Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 11 december 2010

14

De vraag was: 14 boeken of schrijvers noemen die ergens in je leven veel indruk maakte.
Bij deze:
In willekeurige volgorde:
1-De verhalenreus: een groot sprookjesboek waaruit iedereen me mocht voorlezen. Ik kan me nog herinneren dat buurmeisje Anja voorlas over blauwbaard. Zo heerlijk griezelig en toch zo fijn.
2- Pipo (40 welterustenverhaaltjes) mijn moeder die voorlas, bijna net zo fijn als haar zelfverzonnen verhaaltjes voor het slapengaan. Ooit was ik ziek, droevig of allebei, en z'on jaar of 14 en vroeg haar of ze alsjeblief...en ze las voor uit pipo . Zuiver geluk om aan terug te denken.
3-Huize bolstaat . Letterlijk stukgelezen. Dat wilde ik ook zoveel helpen in een gezin. Z'on lief klein babietje verzorgen. Misschien wel waarom ik mijn vak ging uitoefenen.
4-De Carolien boeken . ook stukgelezen. Door mij en alle neefjes, nichtjes en kinderen van vrienden en kennissen van mijn ouders.
5-Alles van Maria Oomkens. Haar boeken blijven gewoon altijd mooi. Haar boek Atmoe troef lag jaren op mijn nachtkastje als ultiem troostboek.
6- Alles van Rosamunde Pilcher . Omdat het zo heerlijk de Engelse sfeer weergeeft.
7- Lekker zuinig van Hanneke van van Veen en haar broer Dimitri van Veen. Hiermee begon mijn consuminderleven. En ook mijn hernieuwde kookliefhebberij.
8-alles van Marieke Henselmans. Omdat ze zo gezellig over consuminderen en het gewone leven kan schrijven.
9- Boeken van Katie Fforde. Het leest zo lekker weg. Geen pretenties gewoon lekker leesvoer. Met veel Engelse sfeer.
10-De ommuurde tuin van Caterine Dunne.
11-huis vol verleden .Geertrude verweij.
12- leven in overvloed .Sarah Ban Breathnach.
13- eenvoudig gelukkig. van Toor de Haas.
14-opgeruimd. Brooks Palmer.
Ik wil 15, 16 en nog duizend boeken beschrijven.
Maar zal het braaf hierbij laten .
voor nu tenminste!
groetjes, Franca.

7 opmerkingen:

  1. lieve Franca, ik heb ben ook dol op de boeken van marieke henselmans en ook op alles van hanneke van veen de boeken van joanne harris de schrijfster van "chocolat"maar al haar andere boeken zijn ook super mooi en dan topfavourit zijn alle boeken van laura "het kleine huis op de prairie " heb je die al?? ze schrijven daar zo eenvoudig over het dagelijkse leven ... en toor de haas haar boek en teuni's vind ik ook heerlijk en toen ik jong was vond ik veel steun bij de boeken bouwstenen voor je geluk en geluk ligt in jezelf van joris vandromme die man liet me inzien dat zelfs in moeilijke momenten er altijd een weg was ... en recent las ik een zinnetje van één van mijn lievelingszangers leonard cohen:
    there's a crack in everything that's how the light gets in!mooi he? en ik ontdekte het prachtige liedje van paul de leeuw : voel wat ik voel voor jou en putte er troost uit voor mijn zoontje !! fijne zondag gewenst en een lieve en warme groet vanuit Vlaanderen Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaaah! Rosamunde Pilcher, Katie Fford, heerlijk! Lekker lezen!
    Liefs Amelie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee J in het hoge noorden!
    Ik krijg je geen emailtje meer gestuurd.
    Je mailbox zit vol krijg ik steeds te horen.
    Kun je er iets aan doen?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oh ja de Carolien boeken vond ik ook geweldig!heb er helaas maar drie. het Pipoboek heb ik ook!Ollebol ook maar een ander deeltje. leuk jeugdsentiment!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. WoW! Da's een lijst! En zo lekker gevarieerd ook ;o) Mis ik niet de No Impact Man? Dat was voor mij een aanrader hoor! Ben je nog steeds dankbaar dat je die doorgeefkring toen opgezet hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk, die oude succesnummers..ik heb de 'kleine huis' serie kapot gelezen. Ik zou ze nu nog zo op kunnen schrijven, kende ze gewoon uit mijn hoofd ben ik bang... Ook andere meisjes-series waren mijn favorieten..echt lekker ouderwets, vertrouwd en jaren vijftig.
    Nu lees ik niet zo veel boeken meer, maar Marieke Henselmans en kook- en bespaarboeken zijn favoriet momenteel. Overigens was ik ook dol op Maria Oomkens, misschien ben ik daarom wel gaan bloggen...
    Winterse groetjes uit een wit landschap, mama lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk zo'n lijstje! Ik heb ook een boekje van Ollebol!
    Zelf ben ik enorme fan van Cissy van Marxveldt. Ik vind het in haar boeken altijd zo knus en gezellig. Recent heb ik nog weer eens Joop ter Heul gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen