Het Keukenraam

Het Keukenraam
Het Keukenraam

dinsdag 1 juni 2010

weekmenu,weer over bespaarboeken,en boffen

Deze week komt mij weekmenu grotendeels uit Het budget kookboek. Regelmatig pak ik ( in mijn vrije dagen vooral) een ander kookboek ter inspiratie.
Voor maandag was er: Chilli con carne met bloemtortillia's en zure room. Nou at ik al vaak cilli ( met of zonder vlees) , maar was nog nooit op het idee gekomen om ze te eten met bloemtortillia's en zure room. En dat is lekker!
Zo zie je maar, nooit te oud om te leren.
De rest van het menu dan ook maar meteen?
dinsdag: zelfgemaakte pizza's ( bodem uit dit boekje lukte prima).
verder komt er nog: woensdag: gegratineerde ratatouile met aardappelpuree en als toetje: chocoladerisottorijst.
donderdag: Pastei van rundvlees en champions.
vrijdag: pastaschotel uit de oven met magere ham (uit ander kookboek).
zaterdag: paella met kip en citroen.
Zondag: (haas)karbonades met appel en mosterdpuree ( hier geen haas,wel "gewone" karbonades).
en als zondag's toetje: tiramisu.
Heerlijk zo'n week met volop tijd om te koken. Volgende week weer vaak simpel aard.groente,vlees, of een voorbereide overschotel.
Voor het weekend wilde ik de banoffee taart maken.
Daarin moest een blikje gecondenseerde melk. Wat heb ik gezocht!
Toen ik toch voor de bieb in een grotere plaats was, heb ik drie supermarkten, twee turkse winkels en een delicatessezaak afgesjouwd. Niks. De eigenaresse van de delicatessezaak, dacht dat het uit de handel was.
Gisteren ging ik nog wat verse dingen halen bij de plaatselijke supermarkt, kon het niet laten om er nog even naar te vragen en... ze vonden het allerlaatste blikje op het schap!
Wie weet of het evt. nog ergens te koop is? En wie weet wat ik anders ( bij een volgende taart) ter vervanging kan gebruiken?
De chilli met wrap en zure room. Lekker!
De bijkeuken. Nu echt bijna klaar( met per ongeluk ook het stapeltje poetsdoekjes van oude handdoeken).

Dochter is iets beter. Maar de pijn is nog niet helemaal weg.
Blijf twijfelen of we toch niet terug naar de dokter moeten.
Ze wou er even uit . En had heel hard een zomerjas nodig ( in juni met je winterjas is ietwat belachelijk).
Dis gingen we naar de kringloopwinkel, waar dochter een leuke jas vond, en ik dit boekje (50 cent) niet kon laten liggen.
En ook nog tegen twee leuke zomerbloesjes aanliep.
Nou moet ik stoppen, anders heb ik er meer dan ik ga dragen. De verleiding is ook groot! Zo leuk, als nieuw en zo weinig geld ( 1,95 per stuk). Dochters jasje kostte 2,95!
Op de koffie bij een nichtje, vlakbij de kringloopwinkel, en we hadden een fijn uitje.

Verder: ben ik heel veel met bespaarboeken bezig deze week. Het begon met de lijst die ik voor een medeblogster maakte. En een reactie die ik kreeg op de hoeveelheid.
Ik geef toe: het zijn er wel erg veel. Elke gek zijn gebrek! Het mijne zou (ahum) wel eens boeken kunnen zijn. Er waren tijden dat ik ( als toost, of gewoon verdiend vond ik) gewoon een boekhandel binnenliep en er zomaar een (best duur) tijdschrift uitzocht.

Thuisgekomen, bleek vaak dat ik nog zo lang plezier had van het tijdschrift, als van het koffiedrinken, en dat is kort voor toch best wat geld. Nou haal ik nog wel eens een tijdschrift. Dan heb ik er vooraf over nagedacht, het moet echt leuk zijn( zodat ik weet dat ik het vaker lees) en ik moet na het lezen niet direct spijt hebben van het uitgegeven geld. Wat erop neerkomt dat ik de meeste tijdschriften van de bieb lees, en een paar echte leuke koop ( en natuurlijk een abonnement heb op de genoeg).

Neuzen op amazon.uk is leuk. Vaak kun je de boeken ook even inkijken, en dan tracteer ik mezelf af en toe op een boek. Een bezuinigingsboek is bij amazon al vanaf 0,01 cent te koop! Met verzendkosten erbij komt het dan nog niet eens aan de prijs van een luxe tijdschrift hier!
En ik lees ze heel vaak, en vind regelmatig nieuwe tips. En zelfs als er niet veel nieuws instaat: opnieuw inspiratie geeft het altijd!
Nederlandse bespaarboeken, vind ik in de bak van V&D ( echt verschillende keren gebeurd), op marktplaats en bij ebay. Soms koop ik een nieuwe, maar dan meestal van boekenbonnen( die ik altijd voor mijn verjaardag en soms van gezinnen krijg). Ik heb net het boek Regengeluk opnieuw gelezen ( 3e of 4e keer, in enkele jaren). Het is een consuminderroman, daar zijn er niet veel van. Superleuk om te lezen!
Wat mij betreft een aanraden! Zeker voor beginnende consuminderaars.

Op een van de blogs van het adres van gisteren, vond ik 50 tips voor zuinig leven.
Dat vond ik zo leuk, dat ik deze week nog mijn 50 tips voor zuinig leven wil geven. Met de billen bloot dus.
Eerst even ruimen. Zaterdag logeren hier flink wat jongelui(scoutinggroep) in tenten. Om ze toch een beetje luxe te gunnen, kunnen ze gebruik maken van toilet en (zo nodig) badkamer. Helaas hebben we nu geen badkamer boven, dus even puzzelen hoe we die ene toilet met zijn allen kunnen gebruiken.

De bespaarboeken worden volgende week opgehaald ( om een boekverslag van te maken, ik verwijs wel als het eerste klaar is). Vrijdag op ziekenbezoek bij een collega, wat zou ik mee kunnen nemen? Voor nu:
Het weer is prima, dus kan ik op de fiets naar pa/opa .

Fijne dag,
groetjes, Franca.

4 opmerkingen:

  1. Ik ben ook dol op boeken, ook al sta ik soms kritisch voor de kast en vind dat er best wat weg moeten kunnen in het kader van consuminderen. Maar boeken zijn soms als goede vrienden, die doe je niet weg...

    Amazon.com vind ik ook geweldig. Boeken gaan daar inderdaad soms voor 1 cent weg, en zijn dan zelfs met verzendkosten nog voordeliger dan bol.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Franca,
    gecondenseerde melk heb je vaak bij toko's / Surinaamse winkels.
    groetjes, Arianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke blog Franca! Ik zit nog steeds die andere blogs uit te spitten, 'der kumpt gien end an'!
    Wat heb je leuke bloesjes op de kop getikt, en zo'n heerlijk gelukje dat je een jas voor je dochter hebt gevonden. Hier is dochterlief ook op zoek naar een jas, maar helaas in de hele stad geen meisjes jas (in damesmaten want ze is immers al 16 en net zo groot als mam) te vinden! Ik snap er niets van...
    Boeken zijn soms een echte verslaving he? Ik heb het vooral met kinderboeken die ik graag voorlees... Consuminderboeken zijn mijn persoonlijke favoriet,maar ik leen alles van de bieb want de boekenkasten zijn gewoon vol.
    Ik kijk uit naar je bezuinigings tips! Misschien moet je zelf eens een boek(je) gaan schrijven?
    Groetjes mama lieveheersbeestje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo, ik zag het laatste nog bij de Super de Boer. Wil er wel wat voor je halen en opsturen?
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen