Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

maandag 17 augustus 2015

23 stuks nou ja 19 dan

Geen idee hoe anderen het aanpakken, het schrijven van een b/logje.
Voor mij start het met bedenken wat ik wil vertellen om daarna "de foto's van het toestel te halen", en er een min of meer samenhangend geheel van te maken.
Dit keer kwam dat op 23 foto's!
Iets te veel van het goede, dus vandaag alleen een selectie , de (vrije) week is nog jong!

Bovenstaande foto: de plaid die dochterlief voor me aan het maken is.
Zie je de stukjes gordijnstof uit de pipowagen?
Prachtig gedaan dochterlief!.Je bent een kei!
 Genieten is het ,zo'n grote dochter weer zoveel thuis.
Haar vriendje slaagde dit jaar voor zijn opleiding en kreeg meteen een baan aangeboden.
Hard aan het werk moet de vakantie nog even wachten. Daardoor brengt dochterlief een groot deel van haar vakantie hier thuis door.
En dan kan het zomaar gebeuren dat je thuis komt met boodschappen ( onderweg naar huis even langs de winkel gegaan), om thuis de tafel gedekt en het eten klaar te vinden.
Kun je met je uniformpje nog aan zo aanschuiven!
Bodemrecept ( van en door oudste), samen met alles wat er nog in de groentemand lag en de mozzarella uit de koelkast: eigen recept hartige taart.
Smullen !

Recept van de bodem : 2oo gram bloem,100gram boter,1 ei, snuf zout, evt. wat water.
Kneden ( als het te droog is water toe voegen), even laten rusten en uitrollen.
Kijk, heb ik het recept toch gekregen van oudste.

Wat als je moeder een recept voor leest van een blog ( a girl called Jack), wat vreemd klinkt?
Dan maak je het toch direct!
Een banaan in plakjes snijden, 30 seconden op vol vermogen in de magnetron , 30 seconden laten rusten, dan nog 30 seconden in de magnetron. Een paar kleine blokjes hele donkere chocola er door roeren: smullen!
Het gekste "recept" wat ik ooit vond, het ziet er niet uit, maar het is volgens mij het ultieme troostvoer!
Even een paar snelle: D.V.D. van de bieb.
Kookfilm, mijn lievelingssoort. Mooi!
Daar zitten we.
Gasten hebben afscheid genomen, nog even koffie mee gedronken ( lief een tijdschriften-bon en chocolaatjes  gegeven) en zijn naar huis.
Het was fijn. Al ben ik bang dat het nog niet alles zegt.
Deze gasten zijn te makkelijk!
Nog geen gras ingezaaid? Geen probleem!
Nog punten van kritiek?
Het zou fijn zijn als de deuren vast gezet kunnen worden.
Sjiek koffiezetapparaat?
Doe maar een koffiefilter!
Of we ooit nog zulke makkelijk gasten krijgen?
Niet erg waarschijnlijk!
Het bed was afgehaald en alles was netjes schoon achtergelaten.
Toch ging ik nog een keer poetsen.
Ten eerste omdat het echt onmogelijk is om het zand ( geen gras weet je wel) tussen de planken uit te krijgen zonder stofzuiger.
Ten tweede om me weer thuis te voelen in de pipowagen ( we hebben er nog steeds niet zelf geslapen, maar brengen er wel tijd in door).
Manlief en ik zitten er wel eens samen.
Om te genieten van het uitzicht, en wat dingen te bespreken ( kinderen van deze leeftijd zijn altijd ineens overal ).
Het is ook echt een lekker plekje!
Manlief heeft niet stilgezeten afgelopen weekend.
Kijk! Een prachtig minipaadje ,hier gezien van uit de pipowagen.
Het gras is inmiddels ook ingezaaid.
Met dochterlief drink ik er koffie ( kunnen we even het luxe koffiezetapparaat uitproberen). Uitslag: heerlijk!
Vanuit het slaapkamerraampje: je zou er toch zo willen logeren!
Zie ik wel dat de handdoeken dit keer beter ook in de rode tint kunnen, zo even veranderen.
Het weer zit even niet mee, het paadje is schattig ( moet in verhouding zijn met de pipowagen vond manlief).
En dan...komt jongste thuis.
Het rijbewijs opgehaald ( wat hij twee dagen voor hij op vakantie ging al haalde en aanvroeg), pak aan en natuurlijk even wachten tot mama een foto heeft gemaakt.
De rest van de ( regenachtige) dag heb ik hem nauwelijks gezien.
Eindelijk ( hij heeft er niet eens lang over gedaan) kwam alles bij elkaar.
De motor die al stond te wachten in de schuur ( zo vaak droomde hij al weg, reed een stukje op de oprit , maar gelukkig nooit op de weg), het pak  en de helm die hij voor zo'n mooi prijsje kon kopen ( ik rijd niet meer zei de man, kleine kinderen eigen zaak..), de laarzen uit de outlet moterzaak.
Prachtig, veilig, ik ben trots op hem dat hij het zo goed geregeld heeft en snel gehaald heeft.
Hij ziet er stoer uit.
Maar toch... weet hij ook hoe eng ik het vind, zo kwetsbaar hij is op zo'n "ding".
Goed uitkijken hoorde altijd al standaard bij elk afscheid.
Nu nog meer....

Daar gaat hij.
Ik gun het hem, echt.
Maar ik vind het eng!
Ik breng mijn tijd hier wel door.
De boontjes klaar om te plukken, de kool op komst voor de winter.
Flink oogsten.
Boontjes voor ons vanavond, een tas vol groenten voor het gezinnetje wat het zo nodig heeft.
Nog steeds blijkt de situatie erger te zijn als we al dachten.
Ik maak me zorgen, al weet ik dat er al hulpverlening bij is.
We zijn in de buurt, geven eten en kleine dingen die ze nodig hebben ( toch handig dat ik niet zo snel iets weg gooi, heb je zomaar nog een prima personenweegschaal voor ze).
Klinkt niet erg belangrijk, maar wegens ziekte is dit geval heel nodig!
Ik lig er wakker van ( niet dat dat iets helpt), maar besluit ook uit zelfbescherming: ik geef wat ik kan, help wat ik kan, neem de kinderen mee voor een ( onbezorgd) uitstapje, en daar moet ik het bij laten...
Gelukkig beginnen de druiven te rijpen.
Ze zijn heerlijk zoet.
Zo'n mooie tros past nog wel bij de tas met groenten uit de tuin.
Later meer, nu het uitje met die kindjes ,en dochterlief, we gaan er een fijne dag van maken!


lieve groetjes,
Franca.



11 opmerkingen:

  1. Gezellig blogje weer. Wat een stoere motorrijden, die zoon van jullie :). Het plaid is ook schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te lezen hoe jij tot een blog komt! je brengt me op een idee: in de bieb DVD's halen, nooit aan gedacht.
    Mooie foto's weer, het water loopt me in de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kunnen gasten met een rollator ook over het pad en evt in de wagen, bv met armleuningen bij het trapje??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat kan jij toch gezellige blogjes schrijven. Ik geniet er echt van !!! En die pipo wagen...... Die zou ik ook wel willen. Lekker een boekje lezen of koffie drinken, heerlijk!! Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Franca,
    Wat vind ik het altijd heerlijk om met jou mee te lezen, met je week dan wel te verstaan. Je vertelt het leuk en de foto's maken alles duidelijk.
    Je pipowagen ziet er prachtig uit (okee rode handdoeken dan wel) en het paadje is heel mooi gelegd. Dat gaat er straks geweldig uitzien met het gras, als dat opkomt.
    En je zoon op een motor. Eng hè? Mijn schoonzoon rijdt motor en Sanne zegt vaak dat ze ook haar motorrijbewijs wil halen. Gelukkig blijft het nog bij zeggen, want ik moet er eerlijk gezegd nog niet aan denken. Ben hier is ook een motorrijder en ik ga graag mee achterop, maar Ben is echt de allerrustigste rijder die je je kunt indenken. Scheelt toch... en hij rijdt alleen op klassiekers, die kunnen niet eens zo hard.
    Ik heb weer genoten van je stukje.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je bent een top vrouw, echt, dat meen ik!
    En ja, da's eng, zoonlief op de motor. Hier wil jongste het ook gaan halen. Brrr, maar ja, ze zijn volwassen .....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Carolien: Dank je wel.
    RiaN:Werkt prima bieb-d.v.d.'s . 2 euro per film, op tijd terug natuurlijk ( hier normaal een week, nu langer wegens vakantietijd).
    Tanja: die armleuningen moeten er sowieso nog komen, of het verstandig is om in de pipowagen te logeren als je een rollator nodig hebt...ik denk eerlijk gezegd van niet.
    De instap van de bedstee is best hoog, de trap niet zo handig als je slecht ter been bent.
    Het paadje zou nog wel lukken, maar in totaal lijkt het me niet echt rollator geschikt.
    Barbara: dank je wel voor het compliment!
    Mirjam: Je man rijd motor, stoer hoor.
    Mijn zoon die net zijn rijbewijs heeft op de motor vind ik nog wel heel erg spannend.
    Je hoop en bid maar dat ze verstandig rijden, maar er is ook ander verkeer op de weg, en ze zijn zo kwetsbaar...
    Inge: Wat lief, maar ik ben echt niet altijd zo goed hoor!
    Zonen en motor rijden, het zou niet moeten mogen...maar ja volwassen en eigen beslissingen.
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat er deze dagen toch wel een kaarsje brand...
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wederom een mooi verhaal. Ik geniet ervan.
    Dank voor je inkijkjes!

    met groet Roos.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Steeds leuk je verhalen te lezen en fijn zo'n dochter, af en toe thuis, die voor je heeft gekookt, als je uit je werk komt.
    Makkelijke bodem voor een hartige taart, maar moet de hoeveelheid bloem niet 200, of 220 gram zijn. Heb 200 gram gebruikt en het werd een lekkere knapperige bodem.

    Groet MiekeR

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi MiekeR; Sorry, sorry!
    Het moest natuurlijk 200 gram bloem zijn!
    Stomme typefout.
    Nogmaals sorry . 200 gram dus: maar dan smaakt het ook lekker hé?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Franca, Sorry hoeft niet hoor. Het was inderdaad een lekkere knapperige bodem met bij mij: rode paprika, ui, gele paprika, snijbiet, champignons, ei, Griekse yoghurt. Italiaanse kruiden, tomaten en kaas erin.
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen