Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 3 november 2015

herfst dag

Pompoen taart van zoonlief, in de herhaling ( en dit keer was hij perfect).
En de rand?
Ja zeg, je gaat niet stoppen bij het randje en de rest weg gooien!
Dan vouw je die gewoon om en hebt extra veel lekkers!
De rest van de pompoenenoogst.
Ik durf alleen de oranje pompoenen te eten.
Weet iemand of er misschien meer eetbare bij zijn?
Het weekend bestaat voor manlief momenteel voor een flink deel uit bladruimen.
Omdat hij het heen en weer kreeg ( van de voortuin naar de composthoop) wegens wel erg veel blad, maakt hij een opzetstuk voor de kruiwagen.
En dan nog.... stond de teller op dertig kruiwagens ( met opzetstuk) afgelopen zaterdag!
Gisteren weer voor het eerst: boerenkoolstamp uit eigen tuin.
Veel meer werk dan kant en klaar gesneden uit een zakje, maar lekker!
 
Nog meer belofte voor lekkere maaltijden.
Een prachtige kool.
O, er ligt ook nog een stapel bij elkaar geharkt blad aan de zijkant van het huis.
Iemand misschien zin om te komen kruien?
Nee hoor, grapje. Dit weekend of het volgende is het ergste blad wel weg.
Gratis sportschool zegt mijn man altijd  en het schijnt te werken , geen gram vet heeft die man.
Leesboeken, daar komt het niet altijd van.
Maar hoe heerlijk dat ik boeken waar ik van hoor ( op een blog of bij een cursus) zomaar aan kan vragen bij de bieb!
Zo blijf ik toch een beetje bij.
Kan ik bijzondere recepten uit proberen...
Of zelfs ( kleine) opvoedingstips geven.
 Maar vandaag niet!
Vandaag ben ik vrij!

Na acht dagen werken in een pittig gezinnetje ( gezondheid van de kindjes), waar pa wel graag kookte maar niet graag opruimde .
Zodat ik tot drie keer toe een totaal met vaat overspoelde keuken en zelfs nog met de borden, toetjesschaaltjes, glazen en bierflesjes volle tafel aantrof bij binnenkomst s'ochtends.
Geen probleem hoor!

Nadat ik de eerste dagen alles opgeruimd had ( ach je, druk, veel gaande, moe, dat snap ik), heb ik de dag na de borrel even ( aardig en lief) gezegd dat dit toch echt een werkje voor pa zelf was.
Wat prima en sportief opgevat werd.
Zodat we allemaal een fijne ( maar wel drukke en chaotische) week hadden.
Gisteren liet ik achter: een lief gezinnetje, een baby die het geweldig deed, oudste die deze week een grote sprong in haar ontwikkeling maakte, een schat van een kraamvrouw die er zelf weer tegen aan kon.

Kijk daar doe je het voor!
Al is het herfstboeketje heel lief hoor!

Dat ik direct daarna ( vijf uur nog in het gezin) een cursus had van vier uur, en in de avond nog een teamvergadering, was wat veel.
Maar ja, vandaag ben ik vrij!
Kan ik op mijn gemakje gaan zitten breien, iets lekkers bedenken voor het eten, rondneuzen in de bieb en...op zoek naar dat vestje...
Ik ga er een fijne (herfst) dag van maken, en jullie?


Fijne woensdag!

groetjes, Franca.


9 opmerkingen:

  1. Van de groene pompoen maakte ik pompoenchili.
    Het recept staat in de allerhande van oktober van AH.
    Het smaakte ons prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jazeker! Hier ook een rustige herfstdag in de planning (als die zo mag blijven..)

    Wat een prima idee en zelfs gewoon nette afwerking wat betreft het kruien! Scheelde hem vast een flink aantal stappen ;o)

    Fijn dat je weer een fijn gezin hebt gehad, waar je je goede zorg hebt kunnen geven. Neem het er vandaag lekker van en geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Franca,

    Sowieso bij Zelfgekweekte pompoenen even proeven of de pompoen niet bitter is. Want dan beslist niet eten! Ik wil je niet bang maken, maar er bestaan giftige pompoenen. Google maar even. Trouwens heel zeldzaam hoor. Maar ik ben zelf zo'n angsthaas dat als ik zoiets ergens lees ik dit meteen niet meer vergeet.

    Verder, en dit terzijde, ik word altijd heel blij van je gezellige blogjes!

    Hartelijke groet,

    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben zo'n grote kruiwagen aangeschaft, met voor 2 wielen, dat scheelt een hoop heen en weer lopen. En als je een patroon voor een vestje zoekt, ik heb laatst een leuk en makkelijk en snel vestje gebreid. Geef maar een gil :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie pompoenen! Heerlijk hè, die herfstdagen, geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een echt herfstlogje. Met plezier gelezen.
    Wat betreft de pompoenen: ik dacht dat die kleinere groene en gele kalebassen waren en dat die niet eetbaar zijn, maar ik zie hier boven al een reactie dat je van de groene wel iets kunt maken.

    Een vraagje: ik heb iets wat ik je wel zou willen opsturen. Ik denk dat ik je er heel blij mee kan maken. Zou je mij willen mailen op anitasdagboek[at]gmail[punt]com


    groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik durf het niet!
    Ondanks dat anoniem het wel deed. Jacqueline was duidelijk: er zijn ook giftige pompoenen!
    Ik weet niet genoeg van pompoenen om een goede keuze te maken en wil niemand ziek maken.
    Dus eten we de oranje pompoenen en gaat de rest voor sier op de vensterbank ( en die van anderen).

    En Inge, Ik wil heel graag je patroon van het vestje, omdat ik langzamerhand weer een keertje iets voor mezelf/ iets groters wil gaan maken.
    Al zeg ik er dan meteen bij dat ik nog niet zeker weet of ik het ook echt aan durf!
    Dus, ja graag het patroon en misschien ga ik het ook maken.
    Dank je wel voor je aanbod Inge!

    En Anita,Wat spannend!
    Leuk zeg, zo'n onverwachte geste!

    Ik wacht in spanning!

    Crafts 'n' Skills : Tja, jij hebt me aan een verslaving geholpen!
    Een goeie hoor.
    Zal er snel wat foto's van plaatsen.
    Vandaag toch even de deur uit geweest.
    Om nieuwe katoen te halen.
    In de aanbieding bij zo'n grote voordeel boek handel.
    Twee voor drie euro.
    Tot nu toe drie doekjes van de eerste twee bolletjes!
    Zou het overige nog genoeg zijn voor nog een of niet?

    We zullen zien.
    Fijne dag allemaal!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De (groene)pompoen die ik gebruikte om pompoenchili van de maken heet Kabocha.
    Ik stuurde dat bericht eerder anoniem maar ik ben dus Rientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Franca, stuur me een mailtje (stapjeterug@gmail.com) dan krijg je de handleiding.

    BeantwoordenVerwijderen