Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

donderdag 20 december 2012

tipje van de sluier

Een tipje van de sluier.
Nieuwe sun-soda in de maak. Een dubbele hoeveelheid zodat ik potjes weg kan geven.
Maakte ik van de broccoli van gisteren, een lunchsoepje voor vandaag.
Vond jongste het echt weer voor een vuurt(je). Dat werkte een stuk fijner.
Al jaren kom ik dit recept steeds tegen. Maar dat kan ik toch niet maken, er zit echt niks gezonds bij. Vandaag deed ik het lekker toch.
Bakte ik koekjes om weg te geven. Maar lette niet goed op.
Door de grote stempel, passen de koekjes niet in de glazen pot!
Geen nood. In de glazen pot komt een mengsel om brownies te bakken. Voor de koekjes heb ik nog wel een leuke koektrommel. Twee mensen blij gemaakt. In het schattige schaaltje zit de chocoladebrood-schotel voor mijn tante. Morgen doe ik een rondje op de fiets om ze allemaal wat te brengen. Als laatste naar mijn tante. Ik heb haar beloofd om bij haar een middagje te gaan zitten breien. Ze verheugde zich er al op. Hoe makkelijk kun je iemand blij maken!
Dochter laat zich de chocoladebrood-schotel goed smaken ( en nam later nog een portie).
En verder: rommelde ik wat in huis ( hoe heerlijk kan dat zijn).
Gingen we vanavond naar de ( verschrikkelijk drukke ) kerstmarkt in de school van onze petekindjes.
Heeft manlief nu tot Nieuwjaar vrij!
Zit er vlees in de diepvries voor eerste Kerstdag. Halen manlief en oudste de verse spullen nog wel op. Hebben we iedereen uitgenodigd voor een ( schep zelf maar op hapjestafel )in de veranda voor 2e Kerstdag Of die klaar is of niet. Desnoods doet iedereen maar een dikke jas aan.
We gaan er wel iets van maken.

               groetjes, Franca.


          

4 opmerkingen:

  1. Sun-soda, nou maak je mij toch nieuwsgierig! Ik maak zelf wasmiddel van sunlight zeep en soda, is het daarvoor bestemd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Marmarel,
    Sun-soda is een was/schoonmaakmiddel waarvan ik het recept van Annemiek heb gekregen. Annemiek is een dame die zich enorm inzet voor de onderste rand van de samenleving. En daarvoor een huis heeft opgericht in Landgraaf. Ze stuurt ons dagelijks mijmeringen per mail, met de meest fantastische recepten en ideeën.Als je belangstelling hebt kun je je daarvoor opgeven.
    Het recept voor sun-soda is:
    40 gram sunlightzeep
    40 gram huishoudsoda
    en 2,5 liter water.
    Rasp de sunlightzeep, doe die in een steelpan met een halve liter koud water. verhit al roerende tot de zeep is opgelost. Voeg de soda toe. doe de substantie in een emmer en voeg twee liter heet water toe. Goed doorroeren en een dag of nacht laten staan. Dan is het een harde glibberige massa geworden. Je kunt er volgens Annemiek alles mee doen. Zelf geef ik wel eens een potje weg en zeg er dan bij dat ze voorzichtig moeten zijn met natuursteen e.d omdat er soda in zit.
    Het filmpje staat ook op youtube ( hoe Annemiek de sun-soda maakt).

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is precies het recept dat ik gebruik om wasmiddel te maken (ik heb het via Anderson Cottage). Ik heb een gevoelige huid en het scheelt behoorlijk, ik heb minder jeuk. En het is ook nog eens veel goedkoper dan die anti-allergische wasmiddelen. Ik zal het eens voor andere toepassingen uitproberen! En ik ga mij opgeven voor de mail van Annemiek. Bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Graag gedaan Marmarel!
    Je zult van de mijmeringen gaan genieten.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen