Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zondag 27 december 2009

zonder foto

Het moet maar even zo. Ik krijg ( nadat mijn man foto's op een d.v.d. heeft gezet) geen foto meer geplaatst.
Over afgelopen dagen:
De kerstviering bij Pa: Zo leuk, hij bleef wakker en allert, genoot er op zijn manier echt van. Manlief heeft ( op verzoek) van alle bewoners met familie erbij, een foto gemaakt. Wat een eenvoudige manier om veel mensen blij te maken.
Daarna naar de stad, waar ze bij de Slegte stapels vega-bijbels hadden liggen. Het bleek precies hetzelfde boek te zijn in een nieuwe uitgave! Moet ik nog zeggen dat ik er heel blij mee ben?

Kerst: Nachtmis.
Kerstbrunch, bezoek opa en oma,op bezoek bij opa, simpel kerstdiner ( met als extra een luxe toetje, oma's chipolatapudding). Leuke foto's , trots op mijn kinderen, gezellige maaltijd,veel gedaan maar geen stress.
Voor 2e kerstdag: Op bezoek bij oude tante, restjes (met wat aanvulling) als diner, (met gast) , rustig aan, zeker geen meubelboulevards bezocht!
FOOD, INC.Wel gekeken naar: Food,inc. een d.v.d. over voedsel in Amerika, wie heeft alles in handen, hoe snel is een kip groot ( sneller en groter dan ooit), hoe is het bestaan van dieren die ons eten gaan worden, waarom zit overal mais in, hoe een biologisch boer erover denkt.
Confronterend, heel erg leerzaam.
Conclusie: probeer invloed te hebben door koopgedrag.

De boodschap van de filmmakers is in ieder geval duidelijk:


  • Boeren leveren wat consumenten willen! Als consumenten om eerlijk voedsel vragen, dan krijgen ze dat ook!
  • Koop zo veel mogelijk biologisch voedsel.
  • Koop alleen van bedrijven die werknemers, dieren en het milieu met respect behandelen.
  • Lees labels, weet wat er in je voedsel zit en waar het vandaan komt.
  • Koop alleen voedsel van het seizoen.
  • Koop zoveel mogelijk lokaal geproduceerd voedsel.
  • Jij kan de wereld verbeteren met elke hap die je neemt!


Zijn we nog niet zo dom bezig. Zelf nadenken is waarschijnlijk ook de enige manier om dit gekkenwerk rond voeding te stoppen!
Verder: ga ik vandaag wat ruimen, lekker koken , wat boodschappen doen, (met Food, inc. in gedachten),als het kan naar een kringloopwinkel ( door sneeuw en gladheid de hele vakantie nog niet gedaan), nog een dagje rustig aandoen, en dan weer aan de slag.
groetjes, Franca.

4 opmerkingen:

  1. Goede film! Leuk dat je erachter komt dat je al heel goed bezig bent:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Franca,
    Wat fijn dat de kerstviering zo goed is verlopen.
    zo, jij moest ook weer aan het werk, ik ook !! met een dag ertussen 7 dagen werken. Dat is voor het eerst en dat zal wel even wennen zijn. Gewoon door blijven ademen denk ik dan maar.
    Ik wens jou ook heel veel sterkte om weer aan de slag te gaan ; )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer van die foto's. Zo te lezen moeten er een paar mooie tussen zitten ;o)

    Heb de film (nog) niet gezien, maar wie weet komt het nog eens op mijn pad. Ik ken het principe al wel en probeer daar dan ook wel mee bezig te zijn. Maar soms is het best moeilijk.

    Goede jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Mama Monique,
    Als je je adres naar franca1@email.com wil mailen, stuur ik je de dvd.
    Ik wil de film wel graag terug hebben. Het kost je dus de porto kosten van het terugsturen. Laat maar weten of je belangstelling hebt.

    Hoi Monique Elisabeth,
    Sorry dat je nieuwe blog nog steeds niet erbij staat, ik lees je wel hoor!
    Grote veranderingen op touw, spannend!
    Wat werk betreft: ik werk altijd 8 dagen achter elkaar, dus dat ben ik wel gewend. Je "werk " thuis lijkt me een ander verhaal..Petje af. Stoppen met werk buitenshuis, lijkt me wel een grote stap. Zit je dan niet teveel op elkaars lip, als je man niet meer werkt?
    Ik denk al tijden over op oproepbasis gaan werken, sinds de stukken lagere energierekening( daarover later) zou het misschien kunnen. Maar ik ga toch nog maar vooor zeker, het is nl. ook erg rustig op mijn man zijn werk...
    groetjes, allemaal,
    Franca.

    BeantwoordenVerwijderen