Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 17 juni 2014

van fijne en minder fijne dingen

Hoe blij kun je zijn met een paar oude kiekjes?
Heel blij kan ik je zeggen.
Mijn neef groeide bij ons thuis op. Zijn ouders hadden vijf kinderen in vier jaar , waarvan een geestelijk gehandicapt en een met lichamelijke problemen ( die gelukkig later goed kwamen).
Omdat mijn ouders zijn peetouders waren ( en toen zelf nog geen kinderen hadden) vingen ze de oudste op.
Daardoor heb ik z'n fijne band met mijn neef.

 
Vind ik bij een zus van mijn moeder , twee oude kiekjes van mijn neef met mijn ouders. De eerst foto's van hen samen. Foto's geleend, naar de fotograaf gebracht ( om in te scannen en iets groter af te drukken) en zie hier .Morgen ga ik ze brengen. Ik wil dat gezicht wel eens zien! En dat het gekke foto's zijn? Vind ik juist zo leuk.


En op de achtergrond ligt mijn certificaat, eindelijk.
De E-learning van de borstvoeding liep voor geen meter, maar uiteindelijk is het toch goed gekomen ( moest voor December 2013 ingeleverd/verstuurd zijn).





Aardbeien uit eigen moestuin.
Je zou toch drie lampenkapjes voor drie euro vinden in de kringloop, die precies zijn waar manlief naar vroeg ( voor in de pipowagen).
Stiekem gluren in de kas van oudste, wat komt er allemaal nog in de tuin?





Onderwerp van de laatste E-learning en praktische bijscholing: shaken baby syndroom . Schokkende cijfers.
Elk jaar belanden er 25 tot 40 baby's in het ziekenhuis ( waarvan er vier overlijden) omdat er met ze geschud is.
Onvoorstelbaar? Ja en toch/dus is voorlichting hard nodig.

De oplossing is zo simpel: als je het echt niet meer aan kunt wanneer je baby heel erg veel huilt: leg hem/haar veilig weg ( bij.v. in zijn/haar bedje), neem even afstand en bel iemand die je even kan bijstaan ( zoals een buurvrouw of je moeder). Maar schud nooit met je baby!
Zou het komen omdat mensen vaak veel verder van hun familie vandaan wonen?
Of is het alles perfect willen doen een oorzaak?
Hoe dan ook: elk kindje wat we door deze voorlichting kunnen redden is fantastisch!

Als je interesse in het onderwerp hebt, het programma Nieuwsuur heeft er een idem over gehad:
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/219307-voorlichtingsfilm-tegen-babyschudden.html   
Daar is ook een gedeelte van het voorlichtingsfilmpje te zien.

De kralenkaartjes die ik van mijn petekindjes voor mijn verjaardag kreeg, hebben een plekje aan de tak gevonden.
Wat als je een paar leuke oude foto's vind,en ze niet zomaar neer wilt zetten ( daar beschadigen ze altijd zo van).
Dan neem je een jampot en een mayopot, en kijk hier wat gezellig.

En verder?
Heb ik de eer iets te eten te mogen maken voor de modellen van dochters modeshow. Waarschijnlijk niet te zwaar ( ze hebben niet voor niets maatje 32) maar wel lekker, iemand een idee?

Komt dochterlief zo terug uit Enschede waar ze ging kijken bij de modeshow van haar voormalige huisgenootje ( stage Amsterdam).
Ben benieuwd naar de foto's !
Nu snel aan de slag, straks ook nog een verjaardag en nog veel te doen in huis. Fijne drukte!

groetjes, Franca.































9 opmerkingen:

  1. Dochtertje van neef van mijn man werd ooit zo hard geschud (door een au-pair) dat ze naderhand stierf ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O Inge wat verschrikkelijk.
    Dus toch goed dat er voorlichting komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo werd mijn minizoontje van amper6 pond toen hij net 1 dag oud was in het ziekenhuis door de verpleegkundige vlak naast mijn bed hard door elkaar geschud omdat hij last had van het door woede inhouden van zijn adem. Zo schokkend dat ik het verdrongen heb en nooit een aanklacht heb ingediend. Stom, stom. Wat voelde ik me toen machteloos met net een keizersnede onder volledige narcose achter de rug in mijn ziekenhuisbed, waar ik nog niet zelf uit kon opstaan. Gelukkig kon ik door heel boos te worden haar stoppen. Maar ja, ik weet natuurlijk niet of ze dit vaker heeft gedaan met mijn kind of andere kinderen.

    Groetjes,
    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuk idee Franca die foto's
    in mayopotten!
    Fijn ook die lampekapjes...soms heb je toch gewoon even geluk in de kringwinkel...ik scoorde gisteren
    ook leuke dingen....
    Heel veel liefs en fijne dag nog...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je certificaat ;-)
    En wat erg dat die voorlichting nog zo belangrijkis. Je zou toch denken dat iedereen snapt dat je een baby niet mag schudden. Trouwens, ook geen grotere kinderen of zelfs volwassenen, het levert hoe dan ook meer letsel op dan de meeste mensen denken.

    Leuk die lampenkapjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed idee, foto' s in potjes!
    Groetjes Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee van die foto's in potjes.
    En wat erg dat er nog steeds voorlichting nodig is over schudden van baby's.
    Maar ook voor ouderen is het gevaarlijk.

    groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Akelig van dat schudden! Als je dat doet ben je denk ik echt wanhopig en helemaal op. Je theorie dat mensen ver uit elkaar wonen waardoor je er vaak alleen voor staat vind ik zeker wel plausibel.

    Vroeger had je denk ik toch makkelijker iemand in de buurt die je even kon aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk dat je die foto's kon krijgen en ook weer doorgeven. Oude foto's zijn zo leuk.
    Ik hoop dat het eten nog gelukt is voor de modellen ?? Het zal ze gerust gesmaakt hebben, dat weet ik zeker ; )

    BeantwoordenVerwijderen