Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

vrijdag 13 november 2015

gerommel ( waarschuwing: verschrikkelijk lange blog).

Ken je het stukje van Flay lady ?
Waar een dame verteld over een B&B en aan het eind van het verhaal blijkt het haar eigen huis te zijn?
Destijds hoopte ik het ooit ( weer) mee te maken.
Vanmorgen was het zover!

Ik werd wakker van manlief die me een houdoe kus gaf ( normaal ben ik altijd als eerste op).
De slaapkamer zag er heerlijk schoon en opgeruimd uit.
Naar de badkamer waar het sanitair te tegemoet blonk en zelfs de wasbox leeg was.

Naar beneden , naar een opgeruimde schone keuken, een fijne frisse huiskamer met een lekker breiwerkje wat klaar ligt op het kleine tafeltje.
Wat een heerlijkheid!

Hoe dit zo komt?
Tja, ik zou gaan werken vandaag.
En had gisteren een beleidsavond.
Dus poetste en waste ik gisteren dat het een lieve lust was.
Om aan het eind van de dag een telefoontje te krijgen: het is rustig en je hebt nog heel veel plusuren, we schuiven je een dagje door.

En nu heb ik zomaar een vrije dag!
Terwijl het hele huis spic en span is, iedereen die het kan gebruiken al een bezoekje kreeg, de was netjes bij is, het zonnetje heerlijk schijnt.
Wat wil een mens nog meer!
Het kleed even opfrissen.
Het zeeppompje vullen met zelfgemaakte zeep.
Dit was nog gemaakt met het babyzeepje, ruikt heerlijk en omdat het pompje op het aanrecht staat gebruik ik het ook vaak om bijvoorbeeld even een pan in de week te zetten.
Een variatie op lezen en breien : breien en kijken.
Sinds het vaatdoekjes verhaal kijk ik weer naar de BBC series.
Vitorian Farm Christmas ( maar er zijn er veel meer).
Hier zijn ze zeep voor het grove werk aan het maken.
Ik denk dan vaak aan vroeger thuis.
Hoe ik pas op hoefde te staan als mijn moeder de asla had leeggemaakt en de kachel weer brandde. Hoe ik dan voor de kachel gewassen werd door mijn moeder.
Voor haar was het ( weet ik nu) een hard bestaan, voor mij maakte ze er iets goeds van.
Moet je kijken hoe goed ik het nu heb, en dat dank ik toch echt voor een heel groot deel aan haar!
Trots en dankbaar kan ik op/over haar zijn.

Al zoekend naar vaatdoekjes en washandjes kwam ik hele mooie stukjes leesvoer tegen:
 http://mamaluca.nl/?s=nuttige+handwerken+1
Zeer inspirerend !
Hoe een dame van  +/- 50 , en een dame ( die wat verward begint te raken) van +/_ 80 samen werkstukjes maken uit een boekje: de nuttige handwerken.
Hier nr. 1, maar het is een complete serie.
Prachtig!

En:
http://docplayer.nl/5781293-1-de-buurtschap-nieuwe-krim-dalerpeel-omstreeks-1920-1950.html
Een lang verhaal, maar wat een mooi stukje geschiedenis!


Breien bij tante ( het jongste zusje van mijn moeder, de enige nog in leven, 89 jaar oud).
Ze is steeds meer in de war, eet te weinig ( zoals te zien is), maar heeft geluk.
Mijn oudste neef ( tevens mijn peetoom en die van onze jongste) zorgt samen met zijn vrouw echt heel goed voor haar.
Andere nichtjes zoeken haar wekelijks op.
Niet iedereen krijgt daar zo,n keer of drie vier in de week bezoek ( helaas).
Om tien uur in de ochtend kwam ik tantes kamer binnen, helaas gordijnen nog dicht en tante helemaal verward dat ik zo "vroeg" kwam.
Om haar niet meer in verwarring te brengen , nog maar even weg gegaan.
Wat nu?
Hé die kringloopwinkel in het dorp hier is op Woensdag open....
En kijk wat ik vind voor één euro: een leuk handwerkboek.
 Kan ik ( luie breister die ik ben) eindelijk eens leren om fatsoenlijk steken op te halen, i.p.v. gewoon uit te halen tot ik de goede steek weer tegen kom .
Na het kringloopbezoekje ging ik terug naar tante.
Inmiddels op en aan de ontbijttafel ( bijna elf uur), het boterhammetje dat op moest , ging wat makkelijker naar binnen toen ze wist dat ze daarna mocht gaan roken ( ja 75 jaar roken dat leer je niet meer af), jas aan, sigaretje roken, naar de zaal voor koffie en terug.
Klinkt simpel, maar in haar tempo ben je daar zo twee uurtjes mee zoet!

Terug in haar huiskamer, sprak een dame me aan: wat ik aan het breien was ( ze zag de naalden uit mijn tas steken).
Ze vertelde met veel plezier over een jasje van rechte lappen wat ze vroeger meerdere keren maakte voor haar kinderen.

Wat schetste mijn verbazing toen ik thuisgekomen het boek door bladerde!
Zou dat nou echt hetzelfde patroontje zijn?

Ik ga het scannen en uitprinten.
Misschien vormt het een mooie gelegenheid voor haar kinderen of ander bezoek om hier nog eens over te kunnen praten!
 
Nog een stukje vaatdoek breien, zou ik het halen met het blauwe ( gekregen, aan de deurklink gehangen) garen?


De blauwe is klaar, twee halverwege .

Niet te vergeten: ze werken!
Ik kan wel eindeloos vaatdoekjes breien, maar ik moest ze natuurlijk wel even testen.
Proef geslaagd!
Als vaatdoekje uitstekend, als werkdoekje ( om vochtig te stoffen) ook prima.
Al word het natuurlijk niet zo droog als met een microvezel doekje.
Maar het hele huis ( boven en beneden ) is gisteren "gestoft", en alles is fris en schoon ( en ruikt heerlijk dankzij het eigengemaakt sopje ).
Of ik verder niks deed?
Jawel, ik maakte flapjes met vega vullen voor mezelf.
En Empanadas voor de rest ( die er niet uit zagen,omdat ik het bladerdeeg te vroeg uit de vriezer haalde, en ze al erg zacht geworden waren, maar echt lekker waren), de mannen aten er tien met zijn drieën!
En een shepherd pie.
Waar ik iets te laat was om een nette foto van te maken ( ze waren al begonnen).
Straks maak ik samen met oudste de pompoenpie met pannenstoelen uit hetzelfde blad ( boodschappen, wereldsmaken met pit).
 Had ik toch nog genoeg garen .
Heb ik al nieuwe voorbeelden klaar liggen.
Dit keer van zelfgebreide washandjes.
Na de beleidsavond gisteren ( we moeten bij blijven, nog meer cursussen, meer digitaal, ons laten zien, enz enz.), is het heerlijk om thuis lekker aan te rommelen.

Vandaag te genieten van zomaar een extra dagje vrij ( al moet ik nu niet de halve dag achter de laptop blijven zitten).
Dochter app-te  net dat ze voor het eten thuis komt.
Och wat een heerlijkheid.

Met zijn allen aan tafel vanavond.
Een lekker maal , door oudste en mij gezamelijk gemaakt.
Een schoon en fris huis.
Heerlijk burgerlijk vanavond samen met manlief de grote boodschappen in huis halen ( dat het ook financieel zomaar kan).
Hier zit een heel gelukkig mens!

fijn weekend!
groetjes, Franca.



10 opmerkingen:

  1. Ik ga zometeen ook naar mijn pa mèt breiwerkje. Dat werkt zó rustgevend (voor allebei :-)) en 'lokt' medebewoners uit voor een babbeltje. Ik weet sinds kort hoe ik met twee naalden steken moet/kan opzetten. Goh, zo makkelijk, had ik dat eerder geweten, nooit te oud om te leren dus. En de matrassteek (om lappen aan elkaar te naaien) heb ik nog eens goed bekeken op YouTube. Zo makkelijk allemaal. Ben benieuwd naar je vestje, het kan inderdaad ook goed met andere wol. In de winkel hadden ze ook een stuk minder dure variant. En breien met 3 ipv 4 draden kan natuurlijk ook. Maar de mijne is wel heerlijk zacht :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk verhaaltje weer. Vaatdoeken brei ik ook al een poos, lekker snel klaar.
    Geniet van je avond en je weekend. Het is zo weer om.

    Groetjes Monique.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Inge, Ik ben nog niet begonnen aan het vestje hoor.
    Ik zoek eerst nog even naar passend garen op marktplaats.
    Dank je wel Monique.

    Voor iedereen:
    Al rondneuzend kwam ik dit tegen:
    https://player.fm/series/the-slow-home-podcast-with-brooke-mcalary/rhonda-hetzel-on-living-a-simple-life-shp019

    Een podcast met een zeer bekende dame, die over haar eenvoudig leven blogt.
    Leuk om even te luisteren tijdens het breien.

    groetjes, Franca.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een lang verhaal of niet, het is weer heerlijk om te lezen! De series die je aangeeft, de aanwinsten vanuit de kringloop en och.. je wasdoekjesverslaving. Wat een heerlijkheid te zien dat je de smaak écht weer te pakken hebt! En las ik dat nu goed? spontaan opgehangen bolletjes? Boffert! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een gezellig blog om eens heerlijk door te lezen. Ik geniet telkens weer van jouw schrijfsels. Zo heerlijk om te lezen dat je blij en gelukkig bent. Dat is aanstekelijk weet je dat?
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Door jou verhaaltjes besef ik me steeds weer dat je niet zoveel nodig hebt om gelukkig te zijn. Het geluk zit hem in de kleine dingen. En geluk hoeft zeker niet veel te kosten. Ik volg je al jaren en heb maar weinig blogjes niet gelezen. Ga zo door Franca! Liefs van Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dag lieve Franca, weet je dat die dame ook blogt? down to earth (ze woont wel in Australia ) dus de seizoenen kloppen niet maar ze heeft echt een fijne blog met lekker en eenvoudig leven , koken en huishouden !
    liefs Jezebelle
    PS ik heb weer erg genoten van je heerlijke berichtje (we want more!!)hihi

    BeantwoordenVerwijderen
  8. erg gezond wat je doet voor jezelf, dat zouden meer vrouwen kunnen doen om zich gewoon goed te voelen, ook erg herkenbaar dat je daar van geniet, liefs marion xx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nu ik jouw blog lees, kikker ik weer wat op nadat ik zonet de krant las. Zeg ook vaker tegen mijn man dat wij het zo fijn hebben. Laten we zorgen dat we waar we kunnen, vaak dicht bij huis en klein, een prettige omgeving scheppen voor elkaar, waarbij we voor anderen een steun en zegen zijn. Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Toevallig kwam ik bij de kringloop vandaag een boekje "300 breisteken tegen" ook 1 euro.

    De vaatdoekjes ga ik ook proberen, er ligt nog een en ander aan katoen in diverse kleuren.

    BeantwoordenVerwijderen