Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 31 juli 2012

een mooi boek en marshmallows

Regelmatig zag ik het voorbijkomen bij de blog van soulmama.
Het kookboek van Hugh Fearnley- Whittingstall: The river cottege Family cookbook.
Toen ik het in Engeland voor de helft van de prijs zag staan was de verleiding groot. Maar ach, we hebben geen kleine kinderen meer. En dus ( nog twijfelend) liep ik de boekhandel uit.
Om aan de overkant in een charity shop een oude uitgave voor 2 pond 50 tegen te komen.
Ja dan neem je het toch echt.
In Engeland had ik het al doorgebladerd.
Thuis lag er echter zo'n mooi boek te wachten dat het kookboek even bleef staan. Het voor de vakantie bestelde boek: the gentle art of domesticity! Wat een heerlijk boek!
Een boek als een schaaltje hele lekkere bijzondere snoepjes.
waar ik steeds heel voorzichtig een stukje uit lees, met een breiwerkje in de hand.
Kleine stukjes geluk dat zijn het voor mij.
Stukjes over huislijkheid, handwerkjes en gezinsleven.
Over boeken en films, over zo veel kleine lieve leuke zaken.
En dan...kom ik zomaar in the Gentle art of domesticity een stukje over het net gekochte kookboek tegen!
Toeval bestaat misschien toch niet.
Over hoe ze samen met de kinderen uit dit kookboek marshmallows heeft gemaakt.
 De cadeaubon voor de kookwinkel ( van mijn verjaardag) komt goed van pas: we hebben een suiker thermometer nodig.
De kinderen vinden het een leuk experiment en dus staan we ( natuurlijk weer idioot laat) met z'n allen in de keuken om dit toch wel gekke recept uit te proberen.
Volgens het boek moet het ongeveer deze dikte hebben.
Gek hoor, zo'n vreemde substantie.
Een volle bak, nou twee uur wachten ( of zoals wij, gewoon tot morgenvroeg).
Dan stort ik het op een snijplank.
Om het vervolgens in stukjes in een koekblik te doen ( en een miniportie in een minibakje voor mijn gezinnnetje).
Het was afgeladen vol. Maar ze laten zich goed eten. Onze zelfgemaakte marshmallows.

Wat een geluksgevoel geeft me dit.
Een fantastisch boek, een geweldig kookboek om de leukste dingen uit te proberen. De kinderen die ( hoe oud ze ook zijn) direct te porren zijn om mee te doen. Hoe een experimentje in  geluk kan uitmonden.
     Veel geluk voor jullie allemaal.
               groetjes, Franca.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Franca. Mijn eerste bezoek op je blog en ik zie dat we veel gemeen hebben.

    Leuk dat je in Engeland wat koopjes konden vinden. Ik kijk elke week naar River Cottage op de TV. Wat is het een leuke programma dus ongetwijweld is je boek erg mooi.

    Groetjes,
    Heidi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat leuk zeg, zelf Marshmallows maken. Volgens mij zou ik er niet meer van kunnen maken dat smurrie, maar dit ziet er top uit ... enne hapbaar vooral!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk zeg, als je zo´n kookboek dan vindt voor zo´n klein prijsje. Ik geloof dan toch dat dat écht geen toeval is. Het moest zo zijn, want dat boek past echt bij jou!! Mooi om dan ook nog lekker marshmallows te maken samen. Ziet er erg leuk uit. Geniet er nog maar even lekker van!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Franca, zou je misschien zo lief willen zijn om het recept te plaatsen, want LZG is gek op marshmallows.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. LegeZakkenVrouw: ik zal proberen het recept zo snel mogelijk te vertalen en te plaatsen!
    Heidi: waar komt het dan?
    Ik kan hier alleen bbc 1 ontvangen.
    Trudy: dank je wel en nog van harte gefeliciteerd.
    Binnenkort vraag ik mijn man om mijn blog te veranderen, zodat ik ook weer bij jou kan reageren!
    Gerreke: valt mee hoor! Ze waren verrassend simpel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heidi: waar kan ik dat programma zien? Heb jij misschien een extra abonnement?
    Volgens mij kan ik het niet ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen