Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 24 augustus 2015

in de bonen

Telefoon van het werk: wachtdag vandaag.
Oké, die start pas echt om tien uur, dan kan ik eerst wat bonen gaan plukken.
De moestuin ligt ( nogal een eindje) achter het huis, dus daar heeft de ( vaste) telefoon geen bereik.
Tien voor tien, ik wil graag nog meer plukken, voor de zekerheid vraag ik de hulp van oudste ( als de telefoon gaat, vraag ze dan of ze me mobiel willen bellen ), hoe ik dan met mijn modderhanden op moet nemen is een ander verhaal.
Die regen van gisteravond heeft voor flink wat zand gezorgd, maar wat een fijne oogst.
 Schoongemaakt ( in beide opzichten).
Eerste ronde voor de diepvries, de boterboontjes ( en een klein deel sperzieboontjes) eten we vandaag.
Manlief houd er niet van: diepvriesbonen, maar ik vind het toch wel erg makkelijk als ik lang moet werken, en het is zonde om ze verloren te laten gaan ( niet dat we alles zelf houden hoor).
 Tegen de middag nog niks van het werk gehoord, dan begin ik maar alvast te koken.
Een Nigel Slater recept vandaag ( wat ik al eerder gemaakt heb).
Geen aubergine in huis, wel courgette, boontjes en worteltjes uit de tuin.
Met deze kruiden moet het wel lekker worden.
Ook nog  Champions in de koelkast. Het komt goed zo.
Iets te veel saus?
Het ruikt in ieder geval heerlijk!
Zo zag mijn bord er 's avonds uit.
Met zelfgemaakte Matzes, waarvan ik een recept vond in het boekje: koken zonder poen.
Grappig om te zien dat het werkt!
Je maakt van wat bloem,zout en water ( en een paar druppels olie) een deegje.  Balletjes te grootte van een walnoot maken. Rolt die uit ( had  ik dunner kunnen doen, maar ja haast) Koekenpan zonder olie op hoog vuur, dan het vuur laag en ineens gaan ze op blazen.
Ze lukte niet allemaal, maar ik ga het zeker nog een keertje proberen!
De mannen hadden overigens , boterboontjes, gehaktballetjes en gekookte aardappels, maar snoepte vrolijk met de korma mee.
Rijst met rozijnensiroop als toetje.
In eerste instantie wilde de rijst niet goed garen ( en moest de pit uit om aanbranden te voorkomen).
Had ik net een boek gelezen waar de huisvrouw ( om kosten te besparen) de pan in hun bed zette om verder te garen.
Dan kon ik ook!.
Handdoek om de pan gebonden en onder het dekbed.
De jongens vonden het maar erg vreemd dat het toetje uit ons bed kwam ,haha. Maar de rijst was keurig gaar en niks aangebrand!
 Voor de moedigen onder jullie...
Bij het naar buiten stappen zag ik iets klein bewegen...
Een muisje.
Die, eenmaal betrap, doodstil bleef zitten.
Nu pas snap ik de uitdrukking: muisstil!
Toen ik terugkwam met de bonen was het beestje weg ( ik had voor de zekerheid wel even de bijkeuken-deur dicht gedaan).

De rest van de dag niks gehoord.
Wel kwam ik iets vreemds tegen in de gang...
 Een oude brandweerslang.
Daar heeft dochterlief grote plannen mee ( hier al een etui die ze voor manlief maakte).
Samen met haar beste vriendin wil ze een bedrijfje starten. Hoe kort geleden maakte ik een foto van die twee toen ze gitaar zaten te spelen op zowat dezelfde plek. Nu werden er serieuze plannen gemaakt.
Kleine kindjes worden groot....

En nu : douchen en opschieten!
Vandaag krijg ik vast een gezinnetje, ben benieuwd waar ik terecht zal komen...

Fijne dag,
           groetjes,
                               Franca.




7 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke bonenoogst! Lekker om er altijd wat in de vriezer te hebben liggen. Zeker ook handig voor een extra vullinkje in een eenpansgerecht!

    Leuk om een muisje langs te zien komen, ik houd er wel van hoor! Misschien inderdaad niet door mijn huisje heen, maar zo buiten? Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bonen zijn vers het lekkerst, maar zeker ook handig in de vriezer! Ik heb een kist met dekens waar ik m'n rijst altijd in gaar. Ik vind het zo veel lekkerder worden en het brandt nooit aan.
    Wat een leuk idee om van een oude brandweerslang spulletjes te maken, succes voor de dames!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een hoop boontjes! Lekker hoor....

    Schattig muisje... Verbazingwekkend hoe pienter die beestjes altijd kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is het toch leuk om even met jou de dag door te nemen. Fijn leeswerk hoor.
    Ik doe bonen ook in de vriezer hoor, als ik ze van mijn schoonzus krijg en het komt helemaal niet uit om ze heel binnenkort te eten.
    Boekje van Teunie, van die kooktip?
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk allemaal! Wat een idee van een oude brandslang!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Mirjam: boekje gevonden in de kringloopwinkel,mocht mee voor het tijdschriftprijsje (15 cent), om te geven aan het gezinnetje die het zo goed kan gebruiken.
    Wel eerst zelf gelezen,en erg goede tips gevonden!

    Boekje heet:
    Koken zonder Poen.
    Uitgegeven in het kader van het kwartiermakersfestival.
    Samensteller is:Gerdine Brekelmans.
    Het is vast nog ergens meer in een kringloop te vinden.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind net een PDF :
    http://www.kwartiermakersfestivalarnhem.nl/upload/documenten/kookboek_kzp__arnhem.pdf

    Waar je het boekje met dit recept op blz 39 kunt vinden.
    Het is wel een andere uitgave.

    http://tilburgers.nl/boek-koken-zonder-poen/
    Dit is de "mijne".


    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen