Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

zaterdag 20 december 2008

bijkeuken en een mooi boek

Dit is de deur van de bijkeuken, en dus tevens het enige raam daar. Met een gordijntje gemaakt van het eerste dekbedovertrek, dat we ooit hadden(kado bij een Libelle abonnement),van datzelfde stofje maakte ik een gordijntje onder het aanrecht. De kast is onze voorraadkast(belangrijk als je ver buiten het dorp woont) en het voelt zo rijk, altijd genoeg te eten in huis. Het houten paneeltje schilderde ik ooit voor mijn moeder(het is haar servies en haar koekjestrommel )als kadootje voor haar verjaardag.
Deze bezemsteel hangt ook in de bijkeuken.Boven de (grote)radiator . Inmiddels staat de verwarming daar niet meer aan, maar ooit woonde we een jaar voornamelijk in de bijkeuken ( toen de keuken ge/verbouwd werd) en was een grote radiator wel heel prettig. De ruimte is lang en smal ,we konden er wel een kleine keukentafel in kwijt , maar alleen tegen de muur. Iemand moest dus steeds half op 't hoekje zitten. Na een jaar was ik het er goed beu , al had het ook iets knussigs. Klein,smal,alles bij de hand(we hadden zelfs een t.v.tje aan een beugeltje aan de muur), de wasmachine en droger , de waslijn direct als je uit de deur kwam.
Die deur stond vaak open bij goed weer(of pannenkoeken bakken) en ik ben bang dat de buren weleens mee konden genieten van Gerard van Maasakkers op mijn kleine c.d. spelertje.
Het was het jaar nadat mijn moeder overleden was. En een de liedjes van Gerard waren zo fijn als troost.
Vooral het lied 'dragen' zullen ze vaak gehoord hebben.In het lied gaat het over zijn vader, maar was voor mij op mijn moeder van toepassing.
Het oude(over)handdoekrekje,was nog van mijn moeder en ook het rekje hieronder kwam uit haar keuken.
Het staat vol met oude dingen die gewoon gebruikt konden worden, en me ook aan haar deden denken.
Toen ik vanmorgen de was op stond te hangen in de bijkeuken, bedacht ik me dat het eigenlijk een plaats is geworden waar het fijn is om te zijn. Met al die kleine herinneringen aan mijn moeder.
En dat zomaar in een bijkeuken.
Tot slot over dit boek.
Ik kwam dit boek in de kringloopwinkel tegen, vroeger keek mijn moeder naar de serie op t.v.
Ik was nog klein,en vond er niks aan. Toen ik later er weer een stukje over las in de Genoeg, besloot ik het toch maar eens te lezen. En nu is het een boek wat je bijna niet weg kunt leggen als je begonnen bent!
Een echte aanrader, wat dat mensje allemaal meemaakt niet te geloven.Dat haalt de romantiek direct van emigreren af. Geweldig boek! Nou zou ik de serie nog wel eens willen zien, dan zou ik er waarschijnlijk heel anders naar kijken. En wat zou ik graag nog een keer met mijn moeder 'een bakske' willen drinken, wat zou ik haar graag vertellen over wat ik intussen bijgeleerd heb, en wat een geweldige moeder ze was.!
Groetjes, Franca.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten