Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 10 november 2015

nog èèn keertje, een vaatdoekjes breien blogje





Voor degene die niet van breien ( of van vaatdoekjes) houden, sla deze blog maar even over!
Het verhaal begon met twee boleltjes garen , die veranderde in drie vaatdoekjes.
Ik kocht wat bolletjes katoen bij en zo had ik al snel vijf vaatdoekjes.
Maar ja ik hield netjes het patroon aan, ook al was dit garen iets dikker.
Met als gevolg: net te weinig garen voor de tweede vaatdoek.
De nieuwe doekjes zijn dus iets groter.
Geen probleem dacht ik, het zijn tenslotte maar vaatdoekjes!
Tja, wat nu?
De beige daar heb ik niet genoeg garen voor.
Bij kopen? Ja ik kan niet zomaar aan de gang blijven met katoen kopen.
Ik begin maar vast met de grijzige, die gaat gewoon kleiner worden.
Grijze klaar, nu bedenken wat ik met de beige doe. Uithalen dan maar.
Zoiets misschien?
Kijk zeven vaatdoekjes.
Geen katoen meer nu, of....even de zolder op...wie weet!
Katoen gevonden, ik ben er gewoon blij mee!
Een klein zakje uit de kringloop.
Twee redelijk "volle" bolletjes en nog wat restjes blauw.
 Ik kan weer verder!
Het begint er langzaam uit te zien als een verslaving.
 Ik beloof: dit was het laatste brei een vaatdoek blogje!
Al wil ik graag nog even laten zien wat er hier vanmiddag aan de deurklink hing!
Hoe lief!
De dame wist dat ik een vaatdoekjes brei verslaving aan het opbouwen was.
En besloot wat katoen aan de deurklink te hangen.

Lieve mensen!
Wat heb ik er deze week veel mogen ontmoeten ( of via het blog /mail leren kennen)!
Ik kreeg een mooi patroon van een vestje via de mail.
Een boek wat ik echt graag wilde lezen via de post.
En nu weer dit zakje breikatoen, aan de deurklink.
Hoe fijn om zulke lieve mensen te leren kennen.

En nu?
Nu ga ik morgen breien in het bejaardenhuis.
Omdat ik op een ander blogje zag dat een dame samen met een zeer oude dame ging breien.
Hoe mooi zou het zijn als er ( al is het er maar èèn) oude dame weer wat zou willen breien, of er over wil vertellen wat ze zelf vroeger allemaal maakte!
Misschien lukt een heel simpel vaatdoekje.
Ik ga het gewoon proberen.
En laat jullie later weten hoe het ging!

Fijne week ( en brei ze), groetjes, Franca.

10 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Fijn he, zo'n stapel zelfgemaakt.

    Ik heb ze van oude handdoeken en aan de andere kant een leuk stofje (Down to earth)gemaakt.

    Ook heb ik er een aantal van katoen gehaakt, maar ik weet niet of jij dat ook hebt, ze wringen zo lastig uit. Heb ik dan een te zware kwaliteit katoen gebruikt of te vast gehaakt?

    Nog veel breiplezier.

    Groet,

    Geraldine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha ha, ik stond tijdens het koken nog te breien.....Hoe zo verslaving......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! Ik vind die diagonaal gebreide vierkantjes ook altijd zo lekker breien (ik kende ze van een engelstalig patroon). Als je genoeg vaatdoekjes hebt kun je er ook twee overdwars (zodat de ribbels kruiselings zitten) op elkaar naaien, dat werkt prima als pannenlap (alleen als ze van katoen zijn).
    Ik heb van restjes ander garen ook stapels van die dingen gebreid voor een goed doel in Zuid-Afrika.
    Hmn, oke. Nu heb ik ineens zin om ook een vierkantje op te zetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gek hè, dat zo'n simpel patroontje zo verslavend kan zijn.
    Alle eer trouwens voor crafts & skills !
    Zij is degene die het patroontje uit het Engels vertaalde.
    Anders was ik er niet eens aan begonnen.
    Bij haar vind je het patroon en ze vind het leuk als je een foto van je vaatdoekje naar haar mailt, zodat ze het op haar pagina kan zetten.
    Doen hoor!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het was zo leuk!
    Het breien in het bejaardenhuis.
    Mooi te combineren met een bezoekje aan mijn tante ( in de war en bijna 90 ).
    Ik breide bij haar op de afdeling en in het restaurant tijdens de koffie.
    Verschillende reacties gehad van dames die vroeger zelf breidde.
    Over wat ze zoal maakte, en hoe fijn het was wat om handen te hebben.
    Een dame had het over een jasje voor haar kinderen dat simpelweg uit rechte lappen bestond.
    Volgende keer gaat mijn breiwerk weer mee!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Franca,
    Ik ga beslist ook zo'n vaatdoekje breien. Ik had bij Monique van Crafts & Skills al het patroon gezien. Ze zijn echt heel erg mooi.
    En hoe leuk dat je in het bejaardenhuis ging breien. Dat zal voor veel dames daar zeker een stukje herinnering terugbrengen.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als je niet genoeg hebt, maak je het af met een ander kleurtje. Kun je het doekje voor iets speciaals gebruiken.
    Kan hier nog geen katoen vinden allleen ander spul en dat wil ik niet. Nog even zoeken/vragen dus.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een lieve mensen heb je nog en om je heen !
    --Josie--

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Graag had ik willen weten hoe je de randen van zo'n vaatdoekje breit.

    Groetjes
    Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoe moet ik beginnen als beginneling!? Vind het heel leuk zo schuin..maar weet het opstarten hiervan niet

    BeantwoordenVerwijderen