truffeltaart, met een glazen bakje met rode, blauwe en zwarte bessen, twee mooie toefjes slagroom, met chocoladesnippers bestrooit en als klap op de vuurpijl een stukje aardbeien bavarois.
 De lieve cadeautjes die ze meebrachten kan ik wel laten zien.
En vertellen hoe trots ik was op de complimenten over de kinderen ( die bij thuiskomst een voor een even hallo kwamen zeggen in de veranda, waar wij zaten te eten).
Dit is echt veel te gek. Ik weet best dat het voor hen niet te veel is, maar ik wil toch even duidelijk vertellen dat het hier niet om gaat!
Het gaat om de lol van samen een maaltijd op tafel zetten ( ieder stel doet een gang), en gezellig samen eten.
Een bloemetje uit eigen tuin, of een zelfgemaakt pot met een mengsel voor koekjes ( zoals ik eerder gaf), vind ik leuk, maar dit is echt idioot. Hoe lief bedoeld ook.
Het super simpele truitje waar ik in de vakantie aan begon.
Was zover klaar.
Maar dat zakje...dat is ik wil wel maar ik kan niet.
Dit is al iets beter. Of toch nog een klein stukje groter?
Voorzichtig dan. Het is gebreid van drie bolletjes ( voor 1 euro per stuk) afgeprijsde wol, dus ik kan het niet bij kopen. Er moet dus net genoeg over blijven om het in elkaar te kunnen zetten.
Tot slot...
Uit het boek wat de logee zo waardeerde: op je gemak thuis.
Ik hoop dat het te lezen is.
Gisteren dreven we uit na het etentje.
Liepen we heerlijk samen om de mooie waterplas hier vlak bij.
Deden netjes een balansdag ( vijf kilo kwijt inmiddels), en genoten opnieuw van een lekkere salade uit eigen tuin.
Vandaag ben ik op mijn gemak thuis!
Mijn beste vriendin wil natuurlijk haar verhaal kwijt over de bruiloft van haar dochter, een andere vriendin/collega belde of ik snel op de koffie kwam.
Morgen kijken we verder, vandaag ben ik thuis, breng het huis op orde, doe ik een lading was ( of tig), en zoek mijn huis en thuis terug.
Kunnen jullie daar ook zo'n behoefte aan hebben na een druk (en heel fijn) weekend?

Ik ga een poging doen om om mijn huishouding op orde te maken ( met de schrijfster gesproken): "Huishouden voorziet in alles, van eten, onderdak, kleding, warmte en andere lichamelijke behoefte tot en met boeken en tijdschriften, muziek, spel mogelijkheden tot vermaak voor zichzelf en anderen, een plek om te werken en nog veel en veel meer...huishouden is liefdewerk".
Kijk, dan word poetsen ( met zelfgemaakt wasmiddel en zelfgebreide poetsdoekjes en een lekker muziekje) toch gewoon een heerlijkheid!

Poets ( of doe iets anders aan je huishouden) met zin!
groetjes, Franca.

3 opmerkingen:

  1. Poets ( of doe iets anders aan je huishouden) met zin!
    wat een heerlijke uitspraak ! :)

    Fijn al die vriendelijke mensen om je heen, genieten ! ;) :)

    gr.Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!
    Het huishouden is het leven zelf. Ik zal de (zelfgebreide) vaatdoek ter hand nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Josie, Ik meen het ook!
    Soms is het lastig om van start te gaan met poetsen,dan heb je even wat inspiratie nodig ( ik tenminste wel).
    Zo'n stukje lezen helpt dan echt. Dit boek:http://www.abc-antroposofie.nl/?boek=75
    ook.
    Huishouden de zorg voor het leven van Monique Wortelboer.
    Soms helpt ook het ) snelle schoonmaakboekje) schoon( het grote schoonmaakboek voor mannen en vrouwen), om even op gang te komen.
    Soms moet je het huishouden weer even zien voor wat het echt is voor jouw en je gezin: een thuis maken!
    Anita, mooier onder woorden gebracht dan ik het zou kunnen!
    Het huishouden is het leven zelf.
    Die onthouden we!
    Zeker nu vandaag de huiskamer op het program staat ( poetsen van de natte ruimtes is simpeler, dan hoef je niet te ruimen).
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen