Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

woensdag 16 augustus 2017

huis, iets uit de tuin en vooral heel veel keuken

Karel op schoot , hij word al een flinke kater.
Op verzoek even iets over hem.
Hij groeit als kool, heeft netjes zijn inentingen gehad, alleen kon de dierenarts de laatste keer zijn hartje niet horen ( omdat hij zo hard lag te spinnen), gek beest!
Vol streken ( zoals gauw op mijn stoel gaan liggen als ik even opsta).
Volop in actie die Karel.
Uitproberen om heel gauw een rondje over de tafel te rennen ( goed wetende dat hij dat echt niet mag).
We hebben wat met hem te stellen.
Maar wat vind ik het een lief beestje!

Verder ging ik vooral de keuken in de laatste dagen.
Ik maakte van alles.
Zoals:
Chinese tomatensoep van:
http://www.lekkerlevenmetminder.nl/2017/08/07/budgetrecept-chinese-tomatensoep/
Een recept voor een flinke pan vol, die ze hier heel lekker vonden.
 Uit nieuwsgierigheid probeerde ik ook een schotel van Zuinig met tante Dora.
http://www.dora-besparen.nl/de-keuken-van-tante-dora/voedselbankrecepten/ovenschotel-met-potjesgroente/
Het gaf me een flinke schaal waar meteen een paar mensen van mee konden eten ( ik paste de hoeveelheden wat aan).
Ik zal het nog een keer maken, dan met groenten uit de tuin.
Samen met de tomatensoep en een paar lekkere toetjes, aten we een flinke maaltijd buiten op het terras.
Zelf at ik een ( heel lekker) overschotje van zondag, toen manlief kookte.
Sla, en bijna alles uit de groenschotel uit de moestuin.
Vega balletjes uit de winkel.
 Dit was de schotel van zondag, al vaker ( in diverse variaties) gemaakt door manlief.
Er zit in ieder geval in: de witte courgette, wortels, uien, met kruiden en eieren en volgens mij dit keer ook nog wat roomkaas.
Ik zal hem het precieze recept wel eens vragen.
Toen ik dinsdag naar het dorp wilde fietsen, kwam ik een vriendin en haar man tegen.
Krijg ik zomaar een flinke zak vol pruimen.
Daar gaan we iets mee doen.
Pruimenjam, maakte ik.
En natuurlijk even proeven!
Vroeger thuis maakte mijn moeder pruimenjam zonder velletjes.
Heerlijk, maar alle pruimen schillen is me toch iets te veel werk!
Ik gebruikte gewoon even de staafmixer, net zo lekker en ook nog een mooi kleurtje.
Tja, als je dan toch bezig bent...maak ik meteen van de drie overrijpe bananen nog wat bananenjam.
En een lekkere pruimen chutney.
Maar één potje bananenjam, maar wel heel lekker.
Als een van oudste zijn maten komt, is het in één keer weg.
Ik zal weer eens een paar potjes voor hem maken.
Gisteren op tafel:
https://uitpaulineskeuken.nl/2014/05/budget-gevulde-zoete-aardappel.html

 In het recept staat voor de vulling: 100 gr kidneybonen en 100 gr maïs, maar dan hou ik halve blikken over, waar ik vervolgens dan niks meer mee doe.
Dus besloot ik de hele blikken te gebruiken ( en de andere hoeveelheden ook wat aan te passen). Daarom aten we vandaag deze vulling nog een keer.
Nu in ( de makkelijk overblijvende ) groene en gele paprika,s.
Met wat crème fraîche er over, heerlijk.
Ik zal er de volgende keer wel een foto van laten zien ( nu nog niet gedownload).

Hier nog een pan pasta met spinazie en kruidenkaas.
Simpel, en een favoriet van jongste.

Tot slot nog een heel grappig gerecht:
http://www.dora-besparen.nl/de-keuken-van-tante-dora/voedselbankrecepten/dutch-baby-een-wolk-van-een-toetje/
Je zet de schaal al leeg in de oven, als die erg heet is doe je het beslag er in.
Na 20 minuten doe je er wat citroensap en wat poedersuiker over.
Het smaakt een beetje naar zoete pannenkoek, en ziet er heel grappig uit.
Wat onze kinderen betreft, voor herhaling vatbaar!
 Vandaag ben ik iets anders gaan doen na al dat kokkerellen, hier is hoe het begon.
Een kastje en héél veel dozen!
 Het leek even of het niet zo'n goed idee was geweest, garen kopen in de kringloopwinkel.
Maar het kwam goed ( met flink wat geduld).
Net als de rest van de kamer.


En wat ik deed?
Tja....

Dit is hoe ik het omschreef in een mailtje naar een vriendin:

 Ik maakte (wat voorheen dochters slaapkamer was), in orde voor de grote ( bruilofts-) dag.
Wat vooral inhield dat ik heel veel op moest bergen ( wat heeft een mens een rotzooi).
Ik had de kamer al min of meer in gebruik als hobbykamer, en al het garen en de poppenhuis-spulletjes moesten ergens heen.
Wat was het een mooie ( vooral lege) kamer die dag.

Maar nu?
Ik kon niet eens fatsoenlijk onze slaapkamer schoon maken.
Om alles ( toch netjes) even "op te ruimen" had ik het meeste onder ons bed geschoven.
En de grote dozen op de overloop gezet.
Daar moest iets mee...

Dus heeft manlief gisteren het witte kastje wat dochter in Rotterdam gebruikte uit de schuur gehaald en in de voorkamer gezet, net als een klein tafeltje en het poppenhuis!
Ja, het poppenhuis is in basis klaar, nu kan ik aan de slag.

Vandaag aan mij de schone taak om alle rotzooi van boven naar de voorkamer te brengen , in de kast te krijgen en het geheel er ook nog netjes en gezellig er uit te laten zien.

En dan...kan ik eindelijk onze slaapkamer weer eens echt goed poetsen.

Ik weet wat me te doen staat vandaag!
Ik laat jullie binnenkort het resultaat zien!

groetjes, Franca.






6 opmerkingen:

  1. Volgens mij houden jullie heeeeelemaal niet van koken en lekker eten, hahaha

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Erika, nier hoor, heeelemaaaal niet!
    Haha.
    Koken ( in de keuken rommelen noem ik het meer) is voor mij altijd een soort troost.
    Lekker bezig zijn, dingen maken die ze hier lekker vinden.
    De warmte , de gezelligheid.
    Een menuutje maken, en later met zijn allen ( fijn als dochterlief en haar man ook aan schuiven, en dat vinden ze geen probleem) gezellig aan tafel.
    Wat wil een mens nog meer?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er op de foto,s allemaal erg lekker uit, ben van plan om verschillende gerechten te gaan maken. Karel ziet er lief uit, vind de naam zo leuk gekozen, een grote stoere naam voor zo,n klein katertje. Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, dat Kareltje... Ik mis die-van-ons (is twee jaar geleden overleden) nog steeds. Die recepten zien er weer lekker uit.
    Succes met het inruimen van je kast ;-) (grappig, dat het inruimen van een nieuwe/andere kast zoveel leuker is dan het bijhouden van bestaande kasten...)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo :)
    wat een mooie foto van Karel op schoot, de lieverd, ondeugend en al ! :) ;)

    Heerlijk eten weer, ziet eruit om van te smullen.

    fijn weekend alvast, vriendelijke groet van Josie

    BeantwoordenVerwijderen