Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 19 januari 2009

De keuken

De keuken. Ja waar zal ik beginnen?
Gisteravond was ik met het eten bezig toen ik ineens een mooie avondzon zag. Naar buiten en proberen het op de foto te krijgen. Helaas lukte dit niet. Wel zag ik weer eens hoe gezellig de keuken er van buiten af uitziet, en besloot daar wat foto's van te maken. Binnen nam jongste nog een ( verlaat, hij was bij oma) stukje taart en kon ik niet laten de hele keukentafel-rommel er ook even op te zetten.
Hoewel ik vaak stukjes keuken laat zien, is dit voor het eerst de keuken helemaal.Hier van buiten uit gezien.
Voor mij is de keuken echt het hart van het huis. Ik vind er ook echt troost als het me niet zo lekker gaat.
Waar is het op zo'n koude regenachtige dag beter vertoeven dan in de keuken? Zeker als je wat gaat bakken of braden, en het daardoor lekker warm is , dan komen de kinderen er ook vanzelf rondhangen. Er valt tenslotte allicht iets af. En het ruikt er altijd zo lekker.

De kast en tafel waren al eerder te zien. In het kleine kastje zit een espresso(koffiezet) apparaat verstopt. We kochten het ooit voor mijn moeder omdat ze dit met een hand kon bedienen( haar ene hand en arm raakte verlamd), toen moeder gestorven was stond het lang op zolder (zonde natuurlijk), manlief maakte bij de verbouwing een speciaal kastje zodat het (enorme) apparaat niet op de aanrecht hoefde te staan. Op het kastje hangt een brief in plastic, dat is onze vakantiebestemming van vorig jaar, zodra die van dit jaar besproken is komt die op het kastje, zo hebben we altijd voor of napret.
Het bovenste ingebouwde kastje maakte mijn man al bij de eerste keuken, toen in grenenhout, nu inmiddels geverfd. Ik heb het niet opgeruimd, dus je ziet het echt zoals het is( vaak een enorme puinhoop), wel gezellig omdat ik er altijd foto's e.d. tussenschuif. In de plexiglas boekenstandaard vandaag het a.h. kookboek"kookboek voor de dinsdag" , het soort recepten waar ik van hou: simpel en lekker.De 'schouw' heeft manlief helemaal zelf gemaakt,helaas heb ik 'het geheime kastje' niet op de foto. Daar is overigens niets geheim's aan, het is een superlief klein kastje aan de zijkant, zodat hij ( wanneer nodig) iets kan repareren.Het fornuis is een zespits, heerlijk altijd plaats, zelfs als je zelf pudding kookt( doen we hier vaak).O ja, onderin het kastje zit de magnetron en de slowcooker, ook netjes weggewerkt. En de pannenlappen aan het fornuis zijn mijn favoriete ( al gebruik ik die aan het haakje, zonde als die mooie vies worden).
Het keukenblok is een oudje van marktplaats, hebben we samen ter plekke uit een keuken gesloopt ( dat was de afspraak met de oude eigenaars). Manlief heeft toen gebruikt wat kon en de rest op maat gemaakt. Het blad is nieuw gekocht, en moest door drie sterke mannen op zijn plaats gelegd worden, helaas is de spoelbak niet goed te zien. En dat is nog wel mijn trots : een spoelbak met zwart-witte tegeltjes en een koperen putje.
Helemaal links in het hoekje zie je mijn televisie, gekocht voor 10 euro op een marktje. Als s' morgens de kinderen de deur uit zijn is het soms zo stil, helemaal na zo'n fijn weekend en op zo'n sombere dag. Wat is er dan lekkerder dan de t.v. aan, een lekker sopje te maken en even de afwas met de hand doen, met het sopje nog gauw het een en ander afnemen, en je bent weer aan de slag voor je er erg in hebt. Ook s' avonds als je moet koken direct na het werk is het soms lekker als Jamie Oliver je begeleid, zelfs Oprah zie ik soms zo.
En als de keuken weer aan kant is, de laatste de deur uit is, intussen ook de was droog en gevouwen is dan..
Is het tijd voor een lekker bakske koffie. Met opgeklopte melk, wat cacao en natuurlijk een plak gemberkoek. Wat wil een mens nog meer.( Misschien een brabantia-handdoekrekje op de plaats van de kalender, maar die moet echt in het zicht blijven anders vergeet ik alles).
Niet op de foto: het mooie balkenplafond dat mijn man maakte ( en van vier lagen verf voorzag), en de vloer van natuursteen (met op maat gemaakte plinten). En een van de mooiste dingen van de keuken: het geweldige uitzicht! Hoewel de buurman een bos aangepland heef ( en we dus minder ver weg kunnen kijken) , zien we vanuit het raam soms hertjes, fazanten, konijntje, hazen en sinds kort een verdwaalde eekhoorn. En natuurlijk heel veel vogeltje die op het voer afkomen. Al met al is dit voor mij echt een van de fijnste ruimtes van het huis. Met dank aan mijn man, die dit alles ( helemaal alleen) voor elkaar kreeg.
groetjes, Franca.

2 opmerkingen:

  1. Je hebt inderdaad een geweldig gezellige & warme woonkeuken!
    groeten Jente

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is echt een van de meest warme en fijne keukens die ik ooit zag. Ik ben dol op ouderwetse, gezellige, nostalgische keukens als dit. Een inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen