Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 22 april 2014

Paas-dagen 2014/ nieuw kookboek

Het is wat vaag...maar het lijkt er op dat die Paashaas ons toch nog even op kwam zoeken...
Een Paas krans op de voordeur.
Paas lunch.
We rommelde wat in de tuin.
Vader en dochter fietsten een rondje op de eenwieler. ( en hadden intussen een goed gesprek). En we genoten voor de veranda lekker van het zonnetje.
En het boek wat ik eerder deze week in de bus kreeg...( en direct in moest kijken). En waarvan ik eerder beloofde er iets van te laten zien....
 Een boek met een paar mooie verhalen, en veel snelle ,simpele budget-recepten.
Gaf me ( al voor de vierde keer) een heerlijk recept. Het eitje hoort er eigenlijk niet bij, maar was gewoon over van de lunch.

Dochterlief dekte de tafel in de veranda ( met bloemen uit de tuin ).
Zodat we ( zonder oudste, die moest werken) een simpel Paas dinertje in de veranda hadden.

Behalve het boek ( of misschien juist door het boek, omdat ze veel met verse kruiden werkt) gaf ik mezelf ook een mini-kruidentuintje cadeau.
Geen Paas-decoraties gekocht, geen  echt luxe ( behalve de choco-paashazen, en die waren ook nog voor de helft van de prijs), een paas-stol en wat croissantjes, geen super-luxe  Paas voedingsmiddelen gekocht, geen Paas-workshop om kransen of Paas-stukjes te maken gedaan. Ik vond dat deze luxe mocht. Al hoef ik dat natuurlijk niet echt te verantwoorden.






Het leverde al een courgette/citroen/rozijnenbrood op ( wat verslavend lekker bleek te zijn). En ja, het word hoog tijd voor een nieuw tafelkleed in de keuken, de gaten vallen er in.
Gehaktballetjes, die geen gehaktballetjes zijn) no meatballs with use-me for-anything tomato sauce ( wel met extra kruiden).

En waar ik alleen een foto van heb nadat ik ze wat platter had gemaakt ( dag twee zodat ze makkelijker warm te maken waren).


En het eerste recept wat ik uit het boek maakte ( de eerste dag dat het boek binnen kwam, ik het niet kon laten en zocht wat ik nog in huis had). Peach and chickpea curry . Ik had alleen een blikje ananas , i.p.v. perzik, maar het smaakte er niet minder om.
Ik heb zo'n vermoeden dat er nog wel wat zullen volgen, zo zag ik een recept voor brood met witte chocola er in....

Niet alle recepten zijn vega, zelf eet ze twee keer per week vis en twee keer per week vlees, de overige dagen een andere eiwit bron, zoals bonen. Geen slecht idee toch?
Ze is bekend van de blog met dezelfde naam,( a girl called Jack) eet gemiddeld ( samen met haar zoontje) voor 10 Pond per week. Dat krijg ik echt niet voor elkaar.
Hoeft ook niet, ze heeft in ieder geval leuke en soms verrassende recepten ( er staat momenteel pindakaas-ijs in de vriezer, ik heb het nog niet geproefd).



 Tot slot:
Nam Poespoes het fijnste plekje in ( de open haard in de rug, en de zon in het gezicht).


Het plan om naar zee te gaan 2e Paasdag, ging helaas niet door, omdat Oma zorg nodig had.
Oma gaat voor, wij gaan later wel een keertje.


En nu?
Wacht vandaag, vanaf 10 uur.
Nog net even tijd om wat verse spullen op te halen in de winkel.
Snel het eten klaar zetten, en dan afwachten en rondrommelen.
We zullen zien...


Intussen( om een uur of acht s' avonds ) :
Ben ik bij het gezinnetje gestart. Krijg ik morgen een stagiaire ( was weer een tijdje geleden), heb ik vandaag: Courgette and mint fritters gegeten, en later in de week eet ik ook nog : Mumma Jack's Best-Ever chilli.

En staan chickpea, carrot and coriander falafels ook nog op het verlanglijstje!
Een goede uitgave , dat boek van Jack!
groetjes, Franca.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten