Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

donderdag 5 maart 2009

oude foto's

Geen hele oude, maar wel andere als ik eigenlijk wilde. Manlief moet vandaag erg lang werken ( we zien wel hoe laat het wordt, het moet af). Dus nou heb ik een nieuwe camera, maar geen idee hoe je de foto's op de computer moet krijgen.
Daarom doe ik het maar even met een paar oude foto's.
Zoals deze. alles uit eigen tuin. Pas sinds een paar jaar, eerst kregen we wellenswaar van mijn schoonvader maar dit is echter. ik krijg er weer helemaal zin in als ik dit zie.
Een varken wat ik (na)schilderde. Dit was op cursus, het schaduwen lukt me thuis nooit zo goed.
En onze poespoes die het ervan neemt in het zonnetje.
Zo'n mooi weer was het vandaag niet. Geen probleem, het was mijn eerste vrije dag dus tijd om flink aan de slag te gaan. Ook deze week had ik me niet erg aan mijn voornemen gehouden om elke dag iets extra's te doen. Gewoonweg omdat ik elke avond zo moe was dat ik er de puf niet voor had.
Dus ben ik vanmorgen maar met de supersnelle methode begonnen.

Dat betekent : eerst alle afvalbakken in huis leegmaken, dan begin ik met de toiletten,schoonmaakmiddel erin en borstelen, met sprayflacon schoonmaakmiddel ( ik heb gewoon een zelfgemaakte oplossing van een citroenallesreiniger met water) spuiten en schoonvegen met een microvezeldoekje. Wastafel, bad en douche hetzelfde (maar wel met een nieuw doekje. Als je echt helemaal volgens de methode werkt, spray je de vloer ook en maak je die met een doekje schoon. Ik pak gewoon een emmer met mop ( als ik de hele bovenverdieping verder klaar heb). Slaapkamers : bedden verschonen, stoffen ( bij ons altijd nog wat kleding opruimen) ,stofzuigen ( en dan die mop er even door).

Tijd voor een kop koffie en dan verder beneden: Keuken : alles wat afwasbaar is met sprayflacon en microvezeldoekje( na afloop van dit soort poetsdagen heb ik zowat een emmer vol poetsdoeken), stofzuigen en (met een nieuw sopje) moppen. Huiskamer: eerst opruimen, stoffen ( deuren met sprayflacon enz) stofzuigen, klaar. Voorkamer, hal gang : idem dito. Nog een veger en mop door achterhuis en bijkeuken, en voor een eerste dag is alles weer in orde. In de loop van de week pak ik het een en ander nog wel goed aan, maar voor nu is het ( supersnel) netjes en fris. Het is anders als een emmer met een lekker (zachte zeep) sopje, toch werkt het wel, ook in puinhoop gezinnen start ik soms zo de eerste ( meestal tweede) dag om overzicht te krijgen.

Om 2 uur kon ik naar Pa ( die verschrikkelijk slaperig was, omdat een stevig medicijn de enige mogelijkheid was om bloed te kunnen prikken, wat schijnbaar noodzakelijk was) , dochterlief was ook in het huis, zij doet daar vrijwilligerswerk. Dus heb ik maar even met haar gekletst en haar "collega", en ben snel boodschappen gaan doen.
Als lunch had ik zomerse chilli( uit de diepvries) en omdat manlief toch niet thuis eet, mochten de kinderen het menu bepalen. Dat werd lekker simpel: gebakken aardappeltjes, met wokgroenten en spekjes. Zo snel dat we om 17.45 uur niet alleen gegeten maar ook al opgeruimd hadden.

Als het goed is maken dochter en ik straks nog een chocoladecake. En dan is het mooi voor vandaag.
Het huis is schoon en opgeruimd genoeg om mensen te kunnen ontvangen. Er is ( simpel) gekookt, drie draaien was gewassen, gedroogd( geen dag voor droogrekjes, vandaag alles snel in de droger) opgevouwen en opgeruimd. Pa is bezocht ( al had hij er niet veel aan) , en de belangrijkste boodschappen zijn binnen.
Morgen weer een dag ( en dan maar hopen dat ik foto's op de computer kan krijgen) als manlief niet al te laat is vraag ik hem nog even om hulp. Dan ga ik lekker iets gezelligs doen, bij een vriendin langs, of een tuincentum( krijg steeds meer zin in het voorjaar) kan er me nu al op verheugen!
groetjes, Franca.

1 opmerking:

  1. Als ik die foto van je kat zie, krijg ik echt zin in de lente!
    En wat ben jij ijverig geweest vandaag. Daar kan ik een voorbeeld aan nemen!

    BeantwoordenVerwijderen