Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 4 mei 2009

inspiratie

Zo, het gezin waar ik werkte heb ik tevreden achtergelaten. Baby was op 40 gram na op geboortegewicht, moeder maakte het ( ondanks veel bloedverlies bij bevalling) weer prima.
Ik heb even een paar dagen de tijd genomen om het een en ander te overdenken.

En mijn idee gaat door!
Dank zij Geertrude kwam ik op het idee om alle ( nou ja bijna alle) spullen die hier nog op zolder liggen en staan van mijn ouders, te verkopen en weg te geven. En met het geld iets speciaals te gaan doen.
Waarom alles vasthouden? Misschien wilde ik zo een stukje jeugd vasthouden .( is dit sterker bij een enig kind?) Maar intussen nemen al die spullen ruimte en energie in beslag. Beide kan ik veel beter gebruiken.
Omdat Geertrude zomaar spullen weggaf die ze tegenkwam bij het opruimen kwam ik op een idee.
Het geld van de spullen ( wat eigenlijk mij niet toekomt) ga ik uitgeven aan een pipowagen!
Die komt hier in de tuin te staan en is ( na een grondige opknapbeurt) bestemd om vrienden, familie en ook vreemden die het even nodig hebben, een paar dagen ( of een weekje) ontspanning te bieden.
Al jaren wil ik graag iets doen om mensen die het financieel wat minder hebben, een gelegenheid te geven om er even uit te zijn. Die plannen bleven wat vaag, want hoe pak je zoiets aan ? Dit past ook mooi bij de gedacht aan mijn moeder, waar iedereeen ( letterlijk van zwerver tot directeur, maar daarover later meer) altijd welkom was. Natuurlijk voor een kop koffie en een maaltijd, maar ook regelmatig voor een slaap/woon plaats, van een nachtje , tot maanden en zelfs jaren. Die gastvrijheid bezit ik niet, maar zo komt er een leuke gedachtenis aan haar.
Nu ga ik dus echt aan de slag. Ik hou jullie op de hoogte, van de opruiming, de verkoop,en de pipowagen.
Intussen bloeien de aardbeien weelderig, dat wordt genieten.
Aten we hier gisteren (naast de sla) van een voor mij nostalgisch gerecht. In dit geval heet het : zoete kipfilet met perzik en rijst. Ik kende het als kippilaf, en had het achter de hand als ik snel wat eten moest maken in een kraamgezin.
Omdat ik inmiddels voor een mooi bedrag aan boekenbonnen heb opgespaard, heb ik drie prachtige kookboeken uit de bieb meegenomen om te kijken of een van deze boeken een goede besteding zou zijn.
Alledrie de boeken zijn prachtig. Toch kook ik veel liever uit het ( pas gekregen) kookboekje : kookook Budget.

Nou vind ik dit zowiezo een hele leuke serie. En Budget spreekt me natuurlijk helemaal aan.
Ik denk dat ik altijd zuinig zal blijven leven, zelfs al zou ik bijvoorbeeld een groot bedrag winnen.
Hoewel ik laatst erg zat met het waarom. Waarom zuinig leven als je geen resultaat ziet? Waarom zuinig leven als je wel spaargeld opbouwd,maar daar niets mee doet? Ten eerste hou ik van deze manier van leven, een " duurdere" manier maakt me niet gelukkiger. Verder besef ik dat ik zelf iets moet ondernemen , niet gaan wachten tot een ander iets doet. Met mijn nieuwe projectje, krijg ik weer energie om me in te zetten voor zuinig leven, en anderen van mijn " rijkdom" mee te laten genieten ( ik snap dat alleen de verkoop niet genoeg op zal brengen, dus het spaargeld zal goed van pas komen, en ik bedoel ook de rijkdom van zo'n mooie omgeving en een fijn gezin).

En om op het boekje terug te komen.Het Budget kookboekje heeft lekkere recepten , uiteraard niet te duur.
Past helemaal in deze tijd , waarin steeds meer mensen op de kleintjes moeten gaan letten, Ziet er leuk uit. Heeft niet alleen betaalbare maar ook makkelijk te vinden ingrediënten ( in tegenstelling tot de andere drie kookboeken). Kortom ik vind het geweldig! Mijn boekenbonnen bewaar ik nog even. Dit is leuker.

Wie het ook een leuk boekje lijkt, kan een berichtje achterlaten, dan ga ik ( een nieuw exemplaar, deze houd ik zelf) verloten. Nou ik heb wel veel van jullie gevraagt met zo'n lang verhaal.
Volgende keer beter, nu had ik gewoon even heel veel nieuws. Ik ga hard aan de slag, met opruimen en verkopen ( en weer een lekker recept uitzoeken voor vanavond).
groetjes, Franca.

8 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig idee, zo'n Pipowagen. En wat je schrijft over je moeder is ook prachtig. Een hele mooie manier om ook gestalte te geven aan je gastvrijheid lijkt me dit plan. Heel veel succes ermee! Echt fantastisch...
    Dat kookboekje lijkt me wel wat, ik doe mee met de verloting!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dag franca ook ik wil mij graag inschrijven voor dat kookboekje en wil je zo lief zijn om het receptje van die kip es te posten?
    bij voorbaat dank met vriendelijke groet Jezebelle uit vlaanderen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen dat mijn spontane ingeving om die boeken naar jou te sturen je zo geinspireerd heeft! Ik hoop dat die spullen van je ouders genoeg opbrengen om je droom waar te maken.
    En...ik reageer nu wel, maar reken mij maar niet mee met de verloting van dat boekje. Ik heb de vorige keer tenslotte al gewonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een bijzondere moeder had jij..je zult haar vreselijk missen. Ik denk dat je met dit project een heel mooie bestemming voor haar spullen hebt gevonden. Het 'zorgen' zit jou immers ook ín het hart!?! Geweldig plan!
    Weet je wat wij gisteren aten...precies hetzelfde! Ik heb het recept ook eens van een collega gekregen onder de naam kippilaf. (met kip, uien, prei, champignons, perzik...) Heerlijk!
    En dat boekje lijkt mij ook heel handig; budget kookboeken zijn mijn favorieten. Ik heb van de zelfde serie een 'kip' kookboekje gekregen voor mijn verjaardag, ook leuk maar niet echt bijzonder moet ik eerlijk zeggen.
    Groetjes mama lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi stukje heb je vandaag geschreven, Franca (helemaal niet te lang hoor ;-) Een bijzonder plan om je dierbare spulletjes te verkopen om iets anders dat je dierbaar is te delen met anderen: je mooie plekje, je gezin, een dankbaar hart. Ik hoop dat je plannen lukken, dat je een gezellige wagen op de kop kunt tikken en dat er veel mensen van kunnen genieten! groetjes Jente

    ... en dat kookboekje lijkt me ook wel leuk...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Jezebelle,
    nog even het recept:
    350 gr rijst
    2 el olie
    1 ui gesnipperd
    1 teen knoflook
    400 gram kipfilet in stukken
    1 groot blik perziken
    1 klein blikje tomatenpuree
    zout en versgemalen peper
    ( hierbij kun je , zoals Lieveheersbeestje al zei, gerust nog champions en prei doen, maar die staan niet in dit recept) Zelf paste ik de hoeveelheden wat aan, meer rijst , 2 knoflookteentjes en twee blikjes tomatenpuree. En iets meer kip ( omdat er net iets meer in het pakje zat, wat in de diepvries lag).Oorspronkelijk was het ook een klein blikje perzik, maar dan zit je elkaar aan te kijken . Ken je die uitdrukking? Dan is er te weinig dus.

    In ieder geval: rijst maken volgens aanwijzing op pak.
    Ui en knoflook in olie fruiten, kipfilet erbij en 8 minuten bakken.
    Perzikken uit laten lekken en in stukjes snijden ( vocht bewaren) , perzik,tomatenpuree, en wat perziksap toevoegen. Doorroeren,deksel op de pan en 5 minuten op een zacht vuurtje laten sudderen. Op smaak brengen met zout en peper.

    Nou als dat niet lekker makkelijk is!
    hoop dat het je mag smaken!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij landleven kun je een pipowagen winnen, de mooie motivatie die ze vragen heb je zeker. Ik heb je ook even gelinkt. Ik had trouwens heel veel moeite om een berichtje achter te laten, normaal kan het gewoon met mijn url. Nu ja het is gelukt uiteindelijk. Je hebt een hele leuke blog

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij landleven kun je een pipowagen winnen, misschien leuk om mee te doen, je hebt een hele mooie motivatie er voor

    BeantwoordenVerwijderen