Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 13 februari 2017

te veel je best doen

Tja...hoe begin je dan weer na een paar weken?
Als je wat steun gezocht hebt.

Dingen doet die je blij maken, gezonde dingen eet en drinkt, wat extra licht op zoekt.
Het zonnetje soms zomaar binnen ziet schijnen.
Dan pak je de moed weer op en gaat aan de slag.
Werkt in een fijn gezinnetje, veel te hard ( avonden gestrekt op de bank), maar met plezier.
Maakt een echt heerlijk gerecht klaar ( met een minder mooie foto).
http://www.keukenliefde.nl/koolhydraatarm-gevulde-courgette-ratatouille-en-roomkaas/
Vind bij thuiskomst je glazen potje terug ( had het terug gevraagd, zodat ik er zes heb voor toetjes), lief gevuld met lekkers.
Bak je een bananenbrood.
Wat volgens mij prima smaakte, gezien ik het nadat ik terug kwam van de fitness, zo aan trof...
Maakte ( sorry voor de lelijke foto) een overheerlijke pompoen chili van Thug kitchen ( denk er aan met aanpassingen: niet een hele, maar een halve rode peper, niet 2 1/2  eetlepel chili, maar een theelepel en een paar draaien met de chili molen, waarin gedroogde chili zit).
En net daarvoor weer een recept uit Sonja's kookboekje: Kipcurry met rijst dit keer.
Dochterlief kwam eten en smulde er van.
Zag een sprookjeswereld vanuit mijn keukenraam.
Kocht via marktplaats het oude tijdschrift met het appel-kwark-taart recept wat ik zo graag wilde maken, omdat het zo leek op de soortgelijke taart die we vroeger op mijn moeders verjaardag kregen...
En dat lukte!
Hier nog met een dun laagje room/kwark, later toch de rest er bij gedaan.
De smaak was perfect!
 Had een fijne dag waarin een lieve vriendin ( eindelijk) mijn roze vest in elkaar zette, en we tussendoor genoten van koffie, lunch, en heerlijk bijkletste. Ik rommelde een beetje om haar heen, deed een wasje, vouwde wat en stofte de huiskamer.
Simpel, maar zo gezellig!
Ging met vriendin ( een andere) , haar moeder, diens vriendin en diens zus, maar een brocantemarkt in een kasteel, zomaar vlak bij.
Waarna we bij ons de koffie genoten ( en i.v.m. de tijd inmiddels , koekjes, broodjes kaas en een grote mergpijp oeps, schande).

Is dat te veel je best doen?
Nee, dat is leven.
Wat ik bedoel is dat er zoveel mooie dingen in het leven zijn, waar ik oprecht van geniet, die ik hier met jullie graag wil delen.
Maar soms is het iets moeilijker, geen drama, niets om over te zeuren, maar ik benoem het wel.
Ik merk dat ik het best moeilijk vind om daar commentaar op te krijgen.
Vooral als het scheldend is met de minder mooie naam van het vrouwelijk geslachtsorgaan: lieve dame die dit deed: ik heb ze zo vaak gezien, voor, tijdens en na een bevalling. Alle eer en respect voor dit orgaan, geen enkele reden om ( als je schelden al nodig vind), dit daarvoor te gebruiken!

Kijk ik heb veel gedaan, daar van genoten, maar ook een paar dingen niet gedaan.
Zoals: niet binnengelopen bij het vorige gezinnetje, ook al werkte ik daar met veel plezier, en stond ik nu met de auto bijna voor hun deur.
Schuldgevoel!
Maar ja, lange dagen, heel erg moe, ik kon het echt niet opbrengen, wilde na het werk echt naar huis.
Wat ik ook ( nog) niet deed ( en daar schaam ik me pas voor) is een kraamcadeautje opsturen, terwijl het juist voor zo'n lief persoontje is.
Soms wil ik te goed doen en loop ik vast. Ik moet leren dan maar gewoon te doen, dat is dan beter als ( te lang) wachten!

Poetsen gaat goed, nu het minder vol is in huis, begin ik makkelijker ( sommige mensen geven nu het commentaar dat het erg leeg is, niets van aantrekken, het is goed voor ons).
Koken gaat goed, maar dat is ontspanning voor mij.
Lopen ( bewegen ) gaat ( redelijk) goed op vrije dagen, een keer aan het werk, plof ik na het eten alleen nog op de bank.
Lieve mensen om me heen: gelukkig heel veel!
Het komt goed, dat cadeautje stuur ik zo snel mogelijk op, ik probeer me minder aan te trekken van commentaar ( op het blog of in het echt). Vanavond samen onze beoordeling door komen. In het team door collega's, moeten we zelf doen....moeilijk. Ik zie er tegen op, maar het komt vast goed.

Mijn eigen advies opvolgen: niet te veel denken, gewoon doen!

Lieve groetjes, Franca.

20 opmerkingen:

  1. Lieve Franca ,

    Alweer een prachtig blogje , jij zou een boekje moeten uitgeven met alle mooie foto's en recepten en levenswijsheden .... ik ben alvast fan hoor !!!!

    En mensen die zo'n taal hanteren zijn vooral zo "arm van geest" en dat is best zielig vooral voor zichzelf ...
    Het is jammer hoe onze taal verarmd en eigenlijk ook het respect voor de ander ! En neen ik ben géén oud verzuurd mens (47j) maar ik vind het wel jammer dat bepaalde dingen van hoe we omgaan met de medemens heel arm is ook het taalgebruik op TV en in muziek.
    Er is niets mis mee om recht te staan van je stoel , als iemand je komt begroeten , om iemand je plaats te geven in de bus,om een mama met buggy van de bus te helpen om een oudere dame te helpen het etiket te lezen (want ze heeft haar leesbril niet mee)in de supermarkt .Om géén vuilnis langs straat te gooien ! Mijn dochter 19j trakteerde laatst 2meisjes van haar school op een cupcakje en hop papiertje eraf en op de grond !(mijn dochter had acuut spijt dat ze getrakteerd had en durfde niets te zeggen...)en ik heb haar gezegd wat ik zou gedaan hebben (vroeger zou ik wel iets gezegd hebben maar in de tijd die we nu zijn ,durf ik ook niet meer)ik zou die papiertjes zonder woorden oprapen zonder woorden maar wel dat ze het zien !Denken ze misschien es na....?
    Wij hebben nog maar 1 jaar kabel-tv =veel zenders ! oh wat heb ik mij dat al BEKLAAGD !! al dat gevloek , alcohol en schaarse kleding waar het niets ter zake doet ! ja , nu lijk ik wel heel bekrompen , maar ik draag gewoon een bikini op het strand en gisteravond heb ik naar aanleiding van een TV-programma aan mijn zoon (net 14j uitgelegd want een "huis van plezier is ...EN hoe men die dame's benoemt !!dus neen we zijn echt niet wereldvreemd!)
    Maar toen wij pas die kabel TV hadden zeiden allebei de kids , is dit nu een muziek-clip of een reclame voor badmode/ondergoed !? Laat ik het gewoon zo formuleren ik krijg nog altijd liever een kado-tje die mooi en met liefde en zorg is gekozen en ingepakt ,dan dat er niets meer is om te ontdekken,naar te verlangen of zich over te verwonderen en dan bedoel ik die laatste zin in de hele brede context ,sparen voor iets is ook zo iets , fruit en groenten eten van de tijd van het jaar (géén aardbeien met kerst ) hoe lekker is iets als je het een tijd niet hebt gegeten? Gewoon een beetje meer waardevol zijn voor elkaar en de natuur en dit in woorden en daden ! Dit zou zo mooi zijn , ik geloof erin en ik handel er ook naar !
    Dat ik af en toe argwanend word bekeken ( alsof ik niet helemaal spoor of bang dat ik iets wil of zal doen die niet koosjer is ...)neem ik er maar bij ! Er is géén lotusbloem zonder modder !!
    lieve harte-groet vanwege Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Franca,

    Lees altijd met plezier je berichtjes en geniet van je gezelligheid. Soms lijk je een soulmate, hoewel ik nog wat jaartjes jonger ben.
    Voel me vaak net zo als jij het beschrijft. Een dankbaar mens met heel veel mooie dingen, maar soms moet ik voor mezelf heel hard vechten. Dat is niet altijd precies te benoemen waarom, maar is er wel! Daarom een lieve groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo
    wat een heerlijke gerechten weer, fijne maandag gewenst ! :)

    vr.gr Josie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees je berichtjes graag ,kijk er naar uit .Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  5. zo gezellig hoe jij zo lekker open durft te schrijven!
    heb je speciaal vooraan staan om gelijk te lezen hoe je de boel zo goed oppakt!
    groet Ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Franca, ik lees heel graag je berichten. Jammer dat sommige mensen het niet kunnen laten om vuil te spuien .... Groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook ik lees graag je berichtjes. En de recepten brengen mij vaak weer op ideeen.
    Groetjes Monique.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag franca, ik heb nog nooit op een blog gereageerd, maar nu wil ik je toch een hart onder de riem steken.trek je maar niets aan van lelijke mensen, ik geniet iedere keer weer van je fijne blog en je kunt het nooit iedereen naar het zin maken, bij deze mijn dank en ik hoop je nog veel te volgen hartelijke groet corry van den brink

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik me eens wat teveel aantrek van commentaar van anderen, dan corrigeer ik mezelf met de spreuk: Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch.
    En iemand die hier op je loopt te schelden ga je hopelijk wel blokkeren. Wat belachelijk om hier te gaan schelden. Als je het ergens niet mee eens bent dan zeg je dat netjes of je houdt je stil. Immers, je bent hier te gast.
    Naar dat recept word ik nu wel erg nieuwsgierig, de taart ziet er heerlijk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat jammer dat er weer mensen zijn, die dan weer een scheldpartij moeten starten. Ik lees graag bij je en zou zeggen: Trek je er niets van aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat jammer dat er weer mensen zijn, die dan weer een scheldpartij moeten starten. Ik lees graag bij je en zou zeggen: Trek je er niets van aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik las laatst de volgende zin: "Niets heeft een betekenis, behalve de betekenis die jij er aan geeft".

    Zelf heb ik me ook heel lang aangetrokken wat een ander zegt en vindt.... Mijn man is daar heel nuchter in. Hij zegt dat je woorden moet zien als een kadootje. Het is pas van jou als je het hebt aangepakt van een ander. Als jij het kado niet accepteert, blijft het van de ander. Hij zegt dat je ook zo met woorden moet doen. Als je de gesproken woorden niet wilt hebben, moet je ze bij de ander laten...
    Hoe moeilijk ik het ook vind, het lukt wel steeds beter om het zo te zien. Lelijke zinnen raken mij steeds minder. Ik hoor ze wel, maar ze komen niet meer binnen.

    En schelden is een vorm van machteloosheid. Lichaamsdelen, geaardheid en ziektes worden vaak in zinnen gebruikt door mensen die niet bij machte zijn om zich in normaal Nederlands te uiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Franca, ik reageer bijna nooit op blogs, maar ook ik wil je even een hart onder de riem steken, ik lees je blog altijd heel graag, leef altijd een beetje met je mee.
    Je beroep vind ik zeer boeiend.

    Ik lees ook blogs van mensen die in mijn ogen vreemde dingen doen, daar denk ik dan het mijne van. Maar ik reageer dan gewoon niet, niemand zit op negatief commentaar te wachten, leven en laten leven. En schelden? Ik vraag me dan af of de mensen dat ook zouden doen als ze met je in een persoonlijk gesprek zijn? Nee toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Franca,
    Dnk voor je mooie blog weer.
    Ik geniet er iedere keer weer van.
    Het kunnen genieten can zulke "simpele" dingen,een kunst.
    Fijn weekend voor jullie.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Franca,

    ik lees net je blog en wil graag reageren:
    Het eerste wat in me op kwam was:" Ach, lieverd, trek het je niet aan"!
    Ik weet ook niet wat mensen bezielen die zich op deze manier uitlaten naar anderen. Wellicht is het boosheid, onvrede of jaloezie waardoor ze geleid worden. Dat is jammer voor hen! Ze doen zichzelf namelijk tekort. Het levert ze meer op als ze deze energie in zichzelf zouden steken en te gaan werken aan die boosheid, onvrede enz. dan komen ze beter in hun vel te zitten, staan positiever in het leven, zijn gelukkiger. Hoe leuk is dat?
    Mijn moeder was altijd een vrouw van weinig worden en als we een beetje aan het mopperen waren, zei ze steevast: "Verbetert de wereld, begin bij jezelf". (een oude spreuk van de Bond zonder naam)
    Weet dat ik, vanuit Portugal, je blogjes volg en altijd geniet als je schrijft over je gezin, je werk, je prachtige huis, de recepten, de pipowagen natuurlijk niet te vergeten. Ga lekker zo door en natuurlijk mag je je ups en downs hebben en hierover schrijven, bedenk maar dat jij je leven en dromen leeft, met vallen en opstaan, maar je doet het maar. Daar kunnen velen mopperaars nog een voorbeeld aannemen! Lieve groet, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het kunnen lange maanden zijn, januari en februari. Zelf heb ik de meeste moeite met de overgang naar het echte voorjaarsweer. Dan kan ik nog niet echt afscheid nemen van de rust van de winter. Dan wil ik er nog wat langer aan vasthouden. Terwijl anderen juist snakken naar het eerste voorjaarszonnetje, weet ik.
    Best gek dat jij zulke wrede reacties krijgt. Ik kan me herinneren dat je er een keer eerder over schreef, dan iemand echt kwetsende woorden had gezegd. Het past helemaal niet bij het soort onderwerpen waar jij over schrijft. Dat verbaast me vooral.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Franca, ik reageer eigenlijk nooit, maar nu is het al zo'n tijd geleden dat je geschreven hebt, dat ik je verhalen begin te missen. Vandaar toch maar een keer een reactie. Ik geniet enorm van je belevenissen en ik krijg energie van jullie energie!! Op naar het mooie weer en nog meer mooie stukjes!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Lieve Franca,
    Ik heb nog nooit gereageerd op je blogs .Nu al een tijdje niets gehoord.Weet je ik maak me echt ongerust.Gaat het wel goed met je.
    Ik volg je blogs al heel lang en lees ze altijd met veel plezier.Het maakt mijn dag altijd een beetje leuker als ik jou blog heb gelezen.
    Laat als het kan aub.iets van je horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. dag lieve Franca ,
    net als de andere dames ben ik ook best wel ongerust en kom ik
    elke dag even piepen !
    Maar ik durfde niet echt iets schrijven want ik wil je niet opjagen
    maar ik hoop dat je uit die winterblues kan klimmen ....???
    als het een troost kan zijn ,je bent niet alleen !
    lieve groet en een dikke knuffel vanwege Jezebelle die dringend de zon , de lente en
    goede tijden nodig heeft !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Franca, ik heb op je blog geen reactie achtergelaten omdat alles wat gezegd kon worden al gezegd was door andere lezeressen, die vaker nog veel beter konden verwoorden wat ze bedoelden dan ik dat kan. Uit alle reacties bleek wel dat mensen jou en je blog waarderen. Wat negatieve reacties betreft, deze zijn eigenlijk het lezen niet waard en zeker niet iets om je aan te trekken, het beste is om deze net als water van je af te laten glijden. Ik lees ook andere blogs en het valt mij op dat hier vaker door bloggers over wordt geklaagd, sommige mensen schijnen er een duivels plezier in te scheppen om anderen op internet uit te schelden etc, wellicht uit frustratie, onprettige karakter eigenschappen of jaloezie. Het is net zoals je zelf al aangeeft, uit je blogs blijkt dat je je altijd met hart en ziel inzet voor je werk en de mensen in je omgeving, misschien vaak wel ten koste van je eigen welzijn.Nu we al zolang niets van jou gehoord hebben, hoop ik dat alles goed gaat met jou en je gezin. Veel sterkte. Maria

    BeantwoordenVerwijderen